Slöjda i titan

olle11; sa:
Vikten är det ju inte så noga det, men jag tänker på skjortknapparna. ;-)
Det är nåt visst med att ha titan i sina vardagsattiraljer. Själv har jag örhängen i samma material.

För mitt inre ser jag hur, när den där eldstormen i inledningsscenen till Terminator 2 (i Sarah Connors mardröm) förtär mig och allt runtomkring, endast de där titanörhängena blir kvar och faller klirrande till marken. Samma med skjortknapparna :)
 
smältpunkter.

Ledsen att säga det, men smältpunkten för titan är inget exceptionellt. Ungefär samma som järn, 1668 grader. Räcker dock gott för en tamoj.
 
bananmannen; sa:
På verkstan har jag hittat en bit titan, plåt, 1 mm. Tydligt en spillbit som ingen har rört sen jag kom dit i december. Nu börjar man ju undra vad man kan göra med den. En ta-moj är ju självskriven. Har även ideer om en sked. Vad har ni för ideer på vad man kan göra själv med titanplåt?

Vad jobbar du på för fabrik?
Jag är på jakt efter tunn, lätt plåt.
 
johankse; sa:
Vid beräkning av optimala lätthål glöm inte accelerations krafterna vid lyft av full kastrull med högt näringsvärde!
;-)
Mm, och effekten av en full kastrull med högt näringsvärde måste tas med i hållfasthetsberäkningen för skjortknapparna också, ju. ;-)
 
Va synd att jag inte såg den här tråden när den var aktuell.

Tänk vilka knivskollor man skulle kunna tillverka!

~Paul~
 
GustavOh; sa:
Mm, och effekten av en full kastrull med högt näringsvärde måste tas med i hållfasthetsberäkningen för skjortknapparna också, ju. ;-)

På mässan gjorde jag en fältsimulering av det där.

Vid ett stånd låg Optimus Terra-tamoj i plast och sa till min kompis "Hmm... den ska jag känna på, jag har läst att de är lite veka".
Sen satte jag tamojen på kastrullen och böjde handtaget uppåt. Lite för hårt uppenbarligen, för det flög tamojdelar åt alla håll.

Fast det var såklart fel belastningsriktning, jag borde ha böjt nedåt.

(Förlåt, tror jag.)

----

Nu kanske jag kackar i eget bo, men är 20-25 grams tamojbesparingar värt den antagligen något sämre funktionen hos en titantamoj?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk Titan - vindskydd och firebox Gör det själv 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.