Slöjda i titan

På verkstan har jag hittat en bit titan, plåt, 1 mm. Tydligt en spillbit som ingen har rört sen jag kom dit i december. Nu börjar man ju undra vad man kan göra med den. En ta-moj är ju självskriven. Har även ideer om en sked. Vad har ni för ideer på vad man kan göra själv med titanplåt?
 
Jag tog inte titanslöjd i skolan så jag har verkligen inget förslag.

[Åh fy fan vilket onödigt inlägg]
 
Kastrullstöd till UL-kök, eldspis till kåta att sälja till mig :) (beror på hur stor bit du har), vindskydd till kök, bricka.

Raskesven
 
Jsg gjorde till slut en tamoj i titanet. Den blev klar för rätt länge sen förvisso, men ni kan ju få se hur den ser ut.

http://www.fukt.bth.se/~fille/ute/bilder/tamoj-1.png

Jag har inte vägt den, för jag äger ingen våg med mindre precition än hektot, men jag räknade på dimentioner och volym, den lär väga 26 gram. Ringen är i alu. En mer UL tamoj lär bli svår att göra. Det går förståss.
[Ändrat av bananmannen 2006-05-20 kl 16:32]
 
Re: Men du har ju glömt lätthålen!

thureb; sa:
Dessa minskar ju dessutom värmeledningen.

Thure

Jag övervägde det, men konstruktionen är på gränsen av vad som kan accepteras ur hållfasthetssynpunkt. Jag ville/vågade inte slimma hårdare. Viktminskningen skulle också bli mindre än 10%
 
Tunnare gods kan vara möjligt om du viker kanten... Tänk I eller H-balk... Och då har du nog så mycket styvhet att du kan borra också.

Vikten är det ju inte så noga det, men jag tänker på skjortknapparna. ;-)
 
olle11; sa:
Tunnare gods kan vara möjligt om du viker kanten... Tänk I eller H-balk... Och då har du nog så mycket styvhet att du kan borra också.

Det är sannt. Men om jag ska få den formen utan ett pressverktyg måste jag svetsa ihop kanterna på ett ställe eller ett annat. Och titan är extremt svårt att svetsa i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk Titan - vindskydd och firebox Gör det själv 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.