Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Slitskena på kevlarkajak.
- Trådstartare kennedy
- Start datum
Jag skulle använt kevlar, det är inte farligt dyrt, det jobbiga är att skära det snyggt.
Däremot borde det inte vara något problem att använda glasfiber om du vill.
Det är sannolikt att en kevlarkajak är byggd med epoxi som bindemedel. Då måste du använda epoxi igen för att det skall fästa. Det är dock inga problem att använda glasfiber+epoxi
//Erik
Däremot borde det inte vara något problem att använda glasfiber om du vill.
Det är sannolikt att en kevlarkajak är byggd med epoxi som bindemedel. Då måste du använda epoxi igen för att det skall fästa. Det är dock inga problem att använda glasfiber+epoxi
//Erik
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Sea Kayaker Magazine
I Sea Kayaker gick man igenom hur man kan göra för ett par år sen. Sök på deras hemsida.
Jag kan leta igenom tidningshögen och återkomma.
I Sea Kayaker gick man igenom hur man kan göra för ett par år sen. Sök på deras hemsida.
Jag kan leta igenom tidningshögen och återkomma.
Om man investerat i en kajak av Kelvar, så är i alla fall för mig därför att man vill ha en lätt kajak. Att då börja med att lägga på mer vikt, verkar för mig som en hädelse.
Jag skulle börja med att kolla om det finns någon tejp som är tillräckligt bra.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952174
eller någon tape från Plastic Padding eller Tesa.
Om man använder epoxi och glasfiber så ska det vara en speciell sorts glasfiber, enligt dom som jobbar på West System http://www.westsystem.se/
Per
http://home.swipnet.se/brune/bilder/Trapper Albacore2.jpg
Jag skulle börja med att kolla om det finns någon tejp som är tillräckligt bra.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952174
eller någon tape från Plastic Padding eller Tesa.
Om man använder epoxi och glasfiber så ska det vara en speciell sorts glasfiber, enligt dom som jobbar på West System http://www.westsystem.se/
Per
http://home.swipnet.se/brune/bilder/Trapper Albacore2.jpg
Polyuretantejp!
Jag har lagt på en ca 6 cm bred remsa med polyuretantejp utefter kölen på mina två kajaker. En av dem är i kolfiber och kevlar och realtivt tunnt skrov ... vilket jag ville skydda trots att det gav några gram extra. Den kallas ibland också helikoptertejp eller stenskottstejp.
Efter att ha använt det under årets säsong så kan jag konstatera att det är riktigt rejält slitstarkt ... knappt ens repat trots åtskilliga landningar på sten. Dessutom är den transparant vilket gör att den knappt syns. Det finns också en något tjockare variant i svart.
Rullar med polyuretantejp är hiskeligt dyrt. Jag beställde några remsor i den längd och bredd som jag behövde hos ett företag mellan Arlanda och Märsta ... fick den tillskuren och betalade endast för tillskärning och kvadratmeterpris.
Jag kan inte se att det skulle vara nödvändigt ... eller ens bättre ... att laminera/limma kevlarremsor om det inte är för att skydda mot extremt slitage.
/Lennart
Jag har lagt på en ca 6 cm bred remsa med polyuretantejp utefter kölen på mina två kajaker. En av dem är i kolfiber och kevlar och realtivt tunnt skrov ... vilket jag ville skydda trots att det gav några gram extra. Den kallas ibland också helikoptertejp eller stenskottstejp.
Efter att ha använt det under årets säsong så kan jag konstatera att det är riktigt rejält slitstarkt ... knappt ens repat trots åtskilliga landningar på sten. Dessutom är den transparant vilket gör att den knappt syns. Det finns också en något tjockare variant i svart.
Rullar med polyuretantejp är hiskeligt dyrt. Jag beställde några remsor i den längd och bredd som jag behövde hos ett företag mellan Arlanda och Märsta ... fick den tillskuren och betalade endast för tillskärning och kvadratmeterpris.
Jag kan inte se att det skulle vara nödvändigt ... eller ens bättre ... att laminera/limma kevlarremsor om det inte är för att skydda mot extremt slitage.
/Lennart
Jag skulle börja med att kolla om det finns någon tejp som är tillräckligt bra.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952174
eller någon tape från Plastic Padding eller Tesa.
Jag har provat med bl.a. vävbaserad Tesa-tejp av god kvalité. Det fungerar i och för sig sådär. Det skyddar en del men den slits fort ut och man måste byta tejp ofta. MIn erfarenhet är att den inte skyddar tillräckligt bra mot sten eller liknande.
Det enda som jag har hittat som fungerar är polyuretantejp/-remsor (se tidigare inlägg i denna tråd)
Jag har provat med bl.a. vävbaserad Tesa-tejp av god kvalité. Det fungerar i och för sig sådär. Det skyddar en del men den slits fort ut och man måste byta tejp ofta. MIn erfarenhet är att den inte skyddar tillräckligt bra mot sten eller liknande.
Det enda som jag har hittat som fungerar är polyuretantejp/-remsor (se tidigare inlägg i denna tråd)
Jag Googlade på polyutetantejp
http://www.nordisk-rormarkning.se/tejp/order/tejp_lista.asp?ID=38
http://www.kenteurope.com/sweden/shop/viewfamily.php?viewfamily=63§ionid=21&type=Auto
och det verkar vara ett bättre alternativ mot nötning än de tejper jag föreslog. Man blir aldrig fullärd
Per
Det var tusan vad snabbt det gick att få svar. Att lägga till lite extra vikt känns inte som ett problem. Oftast paddlar jag med mycket packning, så totalvikten avgörs nog mer av packningen än av hur mycket kajaken väger... jag ska kolla upp de tejper som rekomenderades annars bler det att ägna vintern med slipdamm och mycket roligt jobb.
Tack så mycket!!!
/Stefan
Tack så mycket!!!
/Stefan
I Sea Kayaker gick man igenom hur man kan göra för ett par år sen. Sök på deras hemsida.
Jag kan leta igenom tidningshögen och återkomma.
Här är artikeln http://www.seakayakermag.com/2004/Oct04/KeelStrip01.htm men nån kool tejp funkar säkert kanon.
Jag röstar på helikoptertejp (och att du berättar var du får tag på den till rimligt pris!).Nu skulle jag vilja lägga på en slityta längs kölen.
Men å andra sidan undrar jag (helt onödigt och oefterfrågat): "varför då" ?
Kevlar eller inte... Varför inte laga en och annan tuffare repa i efterhand? Det är ju inte bara kölen som möter omvärlden... För övrigt, strunta gärna i min fråga ovan...
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 688
- Svar
- 11
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg