Slitskena på kevlarkajak.

jag har en Slingshot från Paddling perfektion byggd i kevlar. Nu skulle jag vilja lägga på en slityta längs kölen. Frågan är du om man kan lägga på ett lager med glasfiber eller om jag måste hålla mig till kevlar? En jäkla fråga, men kanske är det någon här som vet...

/Stefan
 
Jag skulle använt kevlar, det är inte farligt dyrt, det jobbiga är att skära det snyggt.

Däremot borde det inte vara något problem att använda glasfiber om du vill.

Det är sannolikt att en kevlarkajak är byggd med epoxi som bindemedel. Då måste du använda epoxi igen för att det skall fästa. Det är dock inga problem att använda glasfiber+epoxi
//Erik
 
Sea Kayaker Magazine

I Sea Kayaker gick man igenom hur man kan göra för ett par år sen. Sök på deras hemsida.

Jag kan leta igenom tidningshögen och återkomma.
 
Om man investerat i en kajak av Kelvar, så är i alla fall för mig därför att man vill ha en lätt kajak. Att då börja med att lägga på mer vikt, verkar för mig som en hädelse.

Jag skulle börja med att kolla om det finns någon tejp som är tillräckligt bra.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952174

eller någon tape från Plastic Padding eller Tesa.

Om man använder epoxi och glasfiber så ska det vara en speciell sorts glasfiber, enligt dom som jobbar på West System http://www.westsystem.se/

Per

http://home.swipnet.se/brune/bilder/Trapper Albacore2.jpg
 
Polyuretantejp!

Jag har lagt på en ca 6 cm bred remsa med polyuretantejp utefter kölen på mina två kajaker. En av dem är i kolfiber och kevlar och realtivt tunnt skrov ... vilket jag ville skydda trots att det gav några gram extra. Den kallas ibland också helikoptertejp eller stenskottstejp.

Efter att ha använt det under årets säsong så kan jag konstatera att det är riktigt rejält slitstarkt ... knappt ens repat trots åtskilliga landningar på sten. Dessutom är den transparant vilket gör att den knappt syns. Det finns också en något tjockare variant i svart.

Rullar med polyuretantejp är hiskeligt dyrt. Jag beställde några remsor i den längd och bredd som jag behövde hos ett företag mellan Arlanda och Märsta ... fick den tillskuren och betalade endast för tillskärning och kvadratmeterpris.

Jag kan inte se att det skulle vara nödvändigt ... eller ens bättre ... att laminera/limma kevlarremsor om det inte är för att skydda mot extremt slitage.

/Lennart
 
Jag skulle börja med att kolla om det finns någon tejp som är tillräckligt bra.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952174

eller någon tape från Plastic Padding eller Tesa.

Jag har provat med bl.a. vävbaserad Tesa-tejp av god kvalité. Det fungerar i och för sig sådär. Det skyddar en del men den slits fort ut och man måste byta tejp ofta. MIn erfarenhet är att den inte skyddar tillräckligt bra mot sten eller liknande.
Det enda som jag har hittat som fungerar är polyuretantejp/-remsor (se tidigare inlägg i denna tråd)
 
Jag har provat med bl.a. vävbaserad Tesa-tejp av god kvalité. Det fungerar i och för sig sådär. Det skyddar en del men den slits fort ut och man måste byta tejp ofta. MIn erfarenhet är att den inte skyddar tillräckligt bra mot sten eller liknande.
Det enda som jag har hittat som fungerar är polyuretantejp/-remsor (se tidigare inlägg i denna tråd)


Jag Googlade på polyutetantejp


http://www.nordisk-rormarkning.se/tejp/order/tejp_lista.asp?ID=38

http://www.kenteurope.com/sweden/shop/viewfamily.php?viewfamily=63&sectionid=21&type=Auto

och det verkar vara ett bättre alternativ mot nötning än de tejper jag föreslog. Man blir aldrig fullärd

Per
 
Det var tusan vad snabbt det gick att få svar. Att lägga till lite extra vikt känns inte som ett problem. Oftast paddlar jag med mycket packning, så totalvikten avgörs nog mer av packningen än av hur mycket kajaken väger... jag ska kolla upp de tejper som rekomenderades annars bler det att ägna vintern med slipdamm och mycket roligt jobb.

Tack så mycket!!!

/Stefan
 
Nu skulle jag vilja lägga på en slityta längs kölen.
Jag röstar på helikoptertejp (och att du berättar var du får tag på den till rimligt pris!).

Men å andra sidan undrar jag (helt onödigt och oefterfrågat): "varför då" ?
Kevlar eller inte... Varför inte laga en och annan tuffare repa i efterhand? Det är ju inte bara kölen som möter omvärlden... För övrigt, strunta gärna i min fråga ovan... :)
 
Hej!
Har hittat en firma som säljer Helikoptertejp:
KA Olsson&Gems AB Sallarängsg. 3 Mölndal 031-7464900
Tror det kan vara det mest slitstarka att tillgå. Det används för att skydda rotorbladen.
Det säljs både i stora ark å på rulle( ex 50mm brett)

/Janne!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.