Sliten firnings 8

Rotade bland mina grejor och hittade min gamla 8a
Fantastiskt hur mycket gods som kan försvinna under en natts firning
I det här fallet från toppen av Dru, någon som har varit med om liknande?
Vatten som forsade och stendamm som slipmedel på repet!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    80.4 KB · Visningar: 953
Har slitit ned en karbin rejält under en tur ner i en gruva. Det blev runt 260 meters firning med ATC på riktigt lortiga rep. ATCn slets en del men var ännu användbar. Karbinen slets dock ned till ca halva diametern.
 
Rotade bland mina grejor och hittade min gamla 8a
Fantastiskt hur mycket gods som kan försvinna under en natts firning

Har slitit ned en karbin rejält under en tur ner i en gruva.

Men skärpning nu grabbar! Det vet väl alla att firning i mörker inte är nyttigt för utrustningen. Fotonbristen ökar ju friktionsslitaget avsevärt. Det kan nog ingenjör Mezzner intyga med nån vacker ekvation.
 
Nja, det går säkert om man ser detta som ett fall i modern fysik. Där gäller ju vadsomhelst tills motsatsen bevisats. Statistiken verkar ju enligt ovanstående tala för att mörker är dåligt. Statistiska metoder är bra om man vill "bevisa" konstiga saker.

Fantastiskt vilken förslitning som ändå kan uppstå. Smutsiga rep gör dock att karbinen till bromsen slits ganska påtagligt också vid normal användning. Eller, jag vet förstås inte hur lite helt rena rep verkligen nöter, men jag har sett en och annan HMS-karbin som varit sliten, och mina egna brukar inte få vara med just mer än två år tror jag.
 
Men skärpning nu grabbar! Det vet väl alla att firning i mörker inte är nyttigt för utrustningen. Fotonbristen ökar ju friktionsslitaget avsevärt. Det kan nog ingenjör Mezzner intyga med nån vacker ekvation.

Jag har alltid hört att det är just UV-strålning som ger det största slitaget på klätterutrustning, därför smörjer jag alltid in min klätterutrustning i Sunlotion kids 50+ före varje bestigning som sker i dagsljus, eller klättrar i moln. Fördelen med Sunlotion är att det ger lite extra lubrikation, vilket ökar hastigheten i fallen, på ett roligt sätt :)
 
Jag har alltid hört att det är just UV-strålning som ger det största slitaget på klätterutrustning, därför smörjer jag alltid in min klätterutrustning i Sunlotion kids 50+ före varje bestigning som sker i dagsljus ...

Men kolla! Där har vi ju alltså förklaringen till att allt slits mer i mörker. Om det är mörkt så smetar man ju inte Sunlotion kids 50+ på firningsåttan och därmed får man ju mer friktionsnötning än om man hade använt Sunlotion kids 50+ som man ju gör i dagsljus! Jag har alltid funderat varför ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Sliten hud Klättring allmänt 5
fson Firnings-backup Klättring allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.