Slipa/Vässa kniv utan kunskaper?

Mina slipverktyg som jag oftast har med mig i fickan.
En DC sten från FK och en läderbit m. Autosol + den lilla bandslipen på arbetsbänken.

Mikael

Fin slip :) Fn jag måste köpa en tocken, har jag sagt länge nu. Vart köper du banden o vilka grit finns dom i. Kanske blir USA eller.

Seved

Fin slip :) Fn jag måste köpa en tocken, har jag sagt länge nu. Vart köper du banden o vilka grit finns dom i. Kanske blir USA eller.

Seved

En Harbor Freight från USA blir nog det enklaste sedan Bauhaus upphörde med modellen i Sverige.
Banden köper jag från Unoflow i Kungälv.
De har upp till 320 grovlek.

Lee Valley i USA har betydligt större sortiment,men jag har inte köpt därifrån ännu.

Mikael

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fn har Bauhaus slutat med dom, förbannat där har man för att man drar bena efter sej. :(
Tru grit borde ha dom oxå. Banden menar jag. Skulle ju behöva iaf 800 korn. Jaha Lee Valley, ska kolla dom.

Seved

Här är en till som tackar för tipset Mikael‼ Frågan är hur svårt det är att få tag i ersättningsband.

~Paul~

Funderade på det också...och på vilket håll bandet snurrar? Fördel om det går uppåt ju.

Bandet går neråt och det känns inte fel för mig,eftersom det blir lättare att se eggen.
Jag slipar alltså med eggen mot bandriktningen.

Det kräver mkt lätt handlag om man inte vill ha en recurve profil...

Mikael

Jäkligt bra tips Mikael! Fina slipmöjligheter där, både till skaft och blad!

Ja till skaft tror jag att det är en riktig hit. Men även bladskärpning funkar den säkert till. Men som sagt det gäller att vara nätt på handen. Det går fort med maskin, att ta bort lite flör mycket.

Seved

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips