PeterWelzien; sa:Hur lämpligt är det att fästa slingan med en lärkfot i kamsäkringen?
--
/Peter Welzien
sök på girth hitch på google så får du många svar inklusive några testresultat som visar att den inte är bra alls.
lycka till
PeterWelzien; sa:Hur lämpligt är det att fästa slingan med en lärkfot i kamsäkringen?
--
/Peter Welzien
lilla_my; sa:... Min uppfattning är att det inte är någon idé att leta budgetlösningar. Byt slingorna när det känns som att det är dags, och kosta då på dig att göra det på ett vedertaget proffsigt sätt, inga hembyggen. Du hänger ditt liv i grejorna, och vad ska du då med sparade 20 spänn, eller ens 100 till, ifall ditt hembygge visade sig inte hålla?
lillajag; sa:lilla_my; sa:... Min uppfattning är att det inte är någon idé att leta budgetlösningar. Byt slingorna när det känns som att det är dags, och kosta då på dig att göra det på ett vedertaget proffsigt sätt, inga hembyggen. Du hänger ditt liv i grejorna, och vad ska du då med sparade 20 spänn, eller ens 100 till, ifall ditt hembygge visade sig inte hålla?
... å andra sidan: eftersom grabben äger friends så kan man ju förmoda att grabben pysslar med tradklättring. Som tradklättrare borde man nog lära sig att slå en knut som man kan lita på. Om man en vacker dag befinner sig i en situation där man vill fira av klippan och det inte finns några skinande bultar i närheten så spelar det ingen roll hur mycket pengar man har, man kan inte köpa sig professionell hjälp att knyta en knut. Kunskapen om hembygge kan då vara ovärderlig. Så jag röstar på att investera i en klätterbok och slå upp kapitlet om knutar ...
monkeyboy; sa:Och nu har BD äntligen fattat att deras Camalot design är obra och gjort en ny modell där man inte behöver koppla i slingan utan kan koppla direkt i en wireloop.
monkeyboy; sa:Och nu har BD äntligen fattat att deras Camalot design är obra och gjort en ny modell där man inte behöver koppla i slingan utan kan koppla direkt i en wireloop.
_Erik_; sa:Det ni menar är alltså att man behåller den gamla slingan men förstärker den med en till? Då är ju frågan hur man får en slinga till genom hålet på en camalot.
Jag tror jag klipper bort den gamla och sätter dit en bit repsnöre av spectra(6mm) och knyter med trippel fiskarknop om jag nu ska göra egna. Annars kommer det bli alldeles för bulkigt, tjocka nylonband med vattenknut är ju jättestora. Dessutom måste ändarna sticka ut 7cm har jag för mig. Det går inte om man ska hänga på sig många kamsäkringar på en gång.