Slingor i kamsäkringar

Jag har känslan av att den här tråden (liksom många andra) har brakat iväg från sin ursprungliga fråga. Min första rekommendation var ju att låta sy i nya sliongor på samma sätt som originalen är konstruerade (som ju i dagens cams är sydd dynema).

Från detta har det utvecklats dels en diskussion ifall man kan tänkas göra på något annat sätt i sina cams, och dels en allmän diskussion om lärkfötter.

Mitt andra inlägg gällde ju lärkfötter i allmänhet och det jag hävdar är att ifall den är rätt använd är det en bra knut. Men man måste lära sig att sätta den rätt (alltså se och öva in detta praktiskt innan man använder den skarpt). Visst kan man titta i en bok och få en uppfattning om hur lärkfoten ska slås, men jag hävdar fortfarande att praktik är det bästa när man ska lära sig sånt. Det handlar ju om att så långt det är möjligt eliminera den mänskliga faktorn genom att öva (vilket också har påpekats här tidigare, men det kan säkert inte upprepas nog). I det här fallet är alltså erfarenhet betydligt bättre än teori.

Nu blev jag däremot citerad till hälften, och sedan sönderanalyserad utan att någon sett texten i sin helhet och sammanhang. Det är aldrig bra, för då blir det lätt väldigt fel. Så ska någon göra svarsinlägg, var vänlig och klipp inte sönder text och sammanhang nästa gång.
[Ändrat av lilla_my 2005-04-25 kl 23:31]
 
"
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så tyder detta på att en sydd slinga med lärkfot är bättre än spectra material med en knut när man ersätter slingor i kamkilar. 7mm nylon med en dubbel fiskarknut är inte alldeles fel heller, medan man tydligen ska avstå från spectra med knut. Det är ju lite märkligt att man inte får veta i butiken att om man köper spectra (eller liknande) att "För Guds skull, slå inte en knut på den här tråden...".

Hej igen,
jag sitter nu vid mitt köksbord med en spectra slinga och en friend. Din slutsats att lärkfoten + sydd slinga är bästa sättet(förutom att sy i ny slinga förstås) att ersätta en slinga i en friend är förhastad. Resonemanget bygger på en mätning där man utsatt lärkfoten för en statisk belastning.

Huvudproblemet med spectra i en lärkfot är att man i praktiken aldrig kommer att ha den åtdragen när den chocklastas(vid fall), detta i kombination med den låga smältpunkten gör att det bör kunna föreligga risk för avbränning redan vid ganska låga krafter.

Jag har gjort ett litet snabbtest där jag lagt en lärkfot i öglan på en friend, därefter har jag simulerat repets rörelse genom att rycka i slingan, rörelsen i slingan släpper obönhörligen på den åtdragna lärkfoten och vid belastning kommer materialet att krypa upp till en centimeter när lärkfoten sätter sig. Detta ger naturligtvis upphov till värme.

Annan information som saknas är hur spectra reagerar på upprepad temperaturcykling.

Jag har varken utrustning eller ork att göra ett praktiskt prov, därför väljer jag även i fortsättningen att undvika lärkfoten i många sammanhang.

Tack för en stimulerande diskussion på denna tråd.
 
Apropå huruvida man varnar för knutar på Dyneema och Spectra i butikerna så finns det väl knappt platt/tubband i dessa material att få tag på, per metervara?

Som repsnöre däremot finns det, men då kanske det konsekvent är nylonmantel som tidigare sagts. Spectra utmärks väl av såväl lägre friktion som lägre smältpunkt.

(Kan förresten konstatera att Dyneema-fiskelina inte bränns av mot spöringarna vid hård belastning i fiskesammanhang. Där är ju förvisso ett brott livräddande för firren :).)
 
Förtydligande till Karl-Johan. Min rekommendation i camsäkringen var aldrig lärkfot, utan att låta sy slingan när den är trädd genom öglan, så som originalet ser ut. (Dock råder det återigen lite citatförvirring, så det kanske inte var det som jag skrev som du syftade på :)
 
Karl-Johan; sa:
Din slutsats att lärkfoten + sydd slinga är bästa sättet(förutom att sy i ny slinga förstås) ...

... och om man har tillgång till symaskin så skulle jag nog själv välja min tidigare tanke att dubblera slingan och sy ihop den. Då undvikes även friktionsproblemet du nämner.

Karl-Johan; sa:
Huvudproblemet med spectra i en lärkfot är att man i praktiken aldrig kommer att ha den åtdragen när den chocklastas(vid fall), detta i kombination med den låga smältpunkten gör att det bör kunna föreligga risk för avbränning redan vid ganska låga krafter.
Jag har gjort ett litet snabbtest där jag lagt en lärkfot i öglan på en friend, därefter har jag simulerat repets rörelse genom att rycka i slingan, rörelsen i slingan släpper obönhörligen på den åtdragna lärkfoten och vid belastning kommer materialet att krypa upp till en centimeter när lärkfoten sätter sig. Detta ger naturligtvis upphov till värme.

Kan du förtydliga hur storleken på kraften har nån betydelse? Anta att man har en väldigt 'lös' lärkfot i metallöglan på en friend, hur stor kraft behövs det för att 'dra åt' knuten? En kraft mostvarande 2kg? Kanske 10kg? Efter att ha lagt på 10kg så är det nog knappast en hel cm glapp kvar att 'dra åt' (kanske ett par mm?). Vid ett fall så är kraften på slingan i kammen noll till dess repet börjar sträckas. När repet börjar sträckas så ökar kraften från noll och går upp i värde, dvs under en väldigt kort tid så är kraften tex 2kg, sen 10kg och så vidare. Således, efter att mitt rep (och därmed slingan) har belastats med 10kg, så återstår endast ett fåtal mm att glida under hög belastning, vilket jag personligen har svårt att tro ska orsaka något som helst problem. Men liksom tidigare, eftersom det inte finns några lättillgängliga ingenjörstester, så kan vi bara spekulera.

Fö, när du slagit din lärkfot och slingan glider, glider den mot sig själv eller endast mot metallen i kammen? Jag har en lärkfot i den gamla modellen av en HB-kam (fö en väldans trevlig kam!) och där kan jag sätta lärkfoten på ett sådant sätt att slingan aldrig vidrör sig själv så att friktionsvärme inte är något problem.

Karl-Johan; sa:
Annan information som saknas är hur spectra reagerar på upprepad temperaturcykling.

...men om det är så lätt som att slå en lärkfot på en 30kr slinga (istället för att skicka iväg kammen mitt i högsäsongen för klättring för att få den omsydd) så kan man ju byta ut slingan om man tar ett bamsefall.

Karl-Johan; sa:
Tack för en stimulerande diskussion på denna tråd.

...instämmer föregående talare ...
(... och betydligt trevligare än att prata mygg ...)
 
Mezzner; sa:
Apropå huruvida man varnar för knutar på Dyneema och Spectra i butikerna så finns det väl knappt platt/tubband i dessa material att få tag på, per metervara?

Som repsnöre däremot finns det, men då kanske det konsekvent är nylonmantel som tidigare sagts. Spectra utmärks väl av såväl lägre friktion som lägre smältpunkt.

Jag anar att detta är rätt. Därför tror jag även att alla tester som tidigare nämnts har utförts på repsnöre, sydda plattband eller ett 'osytt' plattband, sk webolette. Därför kvarstår min konfunderade undran varför vi inte ser nån liten varning i den finstilta texten när vi köper dessa grejjor.

Mezzner; sa:
Kan förresten konstatera att Dyneema-fiskelina inte bränns av mot spöringarna vid hård belastning i fiskesammanhang. Där är ju förvisso ett brott livräddande för firren :).

Det beror ju på att friktionen mot dina spöringar av metall är ytterst liten. Ersätt dina stålringar med en spectra sportslinga (utan karbiner) och rapportera in dina testresultat så får vi se vad det duger till ...
 
Lanken du uppgav gav ett praktiskt satt att fixa slingan.. Skippa bara larkfoten och ha den dubblad i karabinen hela tiden, sa skapas ingen direkt friktion pa slingan/repsnoret. Det ar iaf vad jag har att saga om sattet han hade gjort med sin cam...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Magnuse74 DMM Mamba - Nya slingor? Klättring allmänt 5
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
embl Slingor nylon/dyneema Klättring allmänt 41
StefanM- Slingor? Klättring allmänt 4
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
Felixl Knut på dyneema slingor? Klättring allmänt 15
sladdis Nya slingor på kamsäkringarna Klättring allmänt 10
nicemd Slingor stulna Anneberg Klättring allmänt 0
GustavOh Karbiner, slingor och expresser Klättring allmänt 12
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
gahne Korta av slingor? Klättring allmänt 2
peon Knyta slingor av tubband? Klättring allmänt 1
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vem syr slingor? Klättring allmänt 9
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
Charli28 Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 1
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Yakherden Förvara kamsäkringar? Klättring allmänt 6
Jonasjonasjonas Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 42
silenhag gamla kamsäkringar Klättring allmänt 3
spetsnaz fixa kamsäkringar Klättring allmänt 9
jliungman Trasiga kamsäkringar Klättring allmänt 1
pierrea Skillnad på kamsäkringar? Klättring allmänt 4
Svarten Kamsäkringar - nybörjarset Klättring allmänt 3
Matt Smörjmedel för kamsäkringar? Klättring allmänt 8
mattias_uno Rock Empire Kamsäkringar Klättring allmänt 3
pengman Utveckla kamsäkringar Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.