Slang till KAP-Arctik kök

Är det någon som provat att köra K.A.P köket på Biltemas Spisbränsle ?
 

Bilagor

  • A1C595DC-8BB1-43D4-B43C-200189D03CC3.jpeg
    A1C595DC-8BB1-43D4-B43C-200189D03CC3.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 102
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Inte jag. Varför skulle man göra det?
Är inte det där joxet speciellt designat till att ge gula "vackra" lågor?
/Odd
 
80% etanol. Mera vettigt i spritbrännare. Behövs speciella åtgärder för att köra såna bränslen I tryckkök. Optimus har sålt ett sånt kök så kallat trippel för fotogen, bensin och alkohol. Minns jag rätt behövs ett annat munstycke + strypning av lufttillförseln. Kolla gamla trådar om du vill veta mera t ex https://www.utsidan.se/forum/threads/baesta-braenslet-till-111t.69503/

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_20240607_085009_Chrome.jpg
    Screenshot_20240607_085009_Chrome.jpg
    347.9 KB · Visningar: 95
Senast ändrad:
80% etanol. Mera vettigt i spritbrännare. Behövs speciella åtgärder för att köra såna bränslen I tryckkök. Optimus har sålt ett sånt kök så kallat trippel för fotogen, bensin och alkohol. Minns jag rätt behövs ett annat munstycke + strypning av lufttillförseln. Kolla gamla trådar om du vill veta mera t ex https://www.utsidan.se/forum/threads/baesta-braenslet-till-111t.69503/

Thure
Och etanolbaserade bränslen kräver också packningar som tål etanol har jag för mig.

Lådköket Optimus 111 har inga utbytbara packningar (förutom grafitpackningen till spindeln) som jag vet och där handlar det bara om munstycke och stryprör. Men pumpen till Arktic har olika syntet/gummipackningar och troligen anslutningen till brännaren också (och så slangen förstås).

//J
 
Ok, det är meningen att bränslet ska flöda in där och vidare genom slangen till brännaren. Så en backventil längst ut på bränsleslangen verkar underligt. Vad ska den skydda mot?

Har aldrig sett detta på något fotogenkök, men visst, om den är bakvänd så hindrar den väl inte bränsle från att flöda till brännaren.

Backventil finns annars på alla pumpar till friluftskök och ska förhindra bränsle att tryckas in i pumpcylindern så den är alltid placerad nedanför pumphuset (oftast vid öppningen mot flaskan). Denna pump skulle då ha två backventiler istf 1.

//J
Veken som sitter i tändrännan på KAP brännaren, och även i botten sitter där något material som skall fungera som någon veke såg att den hade gått sönder, är det någon som vet vad man kan ersätta detta med.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Veken som sitter i tändrännan på KAP brännaren, och även i botten sitter där något material som skall fungera som någon veke såg att den hade gått sönder, är det någon som vet vad man kan ersätta detta med.
Det är nog någon glasfibermaterial, brandhärdigt. Gissar att det kan finnas i affärer som säljer motormekdelar.

//J
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.