Slang- gummi eller latex?

Nån som har koll och kan svara på vad jag märker för skillnad om jag använder en latex innerslang eller en traditionell innerslang ?

Kör med Ksyrium Elite och Schwalbe Ultremo R1
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Vem vet vad du märker?

Nån som har koll och kan svara på vad jag märker för skillnad om jag använder en latex innerslang eller en traditionell innerslang ?

Vad du märker eller inte märker kan ingen annan än du veta.
Men jag skulle gissa att det åtminstone finns en skillnad som du, och de allra flesta andra, märker med latexslang:
Man får pumpa oftare, latexslangen är porösare än butyl och tappar därför trycket snabbt.


Du bör få lättare hjul med latexslang.
Hur skulle det gå till?
Så vitt jag vet är lätta butylslangar lättare än de lättaste latexslangarna, kolla tex på Conti Supersonic en butylslang på 45g!
 
Man får pumpa oftare, latexslangen är porösare än butyl och tappar därför trycket snabbt.

Enligt min erfarenhet, så fick jag vid riktigt långa cykeldagar pumpa däcket flera gånger/dag med latexslang, vilket var anledningen till att jag slutade med latex för ca 15 år sedan.
/Niklas
 
Har nu kört premiärturen med latex. Lyckades klämma slangjäv...... två gånger så det kostade 2x140 spänn där :-(
(är det lättare att få dom i kläm eller är det jag som är klumpig?)

Har hört flera som är lite smått lyriska över känslan att åka med latexslang. Jag fick som sagt ingen bra start på mitt "latexanvändande". Får ge det några turer till innan jag vet vad jag tycker.......
 
Placebo?

Har hört flera som är lite smått lyriska över känslan att åka med latexslang. Jag fick som sagt ingen bra start på mitt "latexanvändande". Får ge det några turer till innan jag vet vad jag tycker.
De som är mest lyriska över känslan med latex-slangar brukar vara de som:
-Har förväntat sig en skillnad
-Vet om att de har nya slangar(!)

Jag har endast läst ngn enstaka test där testpersonerna inte visste om vilken typ av slangar det var på hjulen,
och då var utfallet inte alls lika självklart.

Eftersom en slang är såpass tunn och flexig jmf med ett däck har jag svårt att se hur den verkliga skillnaden kan bli särskilt stor.
Men chansen att uppleva skillnad pga slangen ökar ju tunnare däck man har, jmf tex
Schwalbe Marathon plus på 590g http://www.schwalbe.de/gbl/en/produ...gruppe=36&ID_Produkt=134&ID_Artikel=46&info=1
med
Conti GP Supersonic på 145g http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti grand prix supersonic.shtml

En sak är säker:
Märker du ingen skillnad mellan de däcken kommer du inte heller att märka skillnad på butyl och latex.-slang.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips