Solotält för fjällvandring

Ja, det tycker jag nog. ...

Vad jag minns har PL varken vädringslucka eller tvåvägsblixtlås. Två små anledningar (en tredje var den "omvända" dörröppningen), som fick mig att till slut välja Ringstind framför detta i övrigt, vad det verkar, väldigt fina tält.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag skulle kunna leva med att inte kunna öppna ett fönster uppifrån om det inte behövs för ventilationens skull. Det är lustigt, där Helsport tagit bort verkar Vaude (såvitt jag förstår) ha tagit till sig av kritik och infört tvåvägsblixtlås (åtminstone på 1-2 personersvarianten som jag överväger, lillasyskonet vet jag inte). På PL som, mycket riktigt, inte har någo ventliationslucka förefaller det ett absolut måste (för mig). Å andra sidan, en fullt tillräcklig ventilationslucka går ju att använda i ett större spann väderförhållanden än ett öppet "fönster" i blixtlåset. Ställningen kanske därmed är utjämnad igen... :)

Det blir små saker som fäller avgörandet tror jag. Båda tälten har slagit ut övriga kandidater jag hade med från start, och jag skulle säkert bli nöjd med vilket som. På plussidan hos PL har jag utrymmet/volymen invändigt, men det är nice-to-have då Ringstind SL är fullt tillräckligt i det avseendet -- och jag vet egentligen inte om det är värt priset av den extra vikten (förvisso "bara" ett hekto, men ändå). När det kommer till genomtänkta detaljer, kvalitetskänsla och hanterbarhet upplever jag Ringstind SL som strået vassare (små saker som jag vet med mig ändå är viktiga för trivselkänslan). Jag tror det som kommer avgöra är hur jag tänker kring golvet. Det känns nästintill nödvändigt att komplettera med något liggunderlag/bubbelplast/presenning under Ringstinds läskigt tunna golv. PL har jag inte bestämt mig än för hur jag skulle göra med den saken, tycker jag man klarar sig utan där innebär det en klar fördel (för mig som redan sover mer än lovligt mjukt på luftbädd).

Ilandsproblem...vad vore livet utan dem? :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.