släcker ni elden efter er?

släcker ni alltid elden när ni eldat eller finns det lägen där ni lämnar den eftersom den ändå inte kan sprida sig? och för att det kanske kommer nån efter som blir glad över den färdiga glödbädden?
 
Glödbädden har ju ingen annan nytta av (om de inte skall tvätta med askan!), men det lämnar ju mindre spår om elden får brinna ut i stället för att lämna halvbrunnen ved.
 
Om den inte kan sprida sig kan jag lämna den, åtminstone i tätortsnära promenadområden där mycket väl kan komma nån annan inom några minuter.

Har själv jagat igång nån nästan utbrunnen glöd när jag bara var ute på en långpromenad och kände frö att myselda lite :).
 
Glödbädden har ju ingen annan nytta av (om de inte skall tvätta med askan!), men det lämnar ju mindre spår om elden får brinna ut i stället för att lämna halvbrunnen ved.

klart det är lättare att få igång eld på glödbädd!

men frågan var: hur gör du? släcker du eller låter du elden brinna?
 
Självklart släcker man alltid efter sig om ingen har dykt upp och sagt sig ta över ansvaret för elden. Har flera gånger fått eftersläcka efter andra. Det är inte OK.
 
Självklart släcker man alltid efter sig, oavsett om det är dyngsurt ute i markerna och det hällregnar. Är det alltid nödvändigt? Kanske inte, men gör det ändå av gammal vana då jag absolut inte skulle vilja vara den som startar en skogsbrand.
 
släcker ni alltid elden när ni eldat eller finns det lägen där ni lämnar den eftersom den ändå inte kan sprida sig? och för att det kanske kommer nån efter som blir glad över den färdiga glödbädden?

Oftast släcker jag helt men är det i en iordningställd eldstad (betongring, murad) och det är vått och fuktigt kan det hända att jag låter det brinna ut och släckas av sig själv
 
Brukar anpassa eldandet så elden brunnit ut lagom till uppbrott. Sen är det bara att trampa ut de sista glöden och tömma en slatt vatten på.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Får man verkligen gå ifrån en brasa man tänt utan att släcka den?
Trodde man kunde bli dömd för allmänfarlig vårdslöshet om man gjorde så.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.