Eld spridning

Hej,

Vad har ni för tips och trix när det kommer till att ha en levande eld så det inte sprider sig och blir skogsbrand. Har ni några speciella redskap ni eldar i för att minska sådant? Har ni med er något så ni kan släcka elden? Vatten brukar väl de allra flesta ha med.

Själv har jag köpt en mindre firebox som jag tänkt använda mer här under året. Någon som har bra erfarenhet utav dessa, kan man använda de och känna sig trygg?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Allt gott.
 
Man kan köra med ett eldnät / portabel eldstad. Dels så blir det liten risk att start skogsbrand, dels kan man elda på mark där man annars inte borde, då det inte blir någon påverkan på marken. En bytta med vatten bredvid är alltid bra.
 
Hur funkar det där med eldnät? Jag tycker ju glöd lätt skulle kunna falla ner och sätta eld på torrt gräs eller vad det nu är under. Varför händer inte det? Är nätet väldigt tätt eller?
(Har aldrig sett nåt IRL)
 
Har sett vissa som har nått form utav läder platta när man ska tända eld med typ tänd stål. Någon som använt det och kan rekommendera?
 
Hur funkar det där med eldnät? Jag tycker ju glöd lätt skulle kunna falla ner och sätta eld på torrt gräs eller vad det nu är under. Varför händer inte det? Är nätet väldigt tätt eller?
(Har aldrig sett nåt IRL)
Nätet är väldigt finmaskigt, så askan samlas i nätet. Sen är det alltid bra att ha vatten tillgängligt.
 
Att välja underlag (även med en firebox eller liknande) med omsorg är a och o vid eldning. Undvik (såklart!) torrt gräs, porös gran-tallskogsmark med mycket rötter. Glödsprätt kan starta gräsbrand och hårt eldande med varm undersida kan få marken/rötter att börja pyra och starta en skogsbrand. Grus, sten, blöt jord är att föredra. Bra att bygga så att kamin/eldlåda kommer upp lite och eventuellt lägga något skydd under. Jag har till exempel någon slags glasfiberduk för att skydda marken till min Winnerwell titankamin. Närhet till vatten är såklart också viktigt.
 
Vi har alltid med oss vanliga Konsumkassar i plast och vi eldar enbart nära vatten. Kassarna har vi till att hämta vatten och blöta ner marken så att den blir vattensjuk, runt elden.
Funkar hur bra som helst.
Samma procedur för att släcka elden - flera kassar med vatten tills allt är vattensjukt.
 
Det hela är mycket enkelt. Finns det MINSTA RISK att elden sprider sig utom din kontroll så GE FAN I ATT ELDA! Vid lägre brandrisk kan man med typ av kök och plats minska risken, men är man det minsta osäker så GE FAN I ATT ELDA! Det är inte värt risken!
 
Vi har alltid med oss vanliga Konsumkassar i plast och vi eldar enbart nära vatten. Kassarna har vi till att hämta vatten och blöta ner marken så att den blir vattensjuk, runt elden.
Funkar hur bra som helst.
Samma procedur för att släcka elden - flera kassar med vatten tills allt är vattensjukt.
Jaa det är smart, en plast påse får man ju alltid plats med. ;)
 
Det finns ingen utrustning som gör att man kan känna sig trygg utan man måste alltid ha hjärnan påkopplad.

Att blöta marken runtom är bra. Och att ta rötter och mjuk skogsmark på allvar. Det kan hända att det glöder långt ner under marken när du går och en brand kan utlösas senare. Så man ska ha ett bra underlag som glöden inte sprids i.

Det är vanligt att ha stenar runt elden men jag tycker att det är överflödigt. Jag brukar använda vedträn istället för att omringa elden. När de brunnit för mycket för att fungera som skydd makar jag ihop dem i elden i mitten och lägger nya på kanten (men har man rejäl ved ytterst hinner man kanske inte komma så långt).

Det är däremot smart att ha stenar UNDER elden för att skydda marken. Genom att ha lite mellanrum mellan stenarna får man också in ordentligt med luft till elden. Man måste fortfarande tänka på underlaget då glödande kol trillar ner mellan stenarna men det blir inte alls samma påverkan på marken som om man eldar utan stenar.

När man flyttar på stenar i naturen ska man tänka efter noga var man är och vad det är för stenar. Många naturområden är skyddade på grund av skyddsvärda arter eller fornminnen och då är det tråkigt om man flyttar runt för mycket på stenar och annat. Ibland känns det dock helt okej att flytta några stenar, men gör det aldrig utan att tänka först.

När man är klar så lägger man tillbaka stenarna där man tog dem. Bäst är att använda en eldstad som redan finns. Så klart är det skillnad på var man är. Men ofta vill man ju gå just på någon fin plats där många går och då blir det väldigt många eldstäder om alla ska bygga sina egna.

Att ha med någon form av låda är super!!

Här är en låt som kanske kan inspirera till lite lagom eftertanke och kanske även kan göra vissa av er lite lagom nostalgiska:

 
Det finns ingen utrustning som gör att man kan känna sig trygg utan man måste alltid ha hjärnan påkopplad.

Att blöta marken runtom är bra. Och att ta rötter och mjuk skogsmark på allvar. Det kan hända att det glöder långt ner under marken när du går och en brand kan utlösas senare. Så man ska ha ett bra underlag som glöden inte sprids i.

Det är vanligt att ha stenar runt elden men jag tycker att det är överflödigt. Jag brukar använda vedträn istället för att omringa elden. När de brunnit för mycket för att fungera som skydd makar jag ihop dem i elden i mitten och lägger nya på kanten (men har man rejäl ved ytterst hinner man kanske inte komma så långt).

Det är däremot smart att ha stenar UNDER elden för att skydda marken. Genom att ha lite mellanrum mellan stenarna får man också in ordentligt med luft till elden. Man måste fortfarande tänka på underlaget då glödande kol trillar ner mellan stenarna men det blir inte alls samma påverkan på marken som om man eldar utan stenar.

När man flyttar på stenar i naturen ska man tänka efter noga var man är och vad det är för stenar. Många naturområden är skyddade på grund av skyddsvärda arter eller fornminnen och då är det tråkigt om man flyttar runt för mycket på stenar och annat. Ibland känns det dock helt okej att flytta några stenar, men gör det aldrig utan att tänka först.

När man är klar så lägger man tillbaka stenarna där man tog dem. Bäst är att använda en eldstad som redan finns. Så klart är det skillnad på var man är. Men ofta vill man ju gå just på någon fin plats där många går och då blir det väldigt många eldstäder om alla ska bygga sina egna.

Att ha med någon form av låda är super!!

Här är en låt som kanske kan inspirera till lite lagom eftertanke och kanske även kan göra vissa av er lite lagom nostalgiska:
Helt klart behöver man att vara ordentlig när det kommer till eld. Jag har kommit fram till många ej släckta eldar i skogen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.