Skydd mot mygg och andra otäckingar

Min erfarenhet är att så länge man är något så när still så funkar fleece också bra som "Skydd mot värme", men vid ansträngning så blir det efter ganska kort tid rejält hett. Skillnaden är att ull behåller sina egenskaper även när det blir vått/fuktigt.
Jag har dock en kompis/kollega som stenhårt kör med ull underst och fleece ovanpå året runt, han hävdar att dessa två material tillsammans ger ett ännu bätre klimatrglerande resultat..
En sak som han hävdar är viktigt när man klär på sig mot värme, och som är speciellt viktig om man både har ull och fleece är att kläderna skall vara mörka helst svarta.
/Sofia (Balaclavagirl)
 
ull till allt

Jag instämmer ull är alltid bäst att ha närmast kroppen oberoende om det är varmt eller kallt. Vad nästa lager blir är ofta av mindre betydelse, viktigas är det ”binder” luft vid kyla och ett tips kan vara att ha bomull närmast ullen vid värme. Bomull blir fuktig av svett och kyler bra, framför allt om det fläktar lite.

Jag kanske inte har råkat ut för extrema mygg/knott problem. För mig har det ofta räckt med tjock ull (av typ ullfrote) och därutöver tjock flanell jacka (oftas lika bra som power stretch). Sedan sätter man på sydväst på huvudet av typ goretex med för-stärkta brätten som verkligen står rakt ut av lite tyngd. Inhandla myggnät till tält och sy fast. Myggnätet ska vara långt och kan med kardborrband fixeras ihop med flanell jackan krage.

Min åsikt är att kläder ska vara ljusa, för minska absorberingen från solen. Mygg/knott drar sig till värme i första hand och därefter lukt. Så att klä sig för varmt är en nackdel, men vad gör man.

Har ni gjort mjukost testet någon gång? Hur fort den gula osten blir svart! Svart av knott. Min tid är 2min före osten var mer svart än gul. Och där strax bredvid mossen tältade jag. Vist gillar man pläga sig ibland?!?
 
Re: ull till allt

Fjäll_Hasse; sa:
Jag instämmer ull är alltid bäst att ha närmast kroppen oberoende om det är varmt eller kallt.

kan bara instämma med ovanstående. på vintern kan det vara ok med syntetmaterial, men på sommaren så är något annat än ull omöjligt för mej, på något sätt så gör ullen att man inte störa av att det är varmt. Bomull blir ju klibbigt och fuktigt medan ull även om det blir varmt och fukytigt känns torrt och fräscht.
 
LinaB; sa:
jag har problem med överkänslighet mot div. myggmedel och har därför stora problem att vara i skogen denna tiden på året, jag tål dessutom insektsstick dåligt.
när jag är ute i skogen på sommaren (som jag inte kan vara utan) så har jag därför kört med heltäckande klädsel, men ansiktet är ju problemet, jag tycker att myggnät känns instängt och man ser dåligt. Fick tips av en kompis att köra med rånarluva och prövade det under en tvådagars tur ihelgen ,det funkade jättebra, men lite varmt blev det ju.
Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av rånarluva som insektsskydd och iså fall vilken sort som är bäst, jag använde en ullfrotte 400g som jag sytt ihop öppningen på så att det blir 2 separata öppningar för respektive öga.
/Caroline

Jag fck höra av någon att majsolja skulle hålla myggen borta. Jag provade och tyckte att det fungerade. Sen provade jag på en annan plats och tyckte inte att det fungerade. Eller, jo, kanske, eller, nä...jag vet inte. Myggen tycker inte heller om mig så det är svårt att säga. Men de som gav tipset intygade ivrigt att det gjorde det.
 
More is more?

Mitt problem om somrarna brukar vara att värmen tvingar av mig kläderna, varefter knotten kalasar på mitt kadaver. De gånger jag provat att ha mycket kläder på mig har jag kört bomull underst (skulle kyla mha svetten var min tanke), sen en tröja och ytterst vindjacka. Effekten av detta har varit att jag svettats något vansinnigt, varefter kläderna åkt av och jag varit tillbaka vid ruta noll.

Borde jag testa konceptet igen?
Hade jag för lite kläder på mig?
Måste det vara ylle underst för att uppnå den där känslan av mikroklimat?

Anledningen till att jag frågar är att jag just letar tyg till en myggtät vindjacka (separat tråd på utsidan.se), och tänkte kombinera denna jacka med tunnast möjliga svettransporterande syntetplagg underst, av den enkla anledningen att jag tycker dessa sprider och transporterar bort fukten bättre = kyler av mig när jag svettas. Så fungerar det när jag springer på sommaren, så jag tänkte extrapolera klädvalet till fisketurerna.

Men det kanske är bättre med 2-3 lager tjockt, mörkt ylle? I bästa fall besparar detta mig jobbet med att sy en vindjacka.
 
Re: More is more?

Strykarräven; sa:
Mitt problem om somrarna brukar vara att värmen tvingar av mig kläderna, varefter knotten kalasar på mitt kadaver. De gånger jag provat att ha mycket kläder på mig har jag kört bomull underst (skulle kyla mha svetten var min tanke), sen en tröja och ytterst vindjacka. Effekten av detta har varit att jag svettats något vansinnigt, varefter kläderna åkt av och jag varit tillbaka vid ruta noll.

Borde jag testa konceptet igen?
Hade jag för lite kläder på mig?
Måste det vara ylle underst för att uppnå den där känslan av mikroklimat?

Anledningen till att jag frågar är att jag just letar tyg till en myggtät vindjacka (separat tråd på utsidan.se), och tänkte kombinera denna jacka med tunnast möjliga svettransporterande syntetplagg underst, av den enkla anledningen att jag tycker dessa sprider och transporterar bort fukten bättre = kyler av mig när jag svettas. Så fungerar det när jag springer på sommaren, så jag tänkte extrapolera klädvalet till fisketurerna.

Men det kanske är bättre med 2-3 lager tjockt, mörkt ylle? I bästa fall besparar detta mig jobbet med att sy en vindjacka.

jag kan bara ytterligare en gång intayga att jag är helt övertygad om att mitt sätt att klä mej är det som funkar bäst, när man känner att man inte vill exponera sig i onödan.
Alltså minst ett ullunderställ och skalplagg löser dina problem.
Självklart även handskar som skydd mot myggen.
Sen föredrar jag alltså balaclava (or) som huvudskydd,känns svalare och så slipper man skymd sikt som myggnät ger.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.