Skydd mot mygg och andra otäckingar

jag har problem med överkänslighet mot div. myggmedel och har därför stora problem att vara i skogen denna tiden på året, jag tål dessutom insektsstick dåligt.
när jag är ute i skogen på sommaren (som jag inte kan vara utan) så har jag därför kört med heltäckande klädsel, men ansiktet är ju problemet, jag tycker att myggnät känns instängt och man ser dåligt. Fick tips av en kompis att köra med rånarluva och prövade det under en tvådagars tur ihelgen ,det funkade jättebra, men lite varmt blev det ju.
Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av rånarluva som insektsskydd och iså fall vilken sort som är bäst, jag använde en ullfrotte 400g som jag sytt ihop öppningen på så att det blir 2 separata öppningar för respektive öga.
/Caroline
 
Antihistamin

Som komplement till annat insektsskydd finns det receptfria mediciner mot allergibesvär, tex Clarityn, som lindrar effekten av myggbett och liknande. Hör med ditt apotek.

/Tommy
 
Jag är egentligen nöjd med lösningen med balaclava(så heter det ju),så några medikamenter villjag inte ta och jag tycker nog att man skall undvika sådana så mycket som möjligt. Det var roligt att se att användandet av balaclava som insektsskydd redan diskuterats, men jag har en undring till det som skrivits tidigare:
Sofia, rekomenderar du flera lager balaclavor, blir inte det onödigt varmt, eller isolerar flera lager mot värmen istället. Jag har hört detta någongång tidigare, att tjocka kläder kan vara en fördel vid värme, är det så du tänkt?
Finns det fler därute som prövat Sofias lösning, jag vill hemskt gärna veta era synpunkter.
 
Caroline, jag är glad för din skull att du kommit fram till att balaclavan är ett utmärkt medel att hålla alla typer av insekter borta från ansiktet, jag kan glädja dej med att vi blir fler och fler som brukar denna metod.
Det är riktigt att tanken med flera lager på huvudet under sommaren till stor del är att isolera mot värme, med "tjocka kläder så behåller man kroppens microklimat bättre. Om du läst det jag skrivit här tidigare så ser du att jag har ull närmast kroppen på hela kroppen, ull både värmer och kyler.. faktiskt är det så!
Så min rek. till dej är att ta på ett ullunerställ ta din ullfrottebalaclava innerst dra en tight balaclava utanpå (neoprene är överlägset bäst) och ge dig ut, du kommer att bli väldigt överaskad, även i väldigt varmt väder så kommer du att ha god komfort. Först blir du VÄLDIGT VARM, men efter en stund så börjar ullen verka och en skön balans infinnner sig, sen kan du gå i den klädsel hur länge som helst.
En sak bara, var medveten om att en del människor kan bli väldigt förvånade om dem ser dig i "rånarluva" mitt i sommaren, tänk på det när du närmar dej civilisationen.
Men jag går klädd så här varje dag när jag arbetar i skogen och jag stortrivs verkligen i underställ handskar och balaclava och INGET kan få mej att byta klädsel

//Sofia
 
tack för tipsen Sofia, jag har varit ute i skogen nu på förmiddagen bara för att testa. Jag gick i rask takt i drygt 2 timmar iklädd ullfrotte underställ fleecetrja vindbyxor, dubbla ullvantar ullbalaclava och min pojkväns windstopper balaclava utanpå. På hans inrådan tog jag även skidglasögon. Precis som du skrev blev jag efter 5 mim jättehet, men efter ytterligare några minuter så var det heltperfekt.
Glasögonen var en hit, nu var man helt skyddad-den ideen bjuder jag på
 
Tack för tipset!
Det var när jag jobbade i Kanada son jag lärde mej allt det jag nu praktiserar när det gäller klädval, och där hade jag kollegor som använde skidglasögon vid riktigt svåra förhållanden, detta var något jag sedan glömt. Skall testa detta när det blir riktigt jävligt fram i Juli.
Fick förresten höra att det nu finns ett helt underställ att köpa där, detta är alltså en "kroppsstrumpa med fasta handskar sockor och 3-håls balaclava, materialet är 80% ull och 20 syntet, min kompis därborta säger att det är HELT FANTASTISKT!!, skall försöka beställa ett så snart plånboken tillåter, det är rejält dyrt

Sofia
 
Via en kompis som bor i Canada så fick jag tag på understället du skrev om Sofia, det tillverkas av att litet företag som heter DO.GEE (har ingen hemsida). Vi (jag och pojkvännen) lyckades få hem var sitt innan vi drog till Fulufjällen i helgen. Du har rätt Sofia dessa funkade helt fantastiskt. Vi ålade oss in i denna värld av ull när vi kom fram och kröp inte ur förrän i går eftermiddag. Oavsett väder och temperatur hade vi maximal komfort hela tiden och inte ett knottbett på hela tiden. Har haft skaljacka och byxor som enda komplement under vandringen, samt skidglasögon när knotten varit som värst. Naturbehoven har klarats av bra med "luckan" där bak och det gick bra att äta genom hålet för munnen i balaclavan (efter lite träning), och jag tror inte vi skrämde någon vi mötte, har istället fått många beundrande kommentarer om vår klädsel.
 
Knott och maskstorlekar

Inför en Skottlandspaddling i juni införskaffade jag två st kepsar med myggnät. Mindre varmt än balaklava, och mycket effektivt mot mygg. JULA säljer dem för en billig penning.

Tyvärr är Skottlands pest snarare knott, och då visade det sig att jag valt nät med alltför stora maskor. Knotten smet in!

Alltså, nät är bra. Men välj rätt nät!

hälsningar
Jens
(som ännu inte helt slutat klia sig)
 
jag som så många andra,vad jag vet, gillar inte myggnät. Det känns som att gå och tittaut grnom en gardin. Dessutom så är min erfarenhet, för jag har prövat, att knotten kommer in i alla fall, antingen genom nätet eller där nätet slutar.
Med mitt nya underställ så blir det inga glipor någonstans!!
Dessutom har jag upptäckt att ha hela kroppen "inbakad" i ull ger en fantastisk, nästan religös känsla, och det fick jag på köpet när jag sökte insektsskydd.
Tack en en gång ,Sofia!!
 
Mot de andra otäckingarna..

Eftersom det enbart verkar vara skydd mot knott och mygg, så kommer jag med ett tips för de andra otäckingarna i skogen. (Skogsmullarna).

1. Tårgasspray
2. Chilipulver
3. Färdigköpt frystorkad vildmarksmat!

Det var mitt tips! ;-)

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Även syntet?

Eftersom ullfrotté verkar vara så fantastiskt mot värme undrar jag om nån har provat några syntetmaterial i samma syfte. Själv sparkar jag av mig sovsäcken om tältet överskrider kylskåpstemperatur (+8 C) och har aldrig haft nån annan fleece än powerstretch under skaljackan.

Jag kan tänka mig att ett powerstretchställ kan funka även i varmt väder men har nån provat?

m v h
./niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.