Skoterförbud inskränker av allemansrätten!

Skidor!

De får väl åka skidor istället. Då känns ju inte uttryck som "det fria och rörliga friluftlivet" riktigt lika malplacerade heller... :)
 
Skoterförbud = bilförbud?!

Om de inte vill att folk ska köra skoter kring deras testbana får de väl sätta upp ett staket. Så gör man ju på andra banor.

Och om de inte har rätt att sätta upp ett staket så tycker jag inte att de ska ha rätt att inskränka skoteråkningen.

Att få ha sin verksamhet i fred tycker jag är fel skäl för ett skoterförbud, och som sagt - lokalbefolkningen är ju så måna om den där verksamheten att de gärna lynchar spionfotografer.

Men vänta lite... om det är skoterförbud på isen borde man väl inte få köra bil på den heller?
 
Nej, att åberopa allemansrätten verkar lite knasigt i det här fallet. Jag håller med Martin, kräver de att få ha sin verksamhet i fred behöver de sätta upp staket runt/på sjön, som andra företag får göra. Om avsikten är att hindra oönskad närvaro vid testplatsen, varför bara förbjuda skotrar..?

/P
 
Allemansrätten

Allemansrätten har av hävd och vana gått ut på att ge folk tillgång till naturen på vilkor att de inte förstör. Så länge det vilkoret är uppfyllt är inte alemansrätten inskränkt. Mao; kan du visa att skoterskörning sabbar naturen är det innom allemansrättens gränser att förbjuda denna.

Komentar utan att ha läst artikeln.
 
Fredrik S; sa:
I allemanrätten ingår det inte att man får köra skoter.

Är ni säkra på det? Jag tittar på Naturvårdsverkets hemsida och visst terrängkörning på barmark är förbjuden. Men de har ju ett speciellt avsnitt för körning med skoter. Visst, inte lika fritt som för vandring och cykling, men det finns där.

"Körning med snöskoter är i grunden tillåten, men det finns begränsningar som anges i Terrängkörningslagen. Därutöver kan kommun eller länsstyrelse utfärda lokala förbud. Det kan också vara förbjudet att köra på enskilda vägar."
 
Varför har de i Norge en (ski)tur tradition i Nordland och Troms medan vi i Sverige (huvudsakligen) har en skotertradition i Norrland. Norrlänningar går sällan på skidtur jämført med Nordleningerne och Tromsøværingerne.

Varför?
DNTF mer lokalførankrat en STF?! Bättre på att få folk ut i naturen utan motor.
Regulering av skoterkørning i Norge, fritt i Sverige?

Jag vill ha mera førbud!
Skoter = fetma (jämført med skidtur alltså), oljud och avgaser.

Och nej, jag bor inte i Stockholm... och jag har naturligtvis bara åsikter om regulering av skoter trafiken i Svealand då jag inte skulle komma på tanken att ha åsikter om skoter uppe på t.ex. Kebnekaise (ngt som jag sett med egna øgon) dvs om ett område som t.ex en Gävlebo eller Skelefteåbo har mycket større rätt att ha åsikter om...

åså borde vi förbjuda turistflygtrafiken (framførallt helikopter) i våra nationalparker t.ex. Padjelanta. Âr det (politiskt) möjligt i Norge borde det också vara det i Sverige
 
utter; sa:
Fredrik S; sa:
I allemanrätten ingår det inte att man får köra skoter.

Är ni säkra på det? Jag tittar på Naturvårdsverkets hemsida och visst terrängkörning på barmark är förbjuden. Men de har ju ett speciellt avsnitt för körning med skoter. Visst, inte lika fritt som för vandring och cykling, men det finns där.

"Körning med snöskoter är i grunden tillåten, men det finns begränsningar som anges i Terrängkörningslagen. Därutöver kan kommun eller länsstyrelse utfärda lokala förbud. Det kan också vara förbjudet att köra på enskilda vägar."

Det här har jag hittat, skrivet av naturvårdsverket:

Snöskoter

Fråga: Ingår körning med snöskoter i allemansrätten?
Svar: Motortrafik ingår inte i allemansrätten, men det är ändå i grunden tillåtet att köra snöskoter på snötäckt mark. Förutsättningen är att marken under snön inte tar skada.
 
nils73; sa:
Varför har de i Norge en (ski)tur tradition i Nordland och Troms medan vi i Sverige (huvudsakligen) har en skotertradition i Norrland. Norrlänningar går sällan på skidtur jämført med Nordleningerne och Tromsøværingerne.

Kolla nummerplåtar på de bilar med skotrar på släpet som stannar efter E 10 vid Riksgränsen, Katterjåkk, Björkis, Abisko mm och du kommer snart märka att det är minst lika många norrmän som svenskar :) Norrmännen har ingen tradition att köra skoter i Norge, men däremot i Sverige ;)

Fast jag håller med om mer skoterförbud. Låt rörelsehindrade och näringsidkare köra, vi andra kan åka skidor :)
 
nils73; sa:
Varför har de i Norge en (ski)tur tradition i Nordland och Troms medan vi i Sverige (huvudsakligen) har en skotertradition i Norrland.

Därför att norrmännen har en kilometers skidåkning till en liten stuga på en tvåtusenmeterstopp där de kan äta våfflor och Diplom-is, medan svenskarna har två mil till ett brädskjul vid en sjö, där de på sin höjd kan få en djupfryst Japp som de har haft i fickan?
;)
 
Nordesjö; sa:
Därför att norrmännen har en kilometers skidåkning till en liten stuga på en tvåtusenmeterstopp där de kan äta våfflor och Diplom-is, medan svenskarna har två mil till ett brädskjul vid en sjö, där de på sin höjd kan få en djupfryst Japp som de har haft i fickan?
;)

men har vi inte mer hår i fisan än Norrisarna, vi borde gilla att åka 2mil till ett vindpinat skjul och där bli förlämpad av nån Same som e packad på T-dojja, de e fan riktig Svensk kultur!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat medlemskap 1003 Brist på respekt för allemansrätten.... Miljöpåverkan 108

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.