vilket tält??

Tänk på att om alla har uppblåsbara underlag så kan det bli tight med tre pers i ett tremanna. Hillbergs Nammatj 2 är 130 cm = 65 cm/pers medan nammatj 3 är 160 = 53 cm/pers.

Jag är nyfiken på att köpa ett Vango Force Ten Nitro lite 200+. Tält som är väldigt lätt och rymligt för två pers finns nog en 3 personers modell också.
vikt 1,8 kg.
Finns på ebay uk för runt 200 pund.

Nån som vet om dom är prisvärda. Ska tydligen vara av hög kvalite.

/postat från min supercoola och häftiga mobil
http://www.övergården.se/

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Justering av ventilationen både till inner- och ytertält kan du göra inifrån. Vad gäller yttertältsväven är det en silikonbelagd väv (samma typ som ex Hilleberg och Helsport (på de dyrare modellerna använder)) på Compact light, vilket ökar slitsyrkan och livslängden. Vanliga Compact har en PU.belagd yttertältsväv (dvs en tunn gummihinna som belagts på vävens insida). Denna tunna PU hinna är lätt att skada genom nötning, dessutom åldras PU beläggningen och kan flaga (som på ett gammalt regnplagg) efter ett antal år med följd att väven tappar all sin vattentäta förmåga.
Även vid regn blir en PU-belagd väv tyngre då beläggningen sitter på insidan av väven.

Lade igår in en beställning på Bergans Compact 3, kanske borde jag ändra den beställningen till en Compact 3 light eller 2 light? Frågan om det är värt nästan en tusing extra för en Compact 3 light då jag inte har tänkt att vandra veckovis i fjällen. Compact 2 light kostar dock ungefär lika mycket som Compact 3 som jag nu har beställt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips