HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten

Jag tar mig friheten att sprida en nyhet som jag tror har ett visst intresse för läsarna på dessa sidor. Håll till godo. Det skall bli mycket intressant att följa den fortsatta utvecklingen. Vi kanske äntligen kan få klarlagt var gränserna går! I alla fall för offentlig verksamhet.

Vänligen//Dag
------------------------
Källa: http://www.dagensjuridik.se/2012/02/hfd-provar-om-skidavgift-strider-mot-allemansratten
------------------------
"Kommunfullmäktige i Mora kommun införde år 2009 avgiftsskyldighet avseende längdskidspår inom det område där Vasaloppet går, som delvis är naturreservat. Beslutet överklagades av en privatperson som anser att det strider mot allemansrätten. Högsta förvaltningsdomstolen meddelar nu prövningstillstånd i frågan.

Kommunfullmäktige i Mora kommun införde hösten 2009 betalningsskyldighet för nyttjande av preparerade längdskidspår inom det område där Vasaloppet går. Beslutet avsåg perioden 1 november till 30 april.

En privatperson överklagade beslutet och yrkade på laglighetsprövning enligt kommunallagen under förevändning att beslutet fattats i strid med reglerna om allemansrätt och naturreservat.

Förvaltningsrätten ansåg dock att en kommun generellt sett måste anses ha rätt att ta ut avgifter för utnyttjande av en skidanläggning, så länge uttaget inte strider mot självkostnadsprincipen. Kommunen hade även lagt ner mycket pengar på skidspåren, och det fanns inga hinder mot att åka ute i terrängen, om man ville åka gratis. Beslutet stred därför inte mot allemansrätten, och inte heller mot vare sig reglerna om naturreservat eller mot likställighetsprincipen.

Kammarrätten avslog senare överklagande från mannen, och uttalade särskilt att allemansrätten inte definieras i regeringsformen och att det överlag saknas klara och tydliga bestämmelser som rör möjligheten till avgiftsbeläggande i fall som det aktuella. Beslutet kunde därför inte olagligförklaras inom ramen för kommunalbesvär.

Beslutet överklagades till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, som nu meddelar prövningstillstånd i frågan."
 
Finns det något i domen som gör att den inte går att applicera direkt på t.ex. elljusspår eller spångade vandringsleder?
 
Finns det något i domen som gör att den inte går att applicera direkt på t.ex. elljusspår eller spångade vandringsleder?

Egentligen är väl kärnfrågan rätt enkel. När arbete har lagts ner på en tillgång (skidspår, vandringsled, löpspår) så behöver det betalas för. Av diverse skäl är det oftast önskvärt, och enklast, att ta ut det på skattesedeln. Mora väljer dock att mer direkt belasta dem som nyttjar skidspåren. Jag vet inte om jag tycker att det har så mycket med allemansrätten att göra, faktiskt.
 
Egentligen är väl kärnfrågan rätt enkel. När arbete har lagts ner på en tillgång (skidspår, vandringsled, löpspår) så behöver det betalas för. Av diverse skäl är det oftast önskvärt, och enklast, att ta ut det på skattesedeln. Mora väljer dock att mer direkt belasta dem som nyttjar skidspåren. Jag vet inte om jag tycker att det har så mycket med allemansrätten att göra, faktiskt.
Det har i största grad med allemansrätt att göra. I förlängningen så skulle kommunen kunna ta ut avgift för vandring längs Skåneleden, Sörmlandsleden, Bergslagsleden, Kungsleden eller någon annan vandringsled. Det skulle definitivt påverka allemansrätten.

Jag förstår att det kostar enorma pengar att anlägga ett skidspår men det är knappast gratis att bygga vindskydd och grillplatser längs en vandringsled.

Det kan leda till svåra gränsdragningar i framtiden så vi får hoppas på en bra dom från Högsta förvaltningsdomstolen med stor tydlighet.
 
Kan inte se hur detta skulle bryta mot allemansrätten.
Det är väl inte heller nån rättighet att bo gratis i ett vindskydd som nån annan byggt?
 
Det Mora kommun i praktiken har gjort är ju att dra en flera mil lång linje genom landskapet, och i princip måste även den som gör sitt eget spår genom skogen men behöver passera detta spår också betala spåravgift. Och det är ju i högsta grad en inskränkning av allemansrätten, det fungerar ju i praktiken som ett staket .
 
Det Mora kommun i praktiken har gjort är ju att dra en flera mil lång linje genom landskapet, och i princip måste även den som gör sitt eget spår genom skogen men behöver passera detta spår också betala spåravgift. Och det är ju i högsta grad en inskränkning av allemansrätten, det fungerar ju i praktiken som ett staket .

Om dom skulle påstå att man inte får korsa spåret kan jag däremot tänka mig att allemansrätten kan komma på tal... om man jämför med staket så får man ju inte sätta upp såna riktigt hur som helst utan möjligheter att passera...

Jag tror inte att det är någon större risk att vanliga vandringsleder eller enklare skidspår skulle bli belagda med någon betydande avgift, iaf så länge våra folkvalda bryr sig om folkhälsan... tror det skulle vara högst kontraproduktivt att avgiftsbelägga gångvägarna i parker och strövområden...

Om man vill göra ett finare och mera påkostat skidspår ser jag inte varför det skulle vara så hemskt att dom som vill åka där får betala för det.

Allemansrätten går väl till stor del ut på att man får färdas på annans mark utan att fråga om lov, så länge man inte stör eller förstör markägarens ekonomiska intressen? Ser inte hur det skulle hindra att markägaren anlägger ett skidspår som bara får användas mot betalning. Däremot kan han inte hindra någon att åka bredvid, och jag skulle tro att han får svårt att hindra någon som försiktigt vill korsa spåret, så långe man inte förstör det eller är i vägen för som som åker där.
 
Laglighetsprövning...

Ett möjligt problem med målet är att det är en kommunal laglighetsprövning. Dvs överprövning av frågan om ett kommunalt beslut har meddelats i strid med lag. Detta innebär lag, som i författning (SFS).

Till skillnad från ex vis våra grannar i norge så är allemansrätten i Sverige inte lagreglerad. HFD-s prövning blir därför kanske lite snäv...intressant oavsett, men det är inte säkert att vi får de svar vi är riktigt intresserade av.

//J
 
Det har i största grad med allemansrätt att göra. I förlängningen så skulle kommunen kunna ta ut avgift för vandring längs Skåneleden, Sörmlandsleden, Bergslagsleden, Kungsleden eller någon annan vandringsled. Det skulle definitivt påverka allemansrätten.

Jag förstår att det kostar enorma pengar att anlägga ett skidspår men det är knappast gratis att bygga vindskydd och grillplatser längs en vandringsled.

Det kan leda till svåra gränsdragningar i framtiden så vi får hoppas på en bra dom från Högsta förvaltningsdomstolen med stor tydlighet.


Hur skulle det gå till att driva in avgifterna?

Skidspår anläggs varje år, vindskydd förhoppningsvis en gång. Och t ex Östgötaleden underhålls vad jag vet av diverse ideella föreningar.
 
Vidare så sträcker sig vandringsleder över stora områden med många markägare inblandade, inte bara kommunala. Vem ska ha betalt?
 
Tycker det är trams.
Ingen kan på allvar hävda att det i praktiken är en inskränkning i allemansrätten. Ett skidspår - även ett som är nån meter bred - påverkar inte möjligheterna att röra sig över en yta. Det är inte heller därför någon överklagat beslutet, utan därför att någon vill använda just det preparerade spåret utan att betala för det. Därmed handlar frågan som sagt i stället om spårningen ska finansieras via skatter eller via avgifter. Det kan man ha olika uppfattningar om, men den diskussionen är inte annorlunda än frågorna om finansieringen av en massa andra statliga och kommnala tjänster. Att blanda in allemansrätten känns krystat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.