Skosnören

Fånig fråga kanske, har ett par Salomon quest vandrings kängor.
Men de skosnören som kom med skon var runda och går upp av sig själv hela tiden, provade då med paracord men med samma tråkiga resultat. Måste knyta med dubbelknut för att få det att fungera. tis på lilla men ändå dryga problem mottages tacksamt.
 
Är du säker på att du knyter som i råbandsknop (alltså inte som i kärringknut)?
Filmsnutten krånglar till förklaringen lite tycker jag, det enda man måste tänka på är att man inte ska "snurra" åt samma håll när man knyter första resp. andra gången.
 
Gör som en vanlig rosett men slå snöret två varv runt den första öglan istället för ett varv som man brukar göra. Då håller snörningen bättre och är dessutom lätt att få upp (som vanligt).
 
Jag brukar ta lite vax och gnida in i skosnörena. Sitter bättre då. I kombination med tipsen ovan
 
Platta skosnören brukar ge hållbarare knutar. Överväg en låsknut framför fotleden dvs första knuten i videon https://youtu.be/ntUX3QPcJ6g

Risken i ditt fall kan vara att rörelsen i fotleden pumpar upp knuten överväg att vända störningen som jag visar på filmen.

Thure
 
Vända snörningen dvs placera slutknutarna där inte foten böjer sig och rör sig mest var min poäng.

Thure
 
Fånig fråga kanske, har ett par Salomon quest vandrings kängor.
Men de skosnören som kom med skon var runda och går upp av sig själv hela tiden, provade då med paracord men med samma tråkiga resultat. Måste knyta med dubbelknut för att få det att fungera. tis på lilla men ändå dryga problem mottages tacksamt.

Paracord och dubbelknut är det som gäller. Köp det i metervara och byt till det i alla skor och kängor där hålen är tillräckligt stora. Mkt pålitlig kombination och känd styrka om du behöver använda skosnöret i annat sammanhang. Ser inget skäl att leta runt efter några andra skosnören ö.h.t.

Mats
 
Paracord och dubbelknut är det som gäller. Köp det i metervara och byt till det i alla skor och kängor där hålen är tillräckligt stora. Mkt pålitlig kombination och känd styrka om du behöver använda skosnöret i annat sammanhang. Ser inget skäl att leta runt efter några andra skosnören ö.h.t.

Mats

tycker det är rätt knut som gäller. sen om det är skosnöre eller fallskärmslina gör det samma
 
tycker det är rätt knut som gäller. sen om det är skosnöre eller fallskärmslina gör det samma

Agree to disagree, Finns goda skäl att delar av utrustningen har flera användningsområden, därav min rekommendation av paracord. Och då menar jag givetvis MIL-C-5040 och inget annat.

YMMV

Mats
 
Kan nog finnas olika preferenser avseende bästa skosnörena. Personligen prioriterar jag minimal töjning och föredrar Dyneema.

Friktionen är olika i olika material och flätningar av tågvirke. Detta innebär olika behov av knutar/ knopar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Skosnören och kängsnören Kläder 17
tango Hur undvika avmantlade skosnören? Kläder 8
adventure_transport Bra skosnören? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...