Skorekommendation?!

Hej!
Jag ska börja klättra och befinner mig nu i valet och kvalet bland alla klätterskor som finns att välja mellan. För mig som nybörjare behöver jag ju ett par skor som är passande för min nivå och inte föööör dyra heller... Vad tycker ni om LaSportiva Mythos Lady? Någon som har dessa och kan tipsa lite? De verkar ju iallafall vedertagna och rätt ok pris. Man kanske inte får diskutera olika märken här men jag behöver verkligen bra tips!

Mvh
Maja
 
Köp ett par billiga och bekväma skor som håller bra. När du haft dessa ett tag så vet du mer om vad du vill ha. Dessutom är såna skor bra att ha kvar till långturer om dina nästa skor är ett par tighta superduper-prestanda skor.

Mythos är såna skor, mer bekvämlighet än prestanda. Med andra ord bra nybörjarskor.
 
Var kan jag köpa Mythos?

Tack för tipset!

Vet du var jag kan få tag på Mythos, alltså i affär och inte nätet, i Stockholm?
Kanske finns på klätterlokalens butik men kanske inte..

/M
 
Mythos är såna skor, mer bekvämlighet än prestanda. Med andra ord bra nybörjarskor.

Just det!
-och här kan man läsa om en nybörjartur, som klättrades med just dessa nybörjarskor... *mutter, mutter*

http://climbing.com/news/Hubersszr/

/Per - inne på sitt tredje par Mythos, och fortfarande nöjd nybörjare

p.s. - Addnature säljer skorna, både över disk och på nätet.






[Ändrat av fson 2005-02-09 kl 16:28]
 
Jag tycker att du ska bara prova i nån butik vilka skor som sitter bäst på dina fötter. Vissa skor passar lång/smala fötter bättre och andra skor passar bredare fötter, så hitta ett par som känns sköna. Passar de din budjet så slå till. Om ett par funkar bättre till smearing eller hooking än andra är rätt obetyligt om de inte passar fötterna.
Ett annat råd vad gäller skor är att altid köpa just de par du prövar. Det har hänt andra att de har köpt likadana skor med samma storlek från internet butiker och det har visat sig inte passa. Detta är kanske inte så vanligt men jag tycker att det är bäst att testa i butik o slippa krångel. De flesta butiker låter dig tassa omkring hemma för att känna efter hur de sitter och har du inte klättrat med dem så får du byta storlek.
 
Jag har ett par Mythos som är sparsamt använda. Med lite flyt kanske de passar då kan du få köpa dem billigt. Om det finns intresse så maila.
 
Mythos rockar

jag har herrmodellen av Mythos och den har funkat fantastiskt bra för mig. Bra känsla, bra på smear, osv. Den är såpass mjuk att den nog kvalar in som lite mer än nybörjarsko som ju generellt är lite styvare och stadigt uppbyggda, så sas det iaf. när jag började klättra för 13 år sedan.

Enda tillfället då man kanske vill ha andra skor är på tunn listklättring som gynnar skor med hög kantstyvhet (kan smearas även där dock) alternativt väldigt brant sportklättring där mer kurvatur i sulan är skönt.
Har ett par Boreal laser med med camber för svårare sport-turer, men de har dessvärre inte använts på länge :)
 
5.13+/ 16 repor / <2 timmar? Plättlätt! ;) [/QUOTE]

Sanning med modifikation...

Snarare 5.9/frenchfree, med 99% av utrustningen redan förplacerad...

Och det efter över 100 dagars övning på leden i fråga!

Världens längsta tid på en led i Yosemite faktiskt.

Peace!
 
5.13+ och frenchfree

fson; sa:
Just det!
-och här kan man läsa om en nybörjartur, som klättrades med just dessa nybörjarskor... *mutter, mutter*

Att dom är bra nybörjarskor betyder inte att dom är dåliga för avancerade. Däremot så är t.ex. Scarpa Paranoia inte bra som nybörjarskor. Boreal Diabolo säljs som nybörjarsko, men frågan är om dom är bra för någon....? Nåja, flera av deltagarna i Sveriges starkaste man använder dom till att dra lastbilar.

P.S.
vad är 5.13+ ? 5.13 b eller 5.14? Och vad är frenchfree? Förklippta karbiner = "pinkpoint"?
 
Jag håller helt med dig Björn!
De ÄR bra nybörjarskor, om inte annat så för att det är en ganska 'fotriktig' modell, som det är relativt lätt att hitta rätt storlek på. Som all-roundsko är den tppen, men det finns säkert bättre skor för den som vet exakt vad han vill ha och behöver.

/Per
[Ändrat av fson 2005-02-13 kl 20:59]
 
Är nybörjare

Jag har nyligen börjat klättra och har köpt ett par Mythos som jag hittils är otroligt nöjd med. Pappa gjorde samma köp, även han är nöjd (dock har jag använt mina betydligt mer). De andra skor jag provade var: La Sportiva Miura, La Sportiva Katana och La Sportiva Cliff Blue. Köpte dem på Addanture i butiken. Rekomenderas varmt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.