En annan myt jag kan slå hål på med en gång, då det numera finns autobelay på gymmen, både i Stockholm och i Göteborg. http://www.youtube.com/watch?v=NQ5Mo6rYQ0k
My bad, men kan väl omformulera till säkringsman/anordning
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Myter om klättring
- Trådstartare kajkalajkan
- Start datum
En annan myt jag kan slå hål på med en gång, då det numera finns autobelay på gymmen, både i Stockholm och i Göteborg. http://www.youtube.com/watch?v=NQ5Mo6rYQ0k
Jag har hört rykten att det åtminstone tre gånger inom väldigt kort tid i Göteborg, att olika klättrare har glömt sätta fast sig i autobelayen helt och hållet. Tur att de har kunnat neråtklättra, eller på andra vis bli räddade av andra klättrare innan det gick åt skogen. En liknelse till topprepsklättring är att säkrare och klättrare knyter in sig i, och kopplar bromsen i, olika rep. Något som jag tror händer oftare än vad jag tror många av oss vill erkänna, och som brukar märkas i samband med kamratkontroll. En annan incident som hände i Göteborg för några år sedan var när båda klättrarna hade kopplat bromsen i varsin ände av repet, istället för en person broms, en person åttaknut. Detta slutade med en rätt så allvarlig smäll. Ramlar vi okontrollerat ifrån hög höjd, och träffar backen, spelar det ingen som helst roll om det var vid lead-klättring eller topprepsklättring.
Solna har två
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Vilket leder till nästa myt. Klättrare och bergsfolk är enstöringar som anser att "Two is à crowd". Alla uppfinningar som gör att man slipper replagskompisen mottages tacksamt.
Är det en myt eller fakta?
Är det en myt eller fakta?![]()
Det är verkligen en relevant fråga.
Det är en vare sig det ena eller det andra vågar jag fastslå.
Klättrare är ganska speciella, men helt klart finns båda sorterna när det gäller huruvida de gillar sällskap eller ej.
Att vi klättrare till övervägande del är tämligen enkelspåriga nördar stämmer till övervägande del, det är säkert en egenskap vi har till större andel än många andra kategorier, eller jämfört med befolkningen i helhet - men i vanlig ordning är det bara en generalisering, och gäller inte alls alla klättrare. Jag är säker på att jag en dag kommer att träffa en vettig klättrare - men det är ingen brådska.
Klättrare är ganska speciella, men helt klart finns båda sorterna när det gäller huruvida de gillar sällskap eller ej.
Att vi klättrare till övervägande del är tämligen enkelspåriga nördar stämmer till övervägande del, det är säkert en egenskap vi har till större andel än många andra kategorier, eller jämfört med befolkningen i helhet - men i vanlig ordning är det bara en generalisering, och gäller inte alls alla klättrare. Jag är säker på att jag en dag kommer att träffa en vettig klättrare - men det är ingen brådska.
auto belays
En annan myt: Auto belays är säkrare än att topprepa med säkringsman. "The auto belay system does not decrease the risk of injury or accident either."
http://www.sportrisk.com/2012/09/18/auto-belays/
En annan myt: Auto belays är säkrare än att topprepa med säkringsman. "The auto belay system does not decrease the risk of injury or accident either."
Det är en vare sig det ena eller det andra vågar jag fastslå.
Vart lite fundersam över vad du definierar som vettig klättrare
Vad tycker ni andra?
Problemet med autobroms är väl att du faktiskt inte har kamratkontroll på samma sätt. Det verkade vara där skadorna ligger. Systemen i sig är nog väldig säkra. Det var en i artikeln som hade återkallats på grund av fel i enhet som orsakade skada och det var 2012. De har nog Hab mycket då de är relativt nya?
Det skulle vara kul att se lite statestik för att se just hur pålitliga de är, vilken typ av skada som är vanligast och sen EM jämförelse med säkringsman.
Jag tror vi får börja här:Mezzner: Är det skillnad på en klättrare och en person som bara klättrar?
Vad är du själv?
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg