Myter om klättring

En annan myt jag kan slå hål på med en gång, då det numera finns autobelay på gymmen, både i Stockholm och i Göteborg. http://www.youtube.com/watch?v=NQ5Mo6rYQ0k

Jag har hört rykten att det åtminstone tre gånger inom väldigt kort tid i Göteborg, att olika klättrare har glömt sätta fast sig i autobelayen helt och hållet. Tur att de har kunnat neråtklättra, eller på andra vis bli räddade av andra klättrare innan det gick åt skogen. En liknelse till topprepsklättring är att säkrare och klättrare knyter in sig i, och kopplar bromsen i, olika rep. Något som jag tror händer oftare än vad jag tror många av oss vill erkänna, och som brukar märkas i samband med kamratkontroll. En annan incident som hände i Göteborg för några år sedan var när båda klättrarna hade kopplat bromsen i varsin ände av repet, istället för en person broms, en person åttaknut. Detta slutade med en rätt så allvarlig smäll. Ramlar vi okontrollerat ifrån hög höjd, och träffar backen, spelar det ingen som helst roll om det var vid lead-klättring eller topprepsklättring.

Solna har två :) Dock sitter den andra på utbildningsväggen så tror inte det är så spännande leder där. En var för två dagar sedan även inlämnad på service (rutinkontroll). Jag tror att det var den vid utbildningsväggen.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hittade förut idag info om ett gym i Kanada med 25 stycken autobelay, ett steg närmre det jag tror kommer att komma, nämligen gym med bara autobelay.
 
Vilket leder till nästa myt. Klättrare och bergsfolk är enstöringar som anser att "Two is à crowd". Alla uppfinningar som gör att man slipper replagskompisen mottages tacksamt.
 
Det är en vare sig det ena eller det andra vågar jag fastslå.
Klättrare är ganska speciella, men helt klart finns båda sorterna när det gäller huruvida de gillar sällskap eller ej.
Att vi klättrare till övervägande del är tämligen enkelspåriga nördar stämmer till övervägande del, det är säkert en egenskap vi har till större andel än många andra kategorier, eller jämfört med befolkningen i helhet - men i vanlig ordning är det bara en generalisering, och gäller inte alls alla klättrare. Jag är säker på att jag en dag kommer att träffa en vettig klättrare - men det är ingen brådska.
 
Det är en vare sig det ena eller det andra vågar jag fastslå.
Klättrare är ganska speciella, men helt klart finns båda sorterna när det gäller huruvida de gillar sällskap eller ej.
Att vi klättrare till övervägande del är tämligen enkelspåriga nördar stämmer till övervägande del, det är säkert en egenskap vi har till större andel än många andra kategorier, eller jämfört med befolkningen i helhet - men i vanlig ordning är det bara en generalisering, och gäller inte alls alla klättrare. Jag är säker på att jag en dag kommer att träffa en vettig klättrare - men det är ingen brådska.

Vart lite fundersam över vad du definierar som vettig klättrare :)
Vad tycker ni andra?
 
En annan myt: Auto belays är säkrare än att topprepa med säkringsman. "The auto belay system does not decrease the risk of injury or accident either."
http://www.sportrisk.com/2012/09/18/auto-belays/

Problemet med autobroms är väl att du faktiskt inte har kamratkontroll på samma sätt. Det verkade vara där skadorna ligger. Systemen i sig är nog väldig säkra. Det var en i artikeln som hade återkallats på grund av fel i enhet som orsakade skada och det var 2012. De har nog Hab mycket då de är relativt nya?

Det skulle vara kul att se lite statestik för att se just hur pålitliga de är, vilken typ av skada som är vanligast och sen EM jämförelse med säkringsman.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips