Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
skor som luktar skunk
- Trådstartare L.A.
- Start datum
Hur tvättade du dem? Hade själv ett par receptorskor som luktade otömd sopkorg även efter tvätt (vågade inte tvätta högre än 40 grader). Eftersom kassera var alternativet så fick det bli 60 grader och en rejäl dos Vanish och sen torkning i ugn.
Det senare var väl inte det bästa - det blev lite för varmt så nån limning började släppa. Men resultatet blev i alla fall att de nu går att använda igen.
Det senare var väl inte det bästa - det blev lite för varmt så nån limning började släppa. Men resultatet blev i alla fall att de nu går att använda igen.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Vanish som vi med småbarn har lärt oss är ett helt ok fläckborttagningsmedel har kommit med en antibakteriell produkt. Vanish Oxi Action antibacterial.
Jag tycker den funkar bra på underställ som luktar skunk.
Skulle testa det, fyll en hink el. liknande med så varmt vatten du vågar, häll i pulver enligt instruktioner på förpackningen och låt stå över natten så tror jag stanken är borta.
Jag tycker den funkar bra på underställ som luktar skunk.
Skulle testa det, fyll en hink el. liknande med så varmt vatten du vågar, häll i pulver enligt instruktioner på förpackningen och låt stå över natten så tror jag stanken är borta.
Det kan nog vara svårt att göra något då lukten väl kommit fram. I förebyggande syfte så är avsköljning/badning av skon efter varje dag ett måste, gärna avsluta en tur med att använda ljummet vatten och tvål. Har hållit både mina techamfibian och Merrell luktfria trots många turer igenom sumpmark och regn.
Ättika kan också ta bort dålig lukt. Dessutom är det miljövänligt!
Tack för alla svar. Skorna ligger nu i såpa, får testa frysen, ättika, tvättmedel i 4 dygn eller vanish om det inte hjälper
Hittade även en gammal tråd
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59402
MVH Lars
Hittade även en gammal tråd
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59402
MVH Lars
Jonisk apparat mot dålig lukt i skor (joniseringsapparater används för att få bort div. lukter)
Med hjälp av bikarbonat i skorna kan man även få bort lukten i skorna, låt de stå med bikarbonat över natten. (gammalt husmors tips)
Aktivt kol, kanske?
Mvh troswe
Med hjälp av bikarbonat i skorna kan man även få bort lukten i skorna, låt de stå med bikarbonat över natten. (gammalt husmors tips)
Aktivt kol, kanske?
Mvh troswe
Vilket sätt att få bort dålig lukt från skor etc är bäst?
Här en genomgång http://www.expressen.se/mode/mode/skor/illaluktande-skor-sa-far-du-bort-stanken/
Jag kan tillägga att tvätt av skor i tvättmaskin är en rätt bra metod men det förutsätter förstås att skorna tål detta. Inget för läderskor och skridskor i läder.
Frys fungerar rätt bra tillfälligtvis men jag förstår inte rådet i Expressenartikeln att ha skorna i plastpåse i frysen. Borde vara smartare att använda täta påsar när man tar ut skorna så att inte det kondenserar fukt innuti skorna för det väcker upp bakterierna igen när det blir fuktigt.
Nån som har jämfört bakpulver och ättikametoderna?
Thure
Här en genomgång http://www.expressen.se/mode/mode/skor/illaluktande-skor-sa-far-du-bort-stanken/
Jag kan tillägga att tvätt av skor i tvättmaskin är en rätt bra metod men det förutsätter förstås att skorna tål detta. Inget för läderskor och skridskor i läder.
Frys fungerar rätt bra tillfälligtvis men jag förstår inte rådet i Expressenartikeln att ha skorna i plastpåse i frysen. Borde vara smartare att använda täta påsar när man tar ut skorna så att inte det kondenserar fukt innuti skorna för det väcker upp bakterierna igen när det blir fuktigt.
Nån som har jämfört bakpulver och ättikametoderna?
Thure
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg