Skor med ventilation

Finns det någon sko eller känga med fungerande ventilation?

Meindl har sin Air Revolution men hur bra funkar den egentligen?
Lundhags o andra höga modeller kan man snöra lågt för att lufta upptill i skaftet o då ventilera.

MEN! Finns det någon sko med riktigt bra ventilation men som ändå är vattentät utifrån?

Tacksam för alla tips i butiker, internetbutiker, utomlands eller kommande modeller som löser detta problem.
 
Teknisk omöjlighet???

Efterfrågan är således mycket stor och bra produkter svåra att hitta vilket föranledde min fråga här på forumet.

Skriv gärna vad som finns idag istället för att det inte går eller inte går att få tag på.
 
Skriv gärna vad som finns idag istället för att det inte går eller inte går att få tag på.

Om man frågar någonting och svaret är NEJ så är det lite märkligt att inte tillåta det svaret.

VENTILATION och vattentätt ser jag som en ren omöjlighet. Ventlitation tolkar jag som så pass hög genomsläpplighet att man pratar om mesh-material, nät etc. och dessa material kommer av naturliga skäl aldrig bli vattentäta.

ANDAS är kanske snarare det du är ute efter. Och här är premisserna nog lite olika. Jag som svettas floder om fossingarna behöver ventilerade (enligt min definition) skor för att inte svetten ska ansamlas. Men för en del räcker nog diverse texmex-skor för att fötterna ska hålla sig torra. Men det kommer fortfarande vara ett membran och det kommer inte att släppa ut allt om det samtidigt ska hålla väte ute.

Eller för att sammanfatta: Den enda nackdelen med mina sandaler är att de läcker
 
Om man frågar någonting och svaret är NEJ så är det lite märkligt att inte tillåta det svaret.

VENTILATION och vattentätt ser jag som en ren omöjlighet. Ventlitation tolkar jag som så pass hög genomsläpplighet att man pratar om mesh-material, nät etc. och dessa material kommer av naturliga skäl aldrig bli vattentäta.

ANDAS är kanske snarare det du är ute efter. Och här är premisserna nog lite olika. Jag som svettas floder om fossingarna behöver ventilerade (enligt min definition) skor för att inte svetten ska ansamlas. Men för en del räcker nog diverse texmex-skor för att fötterna ska hålla sig torra. Men det kommer fortfarande vara ett membran och det kommer inte att släppa ut allt om det samtidigt ska hålla väte ute.

Eller för att sammanfatta: Den enda nackdelen med mina sandaler är att de läcker

Bara levande saker andas ffs.
 
Efterfrågan är således mycket stor och bra produkter svåra att hitta vilket föranledde min fråga här på forumet.

Skriv gärna vad som finns idag istället för att det inte går eller inte går att få tag på.

Även en sko utan något som helst membran kan ju bli obekvämt svettig, och inget membran i hela världen kan ventilera bättre än liknande sko utan membran.
Fötterna svettas alldeles för mycket för att ett membran i skor ska göra nån nytta, enligt mig. Nyttan hos membran i skor är att de gör en annars inte vattentät sko (tyg, läder) helt vattentät. Det är toppen, men bara tills membranet har slitits ut. Då är en tygsko en tygsko igen.

Vill man att skon ska vara vattentät men ändå ha komfort är det, tycker jag, andra saker som är viktigare än de futtiga molekyler som kan tänkas ta sig ut hela vägen genom alla lager material. Bra strumpor, bra iläggssula och luftig passform kring framfoten är nog viktigare för komforten.

Så: "riktigt bra ventilation" och "vattentät utifrån" går inte att få ihop i samma sko. Men det behöver inte betyda att det inte går att få komfort i en vattentät sko.
 
Finns det någon sko eller känga med fungerande ventilation?

Meindl har sin Air Revolution men hur bra funkar den egentligen?
Lundhags o andra höga modeller kan man snöra lågt för att lufta upptill i skaftet o då ventilera.

MEN! Finns det någon sko med riktigt bra ventilation men som ändå är vattentät utifrån?

Tacksam för alla tips i butiker, internetbutiker, utomlands eller kommande modeller som löser detta problem.

Nej, det tror jag inte.

Jag skaffade mig för ett par veckor sen ett par gympadojor med goretex i, oj så svettig och varm man bli i de. Jag hade förväntat mig bra mkt bättre andningsförmåga hos de skorna än det var, och då hade jag trots allt jäkligt låga förväntningar (men jag tror trots allt att de kommer passa rätt bra i ett regnigt Göteborg, precis som gore-tex jackan, iaf när temperatur håller sig någorlunda nere, men sen funkar ju sandalerna bra).

Men, trots att jag tycker att de flesta skorna är alldeles för instängda, och då tänker jag främst på mina Lundhags Proffesional, Meindl Island, redan nämnda gore-tex sko osv så är det ändå stor skillnad mot gummistövlarna, de andas betydligt sämre. Så, trots det jag skrev först, så finns det ju skor som är mindre dåliga på att släppa ut fukt.
 
De kängor som andas bäst är ökenkängor och liknande gjorda i ex. kanvas, dock är de inte ett dugg vattentäta. Exempel: www.garderoben.se/produkt.php?id=70

Sedan finns det motsvarande varianter med GoreTex, men GoreTex är ganska tätt och man ska inte förvänta sig några underverk vad gäller ventilation eller "andning" men vattentäta är dem.
Ett liknande koncept är Salomon Wing Sky om man vill ha riktigt lätta och smidiga kängor.
http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=SALOMONWINGSSKYGTX_S10


Sedan har man ju den lösning du tar upp, helt täta men rymliga skor. Stora stövlar eller liknande, jag har dock ingen erfarenhet av såna på längre vandringar.

Mina Lundhags Alaska (32cm skaft) går att snöra upp i skaftet vilket är skönt för vaderna, men det gör ingen större skillnad för ventilationen kring själva foten.
 
Vid ymnig fotsvett som jag normalt har, testa aluminiumklorid, helt klockrent, och sedan strumpor i en ullsort som river upp ständiga debatter, köp bra GoreTexdojor ex Hanwag Alaska.
 
Vattentätt men med ventilation!

Jo, jag vet att samma material inte kan släppa igenom tillräcklig mängd fukt för att fötterna skall vara torra men ändå hålla ute det blöta.....

MEN!
Det finns ju andra sätt att lyckas med båda funktionerna. Man måste bara skilja det vattentäta skalet oavsett material från ventilationsfunktionen.

Frågan var enligt ovan:
Vet någon om det finns en befintlig produkt som är vattentät men ändå har hyfsad ventilation?

Känner ni till någon sådan så är det enkelt att nämna det här, om inte så behöver ni inte nämna att det är omöjligt, inte finns, är en motsats eller att det är en korkad ide. Sådana kommentarer är jag inte intresserad av, det kan jag få från vilken svensson som helst!

Folk på utsidan måste lära sig att INTE skriva i diskussioner när de inte har något att tillföra. Det verkar vara ganska vanligt här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.