Skivbromsens anatomi?

Saknar du mätklocka kan en plan sidoruta från bilskroten ersätta planskiva, den kan även vara slippappershållare vid verktygsskärpning framledes.

go tur
 
Har läst tråden flera gånger nu men vet inte om jag blivit hemmablind - men har någon förklarat byrålådeeffekten : vad är det och hur åtgärdar/förhuindrar man den?

Är det som när man försöker skjuta in en byrålåda lite snett och den kärvar? Är det då bromskolvarna som inte rör sig rakt i sina bromscylindrar? Vad kan man göra åt det? Centrera oket?

/Patrik, som ännu inte bromsat sig nerför stora backen med skrikande bakbromsen
 
Har läst tråden flera gånger nu men vet inte om jag blivit hemmablind - men har någon förklarat byrålådeeffekten : vad är det och hur åtgärdar/förhuindrar man den?

Är det som när man försöker skjuta in en byrålåda lite snett och den kärvar? Är det då bromskolvarna som inte rör sig rakt i sina bromscylindrar? Vad kan man göra åt det? Centrera oket?

/Patrik, som ännu inte bromsat sig nerför stora backen med skrikande bakbromsen

Bumpar frågan om byrålådeeffekten som jag inte sett svar på?

Tänker också lite vidare, vad kan vara starkare än bromsrengöring och isopropanol?

Jag tänkte på lacknafta eller penseltvätt som ju löser färg? Men är dessa "oljiga" och funkar enligt prinsipen "lika löser lika" - dvs oljebserad färg löses med annan olja?

I så fall låter det dumt att ha på bromsskiva och klossar och den lacknafta jag hade hemma kändes lite oljig mellan fingrarna...

Aceton innehåller väl också olja för att "återfunta huden" man tvättat?

Något annat tips på stark rengöring "utan olja"?

/Patrik, som med nya skivan fortfarande har tyst fram men inte bak med gammal skiva
 
Bumpar frågan om byrålådeeffekten som jag inte sett svar på?

Tänker också lite vidare, vad kan vara starkare än bromsrengöring och isopropanol?

Jag tänkte på lacknafta eller penseltvätt som ju löser färg? Men är dessa "oljiga" och funkar enligt prinsipen "lika löser lika" - dvs oljebserad färg löses med annan olja?

I så fall låter det dumt att ha på bromsskiva och klossar och den lacknafta jag hade hemma kändes lite oljig mellan fingrarna...

Aceton innehåller väl också olja för att "återfunta huden" man tvättat?

Något annat tips på stark rengöring "utan olja"?

/Patrik, som med nya skivan fortfarande har tyst fram men inte bak med gammal skiva
Hur har det gått? Skriker det fortfarande bak?
:unsure::coffee:

Brukar använda Yes-diskmedel och hett vatten, eller rödsprit eller liknande för att rengöra bromsskivor som är värda att rädda, alltså i gott skick för övrigt utan repor och annat.

Gällande bromsbelägg brukar det enligt min erfarenhet räcka att putsa av dom mot ett fint slippapper mot en plan yta, och sen montera ihop, och fara ut och "bromsa in dom" med några hårda och långa inbromsningar. Detta om dom endast är lätt smutsade. Vid allvarligare olje/smutsangrepp brukar det oftast vara bättre att montera nya belägg, naturligtvis efter att ha säkerställt att inget läckage förekommer.

Edit: Läste nu bakåt i tråden att några av mina tips redan skrivits. Sorry, jag är ny här.
:p
 
Senast ändrad:
Bytte som sagt bromsskiva och klossar fram och det var tyst ett tag (några månader) men nu skriker det lite igen. Fram har jag inte varit i närheten med något smörjmedel.
Jag har även sedan dess haft loss skiva och belägg bak och "bränt" dem med hjälp av trangia gasbrännare, inte så de glödgades men rejält varma och jag fick hålla i sakerna med tång för att inte bränna mej (nej inte tång mot bromsytan, varken på klossar eller skiva), men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Så att bromsa rent med värme tror jag tyvärr inte på efter detta.

Tror inte det är fel på alla de 4 skivor jag råkat köpa, det är alla shimano men köpta på 2 olika ställen och med månader emellan. Monterade av mej eller cykelhandlaren.

/Patrik
 
Bytte som sagt bromsskiva och klossar fram och det var tyst ett tag (några månader) men nu skriker det lite igen. Fram har jag inte varit i närheten med något smörjmedel.
Jag har även sedan dess haft loss skiva och belägg bak och "bränt" dem med hjälp av trangia gasbrännare, inte så de glödgades men rejält varma och jag fick hålla i sakerna med tång för att inte bränna mej (nej inte tång mot bromsytan, varken på klossar eller skiva), men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Så att bromsa rent med värme tror jag tyvärr inte på efter detta.

Tror inte det är fel på alla de 4 skivor jag råkat köpa, det är alla shimano men köpta på 2 olika ställen och med månader emellan. Monterade av mej eller cykelhandlaren.

/Patrik
Det fins tre olika typer av belägg organiska, metalliska och mixade. Organiska ska låt mindre. Resten av fördelar/nackdelar får du googla själv.
 
Det fins tre olika typer av belägg organiska, metalliska och mixade. Organiska ska låt mindre. Resten av fördelar/nackdelar får du googla själv.

Tack för ditt inlägg. Om du läst hela tråden finner du att jag redan använt organiska belägg utan framgång (rdan in inlägg #1) och att jag har googlat. Att uppmana någon som ställt en fråga i ett forum att själv googla är tämligen kontraprouktivt. Ideen med forum är ju just att man ska hjälpa varandra. Att då uppmana till självhjälp/sök är emot iden med forum.

Skulle någon mot förmodan ah tips bortom vad som redan finns i tråden

/Patrik, fortfarande med skrikbromsar
 
Tack för ditt inlägg. Om du läst hela tråden finner du att jag redan använt organiska belägg utan framgång (rdan in inlägg #1) och att jag har googlat. Att uppmana någon som ställt en fråga i ett forum att själv googla är tämligen kontraprouktivt. Ideen med forum är ju just att man ska hjälpa varandra. Att då uppmana till självhjälp/sök är emot iden med forum.

Skulle någon mot förmodan ah tips bortom vad som redan finns i tråden

/Patrik, fortfarande med skrikbromsar
Sorry måste ha missat det. Ville bara tipsa om att det finns olika typer av belägg.
 
Har du provat det jag tipsade om i #38?
Jag har inte själv gjort det, men det finns de i andra Forum som har gjort det och är nöjda.

Nej, jag har inte provat den eftersom du skrev att du inte själv provat det i inlägg 38 och i det inlägget inte länkade till "nöjda testare". Jag tolkade det som att det var liknande som de andra bromsrengöringsmedel jag provat: isopropanol, t-röd, bilstemas bromsrengöring samt något ytterligare. Intresasnt om detta medel skulle göra rent på något sätt som inte medlen ovan klarar. Jag har ju dessutom bränt skvor och klossar över trangia gasbrännare så att värmebromsa sig tyst tror jag tyvärr inte på..

Läste mer vad som skrevs i tråden på happyride och det lät ju lite farligt att om man inte bromsade in vätskan ordentligt så försvann bromsförmågan helt. LÅter som ett ilte farligt sätt, men ska överväga den.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Nej, jag har inte provat den eftersom du skrev att du inte själv provat det i inlägg 38 och i det inlägget inte länkade till "nöjda testare".
OK
Det var kanske att begära för mkt att tro att du skulle googla själv?
Vill du att jag skall göra det åt dig nu?

Jag tolkade det som att det var liknande som de andra bromsrengöringsmedel jag provat: isopropanol, t-röd, bilstemas bromsrengöring samt något ytterligare. Intresasnt om detta medel skulle göra rent på något sätt som inte medlen ovan klarar.
Även dessa dina undringar hade du själv enkelt kunnat komma fram till svar på under den tid som har gått sedan jag tipsade dig

Läste mer vad som skrevs i tråden på happyride och det lät ju lite farligt att om man inte bromsade in vätskan ordentligt så försvann bromsförmågan helt. LÅter som ett ilte farligt sätt, men ska överväga den.
Som sagt
Jag har inte använt det.
Men om jag skulle göra det skulle jag åtminstone börja med att prova på en(1) bromsskiva.

Men det är jag det, vilket jobb, liksom vilken kostnad och tid du vill lägga ned på dina bromsar är förstås helt upp till dig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.