Skivbromsens anatomi?

Fortsätter utforskningen av mina hydrauliska skivbromsar, i syfte att få tyst på ap-skriken jag hör då jag bromsar i låg fart.
Har som sagts i andra trådar, tvättat skivor med bromsrent (3 olika varianter)
Har slipat och bytt klotsar till den tystare varianten (organsika om jag minns rätt)
Sandpapprat skivorna

Senaste tipset (seobserver) var att se till att oket satt rätt över skivan och att båda klotsar rör sig och de går inte mot då jag inte bromsar.
Följde instr i denna film (dvs med de skurvarna vid blågrå pilar)
men fortfarande samma ljud när jag bromsar.

Vad är skruvarna gul, röd resp gröna pilar till för?
Grön verkar vara någon insfästning.
Lyckades inte klura ut vad som är vad mha min bok från haynes.

Tacksam för att få lära mig mera.

/Patrik
skivbromsFram.jpg
 
Here we go:
- Ta loss de blåa skruvarna, dra bort bromsoket
- Ta loss de gröna skruvarna, ta loss bromsadaptern
- Kolla att alla ytor där dessa delar möts är ren och plan, om nödvändig slipa ytorna så att de är ren och plan.
- Sätt tillbaka bromsadaptern, dra åt de gröna skruvarna växelvis tills de sitter riktig fast
- Sätt tillbaka bromsoket, dra åt de blåa skruvarna väldigt lätt, så att du kan justera oket i sidled så att den sitter centrerad och parallellt över bromsskivan
- Dra åt de blåa skruvarna växelvis tills de sitter riktigt fast. Kontrollera att bromsoket fortfarande sitter rätt.
- Testbromsa
Är bromsarna tyst, grattis. Om inte justera om bromsoket igen, ibland händer det att de plötsligt blir tyst, trots att man själv tycker man justerade de exakt samma. Ibland hjälper det att medveten justera oket lite snett.
 
Jag hade provat nya slitdelar, om det inte redan är gjort. Jag hade ett par riktigt högljudda bromsar i våras, slipade belägg och rengjorde skivor utan resultat. Ny skiva och nya belägg, knäpptyst. Kostar ju inte många kronor att byta (om du har någorlunda standardbromsar).

Skickat från min J9210 via Tapatalk
 
Here we go:
- Ta loss de blåa skruvarna, dra bort bromsoket
- Ta loss de gröna skruvarna, ta loss bromsadaptern
- Kolla att alla ytor där dessa delar möts är ren och plan, om nödvändig slipa ytorna så att de är ren och plan.
- Sätt tillbaka bromsadaptern, dra åt de gröna skruvarna växelvis tills de sitter riktig fast
- Sätt tillbaka bromsoket, dra åt de blåa skruvarna väldigt lätt, så att du kan justera oket i sidled så att den sitter centrerad och parallellt över bromsskivan
- Dra åt de blåa skruvarna växelvis tills de sitter riktigt fast. Kontrollera att bromsoket fortfarande sitter rätt.
- Testbromsa
Är bromsarna tyst, grattis. Om inte justera om bromsoket igen, ibland händer det att de plötsligt blir tyst, trots att man själv tycker man justerade de exakt samma. Ibland hjälper det att medveten justera oket lite snett.

Vad gör bromsadaptern? Vad är dess funktion? Kan den hamna i olika lägen eller är det bara ett enda läge?

Är det risk att jag få ut tryckolja i dessa manövrar? Jag tror inte det, så länge jag inte rör bromshandtaget eller skruvar på hydraulslangen?

Vad är röda och gula skruvarna?
Har någon av dessa med luftning att göra?

Luftning/fylla på olja betraktar jag som överkurs och har låtit cykelverkstaden göra det en gång då det behövdes.

Noterade en sak med bakbromsen då jag bromsar hårt, känner små nätta slag i handtaget då jag bromsar - vad kan det vara. Lite som när man maxbromsar med ABS på bilen fast inte lika kraftiga slag i cykelhandtaget.
Bra bromsverkan.

Tack för hjälp så här långt och hoppas ni orkar fortsätta hjälpa mig!
/Patrik
 
Jag hade provat nya slitdelar, om det inte redan är gjort. Jag hade ett par riktigt högljudda bromsar i våras, slipade belägg och rengjorde skivor utan resultat. Ny skiva och nya belägg, knäpptyst. Kostar ju inte många kronor att byta (om du har någorlunda standardbromsar).

Skickat från min J9210 via Tapatalk

Ja det står ju shimano på så det borde vara standard. Hur vet man att man köper rätt modell om man vill nätbeställa? Diameter, tjocklek, infästning kan ju variera antar jag?
Går man till handlaren så vet ju hen.

Tack för hjälp så här långt och hoppas ni orkar fortsätta hjälpa mig!

/Patrik
 
Tack Detlev, vilken underbar förklaring.
Varför ligger tråden under mountainbike? är det skillnad mellan skivbromssystemen beroende på cykeltyp?
Patrik, att byta/fylla på olja är inte svårt (i alla fall inte på en landsvägscykel) men var bara säker på att du använder rätt (samma) olja, annars byt ut all olja så är du på den säkra sidan
 
Ja det står ju shimano på så det borde vara standard. Hur vet man att man köper rätt modell om man vill nätbeställa? Diameter, tjocklek, infästning kan ju variera antar jag?
Går man till handlaren så vet ju hen.

Tack för hjälp så här långt och hoppas ni orkar fortsätta hjälpa mig!

/Patrik
Diameter står på befintlig skiva. Tjockleken är standard, inget att välja på. Infästning är antingen CenterLock (en stor mutter i mitten) eller 6-bult (6 torxbultar).

Det ser ut att vara CL på bilden.
 
Senast ändrad:
Tack Detlev, vilken underbar förklaring.
Varför ligger tråden under mountainbike? är det skillnad mellan skivbromssystemen beroende på cykeltyp?
Patrik, att byta/fylla på olja är inte svårt (i alla fall inte på en landsvägscykel) men var bara säker på att du använder rätt (samma) olja, annars byt ut all olja så är du på den säkra sidan

Det finns inget pendlarcykel-forum och jag inbillar mej att det är fler MTB än räsercyklar som har skivbromsar så därför frågar jag i MTBforumet , helt enkelt för att jag tror det finns mest kunskap här.
Jag tolkar landsväg som forum för räjs-cyklare.

Jag har läst på om oljebyte i teorin och sett filmer om det men får se när jag vågar mej på det - tycker det känns klurigt att få bort luften och att inte hålla olja och skiva på behörigt avstånd.

/Patrik
 
Även om all olja byts ut är det en bra ide att se till att ni använder rätt olja.

En del system har vanlig hydraulolja, andra har bromsvätska. Om fel olja/vätska används så finns det en stor risk att packningarna inte hanterar det (de sväller eller går sönder). Det ger funktionsstörningar.

Sist jag tittade ner i garaget stod det sex cyklar med hydrauliska skivbromsar av olika märken där. Det är relativt viktoptimerade prylar vi pratar om, vilket gör att det inte behövs så mycket för att det ska bli skrik och vibrationer. Det går nästan alltid att få bort skriket för ett tag, nya skivor och belägg samt uppriktning av bromsoket brukar göra att det är tyst. För ett tag...

Jag har lärt mig leva med att de ibland skriker. I början försökte jag få det tyst, men jag har insett att det ger mer arbete än glädje för mig -- så nu får det skrika så länge bromsverkan är bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.