• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Skivbromsens anatomi?

Saknar du mätklocka kan en plan sidoruta från bilskroten ersätta planskiva, den kan även vara slippappershållare vid verktygsskärpning framledes.

go tur

Har läst tråden flera gånger nu men vet inte om jag blivit hemmablind - men har någon förklarat byrålådeeffekten : vad är det och hur åtgärdar/förhuindrar man den?

Är det som när man försöker skjuta in en byrålåda lite snett och den kärvar? Är det då bromskolvarna som inte rör sig rakt i sina bromscylindrar? Vad kan man göra åt det? Centrera oket?

/Patrik, som ännu inte bromsat sig nerför stora backen med skrikande bakbromsen

Har läst tråden flera gånger nu men vet inte om jag blivit hemmablind - men har någon förklarat byrålådeeffekten : vad är det och hur åtgärdar/förhuindrar man den?

Är det som när man försöker skjuta in en byrålåda lite snett och den kärvar? Är det då bromskolvarna som inte rör sig rakt i sina bromscylindrar? Vad kan man göra åt det? Centrera oket?

/Patrik, som ännu inte bromsat sig nerför stora backen med skrikande bakbromsen
Bumpar frågan om byrålådeeffekten som jag inte sett svar på?

Tänker också lite vidare, vad kan vara starkare än bromsrengöring och isopropanol?

Jag tänkte på lacknafta eller penseltvätt som ju löser färg? Men är dessa "oljiga" och funkar enligt prinsipen "lika löser lika" - dvs oljebserad färg löses med annan olja?

I så fall låter det dumt att ha på bromsskiva och klossar och den lacknafta jag hade hemma kändes lite oljig mellan fingrarna...

Aceton innehåller väl också olja för att "återfunta huden" man tvättat?

Något annat tips på stark rengöring "utan olja"?

/Patrik, som med nya skivan fortfarande har tyst fram men inte bak med gammal skiva

Liknande trådar

Logga in

Tips!

Aktuellt: Produktnyheter