Skivbromsens anatomi?

Vi fortsätter utforskningen i skivbromsarnas värld och dax att fundera på att byta bromsok, ifall det nu är där det läcker ut olja. Idag heter de Shimano BR-M477 både fram och bak, till 160mm skivor med centerlock.
Hittar inte exakt dessa på t ex Bikester. Hur vet man vilka ok som passar in mina infästningar?
Vad skilja dyra från billiga ok.
Vill köpa ok som passar utan att bygga om något, utan är "bolt on" och sedan fylla på bromsvätska och lufta.
Vilken bromsvätska ska man använda till Shimano?
Tips på luftningskit? Funkar de från wish för 150 kr eller ska man köpa dyrare?

/Patrik
 
Förutsätter att du menar BR-M447.

Du ska Post Mount (PM)-infästning. Bättre ok har mer bromskraft, möjlighet att köra metallbelägg o.s.v.

Vet inte riktigt vad det är för cykel och vilka krav på bromskraft du har, men du skulle kunna satsa på någon av följande:

MT200 - https://www.bikester.se/shimano-br-...akhjul-resin-p.-b01s-M467609.html?cgid=311490

MT410 - https://www.bikester.se/shimano-br-...ront-rear-post-mount-M891981.html?cgid=311490

MT500 - https://www.bikester.se/shimano-mtb...bromsar-M457469.html?vgid=G644078&cgid=311490

Du ska ha mineralolja (inte DOT-bromsvätska!), t.ex. denna: https://www.bikester.se/bleedkit-red-mineral-brake-fluid-100-ml-M453553.html?cgid=37291

Vet inte riktigt vilka bromshandtag du har, men om de går att lufta med hjälp av Shimanos kopp så är det fantastiskt smidigt. Jag luftar alla mina bromsar i handtaget och det har räckt hittills. Har förvisso inte bytt något ok, då kanske det behöver fyllas underifrån.

Jag har MT410 (4-kolv dock) och MT500 (2-kolv) på några cyklar och de duger mer än väl att cykla uppför, utför och på platten.
 
Förutsätter att du menar BR-M447.

Du ska Post Mount (PM)-infästning. Bättre ok har mer bromskraft, möjlighet att köra metallbelägg o.s.v.

Vet inte riktigt vad det är för cykel och vilka krav på bromskraft du har, men du skulle kunna satsa på någon av följande:

MT200 - https://www.bikester.se/shimano-br-...akhjul-resin-p.-b01s-M467609.html?cgid=311490

MT410 - https://www.bikester.se/shimano-br-...ront-rear-post-mount-M891981.html?cgid=311490

MT500 - https://www.bikester.se/shimano-mtb...bromsar-M457469.html?vgid=G644078&cgid=311490

Du ska ha mineralolja (inte DOT-bromsvätska!), t.ex. denna: https://www.bikester.se/bleedkit-red-mineral-brake-fluid-100-ml-M453553.html?cgid=37291

Vet inte riktigt vilka bromshandtag du har, men om de går att lufta med hjälp av Shimanos kopp så är det fantastiskt smidigt. Jag luftar alla mina bromsar i handtaget och det har räckt hittills. Har förvisso inte bytt något ok, då kanske det behöver fyllas underifrån.

Jag har MT410 (4-kolv dock) och MT500 (2-kolv) på några cyklar och de duger mer än väl att cykla uppför, utför och på platten.
Helt rätt så var det BR-M447 som det står på mina ok. Då är det alltså PM-infästning som är det jag ska söka efter och tack för listan av kandidater.


Handtagen heter BL-M445 (oj vilka små bokstäver det stod med på undersidan, fick ta fram lampa för att se ordentligt) och det är till min Skeppshult pendlarcykel 27 vxl men vill ha bra bromsar då jag dessutom kommer att dra tung kärra till badstranden i sommar, och gärna tysta. Får se om jag väljer 2 eller 4kolv.

Helt rätt med mineral-olja, för det står det med stora bokstäver på både "slangarna" och handtagen.

Sen tänkte jag göra så här, tack cykloteket för isntruktioner:

Men söker jag på "bleeding kit" så hittar jag bara en massa saker med sprutor (påminner om vaccinationskanyler) och nipplar och inte koppen på bilden. Ska man skruva på en "spruta" och sedan samma princip med pumpa med handtaget och tills bubblorna är borta.
T ex detta:


/Patrik
 
Senast ändrad:
Kanske schweizarna kan hjälpa till



SwissStop Disc Brake Silencer


Jag har ingen som helst egen erfarenhet av produkten.
Kan faktiskt meddela att jag fått tyst på bromsarna med denna produkt. Kryss i taket. Jag sprejade på klossar (och även ena skivan innan jag läste bruksanvisningen noga) och det blev tyst. Upplever dock lite sämre bromseffekt än före behnadlingen, men inte på något sätt farligt dålig. Om vi säger så här, så kunde jag göra en wheelie utan ansträngning före behandlingen (bromsa mej upp på bara framhjulet) men det är svårare nu - inte för att det är något jag ofta gör men det säger ju en del om bromseffekten.
Så om det var olja eller annan smuts på klossarna så är den antingen inkapslad eller bortttvättad nu för nu är det tyst. Vet inte hur lägne det varar men nu har det varit tyst i några veckor och jag har fått återupptäcka ringklockan. Den var överflödig med skrikande bromsar.
Ska framöver smörja kedjan väldigt försiktgt med droppolja (inte sprej) och se om det håller i sig eller om jag även behöver köpa nya ok, enligt senaste inläggen. Har nya klossar och skivor i reserv sedan senaste inköpet. Hoppas det håller i sig.

Har även lyckats lufta frambromsen som började ta nära styret med bleedingkittet i inläggen strax före detta.

Tack alla för all hjälp!

/Patrik, nästa utmaning är att lära sig bemästra växeljustering ordentligt
 

Liknande trådar