Skivbromsens anatomi?

OK, då har jag valt skiva:
https://www.bikester.se/shimano-sm-rt64-brake-disc-center-lock-M791894.html?cgid=37224
men så behöver jag ett verktyg för att lossa och sätta dit den, som ju är centerlock, funkar denna?

Så här gör man väl för att byta skiva och verktyg visas vid 2:44 in i denna film:

/Patrik
 
Vad är skruvarna gul, röd resp gröna pilar till för?
Grön verkar vara någon insfästning.
Lyckades inte klura ut vad som är vad mha min bok från haynes.

Tacksam för att få lära mig mera.

/PatrikVisa bilaga 33039

Kan inte se att du har fått svar på vad röd & gul skruv har för funktion, (kan ha missat det, isf bortse från mitt inlägg)

Dessa 2 skruvar håller ihop bromsoket, lossa INTE på dessa.
Gör du det kommer det ofrånkomligen läcka ut mineralolja och får du olja på övriga komponenter i bromsen så blir det inget bra.

Dessutom vägrar Shimano all form av garanti om man öppnar (delar) ett ok.
 
Tack för förklaring på sista skruvarna. Har inte lossat dessa och det var ju tur.
Jag börjar bli rätt säker på att det är förorenad skiva som ger oljudet. Har bytt skiva och klotsar fram och det är tyst nu, sedan en vecka tillbaka. Hoppas det förblir så och håller det några veckor till kostar jag på mej ett byta bak också.
Jag tycker jag varit väldigt försiktig då jag smort kedja tidigare men skulle ändå kunna tänka mig att någon liten droppe smörja skulle kunna hamna på skivan bak men hur 17 har skivan fram blivit besudlad?

Jag vet inte hur mycket bromsrengöringssprej jag ödat på skivan jag nu tagit av och jag har gnott med slipp-papper men det hjälpte ju inte. Kan man bränna en förorenad skiva ren? Jag tänker mig att jag sitter med bromsskiva in lågan av ett stearinljus eller någon annan värmekälla (elvärmepistol)?
Eller är det bara bortkastad tid att försöka bränna en skiva ren?

Har konstaterat att jag ska ha en ny kedja också, enligt tolken jag köpte och då tror jag växlarna slutar tjuvväxla, framdrev och kassett ser inte slitna ut.

Håller tummarna för bestående tystnad från frambromsen.

/Patrik
 
Tack för förklaring på sista skruvarna. Har inte lossat dessa och det var ju tur.
Jag börjar bli rätt säker på att det är förorenad skiva som ger oljudet. Har bytt skiva och klotsar fram och det är tyst nu, sedan en vecka tillbaka. Hoppas det förblir så och håller det några veckor till kostar jag på mej ett byta bak också.
Jag tycker jag varit väldigt försiktig då jag smort kedja tidigare men skulle ändå kunna tänka mig att någon liten droppe smörja skulle kunna hamna på skivan bak men hur 17 har skivan fram blivit besudlad?

Jag vet inte hur mycket bromsrengöringssprej jag ödat på skivan jag nu tagit av och jag har gnott med slipp-papper men det hjälpte ju inte. Kan man bränna en förorenad skiva ren? Jag tänker mig att jag sitter med bromsskiva in lågan av ett stearinljus eller någon annan värmekälla (elvärmepistol)?
Eller är det bara bortkastad tid att försöka bränna en skiva ren?

Har konstaterat att jag ska ha en ny kedja också, enligt tolken jag köpte och då tror jag växlarna slutar tjuvväxla, framdrev och kassett ser inte slitna ut.

Håller tummarna för bestående tystnad från frambromsen.

/Patrik
[/QUOT

Som jag skrev tidigare är det belägen som man kan bränna ut oljan från, en skiva är gjord av metall och således inte absorberar någån olja eller nån annan vätska heller som du kanske förstår.
Har jobbat som cykel mekaniker tidigare och har själv använt skivbromsar i över 15år och har inte använt en ända burk med brakleen. Då bör tilläggas att minna bromsar aldrig skrikit och jag cyklar trial som ställer dom absolut högsta kraven på en perfekt broms känsla.

Så kasta bakskivan köp en likadan som du har monterat i fram och ett par belägg,
Och om du nånsin får smörj på skivan så är det bara rulla ner för en bake och bromsa med 75-85% tills det börjar nypa. ( du bör komma upp i en hastighet över 45kmh)

Hoppas det hjälper!
 

Att bromsa rent skivan i nerförbacke har inte hjälpt, jag har bromsat skivor och belägg varma och de tystande inte. Så jag håller inte med att det är "bara att göra så" tyvärr. :cool:

Ska prova att bränna en skiva ren med någon form av eld

/Patrik
 
Ja om du hettar upp dendär original skivan till en sisådär 3000grader och häller ner den i soptunnan, och slänger på en riktigt skiva med skarpa kanter på båda sidor och ett par ny belägg så slipper du nog ojuste.

Men om du nu kladdar ner den nya skivan så kan du broma bort de, om det inte funkar kör fortare bromsa längre/hårdare.

Men va vet jag efter 12-15tusen timmar me skivor som hålt käften 🤷🏾‍♂️
 
Ja om du hettar upp dendär original skivan till en sisådär 3000grader och häller ner den i soptunnan, och slänger på en riktigt skiva med skarpa kanter på båda sidor och ett par ny belägg så slipper du nog ojuste.

Men om du nu kladdar ner den nya skivan så kan du broma bort de, om det inte funkar kör fortare bromsa längre/hårdare.

Men va vet jag efter 12-15tusen timmar me skivor som hålt käften 🤷🏾‍♂️

OK, jag ska ge den skrikande bakbromsen en chans till att tystna genom att varm-bromsa mej neråt ännu mera/hårdare/längre. Hoppas din metod funkar även för mej!
Om inte så, provar jag att elda lite på mina avmonterade fd framskiva och monterar den bak.
Sista lösning får bli en nyköpt skiva.

/Patrik
 
Att cykelskivbromsar skriker beror mest på skit och att skivorna är så tunna att de deformeras när det bromsas med skitiga bromsok med byråeffekt. Visst rena och korrekta skivbromsar ger fenomenal bromsförmåga men likafullt känsliga för skit. Det handlar inte om beläggen utan kolvarnas rörelseförmåga som måste vara fri och likformig.
 
Som jag försöker säga är det belägen som suger åt sig olja likt en tvättsvamp och det är dom som ska bli varma, inte skivan såklart!

Va det gäller kolvarnas rörelse i oket så har det ingen som helst koppling till en skrikande broms. En skvbroms skriker för att den hugger och släpper i en otroligt hög frekvens, för att nån form av kontaminering har hamnat mällen beläggen och skivan så att det inte kan glida på de sätt som beläggen är framtagna för att göra.
Och utväklar då det skrikande ljudet när beläget dras framåt i oket och sen släpper om och om igen.
Hur vidare kolven rör sig tillfredsställande eller inte gör mer att dom blir svåra eller omöjliga att ställa in och att dom komme ha en vidrig och okntrolerbar känsla.
Om man ser på till exempel magura mt7 som har fyra kolvar och lite mer ovanligt oxå fyra separata belägg(per ok) så skulle dom ju Alltid skrika eller?

Men man kan gå runt problemet om man inte vill lösa det, precis som man gjort i bil industrin där man har en så kallad anti skrik platta på baksidan av belägget(nån kärpaps liknande martial)
Du kan alltså sätta en bit tejp på på baksidan av belägget (typ maskeringstejp) så ska det bli tyst.
Men om en broms nånsin har en vobblig känsla som du skrev nåt om, så är det skivan som är problemet.
Och då jag såg att du har den absolut billigaste och sämst konstruerade skivan på marknaden så råder jag dig att byta för att få nån som helst känsla.
har själv försökt att få exakt sånna skivor att lira bra och kommit fram till att prestandan är usel på gränsen till farliga! Nån minusgrad eller lite vatten på skivan och bromsverkan halveras nästan. Medan ett par billiga men korrekt konstruerade skivor knappt tappar nån effekt av samma förhållanden.

Hoppas jag hjälper!
 
Men det konstiga är att mina bromsar skrek även då jag bytte till splitter nya Shimano organiska klossar (nya, rena ur paketet) på befintliga skrikande skivor. Det tolkade jag som att det är skivorna som är problemet.
Om det inte är skivorna man ska "bränna" utan klossarna, får man inte glacerad yta på klossarna då? Någon har tipsat om att sandpappra klossarna - det borde iofs ge en rengörande effekt men inte någon glacerad yta direkt.
Eller kan en kontaminerad skiva direkt har kontaminerat de nya klossarna så det blev skrik på direkten igen.
Som sagt ny skiva och nya klossar enligt rekommendation är tyst hitills, fram.
 
Skrikande skivbromsar är oftast skivproblem i bromsytan, orsakerna kan variera men på bilar och mc har jag hjälpt till mot tjärfläckar, olje och grusfläckar, förstörda, skivan släppte från navfästet, skeva. Föroreningar och byrålådeeffekt i cylindrarna är enligt min erfarenhet 1/2 av orsakerna den andra 1/2 är skit på skivan, Kan du göra ren skivan med sprit och trasa tills det är rent, mäta upp om skivan inte är deformerad, göra rent så att cylindrarna inte har byrålåde effekt, rugga kromsklossarnas yta, lufta systemet, då har du gjort det som går att göra. Bil och mc bromsklossar har ofta en bit gummitejp på baksidan av klossen som skrikdämpare, på de cykelskivbrombelägg jag sett har dylika inte funnits.

go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.