Skillnad på brännare till Trangia kök?

Är på jakt efter brännare till trangiakök. Är nybörjare och vet inte om detta med uteliv är nåt för mig så jag håller på att samla på mig lite, inte alltför dyra eller top-of-the-line grejer. Good enough duger för mig.

Men blir ändå lite nyfiken.
Är detta bara skräp?
Motivera gärna annars varför jag skulle betala dubbelt så mycket för liknande produkt i annan friluftsbutik. Vad kan liksom gå fel, förutom läckage och livslängd. Men användningsområdet kommer vara typ maj-sept och till att börja med någon enstaka övernattning alt dagstur. Tänker att då lär väl denna duga nåt alldeles ypperligt till det, eller?

http://www.tradera.com/item/344562/254826963/kampingkok
 
Det verkar vara en Kina kopia men fungerar säkert...jag har bara använt orginalet.



Ps: När du postar frågor om kök/brännare, lägg den då i tråden avsedd för just "kök och brännare".
Annars är det lätt att andra kanske missar infon när dom söker i "rätt" tråd :)!
 
Du skriver att du är nybörjare så jag utgår från att dina första utelivsexpeditioner inte är av den karaktären att en havererad brännare skulle bli något annat än en irriterande incident.

Så köp blir mitt förslag. Jag har köpt gasventiler likt denna på ebay och utförandet imponerar väl inte precis. Ungefär som en oprecis styrning på en bil, vissa skulle reagera direkt medan andra bryr sig inte;)
 
Jepp,
det där är en kinesisk efterapning av Trangias GB-74 - och jag är övertygad om att den funkar procentuellt mycket bättre än vad bara ~30% av priset för originalet antyder. Det är en gasolbrännare, vad kan gå fel? [Förutom då om dom misslyckats med att få den att i långa loppet hålla ihop...] Helt OK att ha under dina prova-på äventyr...

Vill du dessutom komma undan med mycket billigare gas så skaffar du en trebent butanadapter också. OBS! Absolut inte den benlösa hatt-typen! Den trebenta kan inte rulla runt och ge dig vätskebrand...
 
Så köp blir mitt förslag. Jag har köpt gasventiler likt denna på ebay och utförandet imponerar väl inte precis. Ungefär som en oprecis styrning på en bil, vissa skulle reagera direkt medan andra bryr sig inte;)

Jag har originalet till denna, Trangias egen gasbrännare, köpt i butik. Det låter närmast som du beskriver det. Vredet har ett betydande glapp och är riktigt oprecist. Har inte testat något annat exemplar, så jag vet inte om de är så eller om mitt är ett måndagsex. Borde kanske ha reklamerat den, men så blev det inte...
 
Jepp,
det där är en kinesisk efterapning av Trangias GB-74 - och jag är övertygad om att den funkar procentuellt mycket bättre än vad bara ~30% av priset för originalet antyder. Det är en gasolbrännare, vad kan gå fel? [Förutom då om dom misslyckats med att få den att i långa loppet hålla ihop...] Helt OK att ha under dina prova-på äventyr...

Vill du dessutom komma undan med mycket billigare gas så skaffar du en trebent butanadapter också. OBS! Absolut inte den benlösa hatt-typen! Den trebenta kan inte rulla runt och ge dig vätskebrand...

Är det samma gas i en sådan flaska som du länkar till? Som det är i de vanliga gasflaskorna man brukar köpa.
 
Är det samma gas i en sådan flaska som du länkar till? Som det är i de vanliga gasflaskorna man brukar köpa.
Det här är nog egentligen en fråga för vår guru i ämnet brännbart; xxargs, men enkelt: Nej.

Som jag skrev så är det ren butan C4H10 i dom där liggande flaskorna, och skälet till att de är så radikalt mycket billigare är bland annat att dom säljs i myriader stycken per år. Dom används i dagligt bruk för matlagning etc i många delar av världen...

I dom vanliga stående behållarna vi normalt utnyttjar är det en blandning av propan C3H8 och butan/ isobutan vilken både är dyrare som rågasblandning och som inte alls säljs i samma globala volymer.

Butan kokar vid ca 0 grader C (och övergår alltså inte i gasform vid kalla campingtemperaturer...) medan propan kokar vid sådär -40 grader C (och förmår alltså övergå i den gasform vi normalt vill ha vid alla normalt förekommande campingtemperaturer...). Den blandade gasolvätskan i de stående behållarna släpper alltså ifrån sig propanet när det är 'för kallt' och efter ett tag finns det bara butan/ isobutan kvar som skvalpar omkring därinne... Stora gasolflaskor till husvagnar/ gasolgrillar osv innehåller ren propan häruppe i Skandinavien, men nere i sydeuropa m.fl. ställen så är det butan i dom också.

För den typ av sommarfrilufsande som Sverker siktar på så funkar ren butan lika bra i Trangiaköket som det som säljs i de dyrare blandgasbehållarna, men butanflaskorna går inte att ansluta direkt till brännarnas försörjningsslang på grund av fullständigt olika anslutningsstandarder. Men,

här kommer dom finurliga kineserna in i bilden - dom brukar ha något för alla konstiga 'behov' som vi västerlänningar kan komma på, oftast innan vi ens vet att vi 'behöver' manicken - och så också i det här fallet. Dom har naturligtvis släppt ut ett flertal adaptrar till försäljning, men den enda version som jag (efter utprovning av flera olika lösningar!) vågar rekommendera till andra (även erfarna) campingkökseldare är den trebenta lösningen - som jag hittade en av flera försäljare av när jag skrev inlägget.
/Odd
 
Senast ändrad:
Men användningsområdet kommer vara typ maj-sept och till att börja med någon enstaka övernattning alt dagstur. Tänker att då lär väl denna duga nåt alldeles ypperligt till det, eller?

http://www.tradera.com/item/344562/254826963/kampingkok

Om du köper primus "wintergas" så funkar det ner till ca -10c.

Sen måste jag tipsa, om du inte redan köpt köket, om MSR pocket rocket, det är en lätt, pålitlig och prisvärd brännare. Komplettera med kokkärl från biltema eller jula, så kommer du under 500:-.
 
Och om användningsområdet skulle vara "typ maj-sept" - vad ska han då med den extradyra Primus Wintergas till? Brukar vi stöta på -10 C när vi som nybörjare övernattar mellan maj och september???

Och eftersom han söker en gasolbrännare till Trangia - kan vi då inte utgå från att det i familjen redan finns ett Trangiakök? Ett i praktiken gratis Trangiakök - precis som det gör i massor av svenska familjer, sedan decennier...
 
Polar300 har redan avhandlat det mesta i ämnet och jag har inte så mycket mer att tillägga.

CP250-flaskorna som formatet kallas för det som polar300 länkade till kom först med 'japanköken' och med dom snorbilliga flaskorna så har det kommit en hel uppsättning olika produkter som passar till dem.

Men som redan nämt är det till 90% butangasblandning varav det är 1/3-del isobutan och 2/3-del n-butan och vissa tillverkare av flaskorna har också 10% propan i somliga fall.

Hur eller hur så kommer dessa flaskor att krokna betänkligt i tryck när de går under 10 grader C och kallare och märks mycket på högtrycks-brännare som Trangia-gas mfl. brännare.

Japanköken har en tryckregulator i sig med typ 30 mBar till brännaren så de kan arbeta en smula kallare än vad trangiakök kan göra som kräver minst 250 mBar övertryck för att elda med acceptabel styrka.

När det är varmt och fint ute så kommer dessa CP250-flaskor fungera utmärkt men kvällning/dåligt väder med kanske max 15 grader C omgivningstemperatur så kan det bli en besvikelse.

Därför bör man komplettera med en 'riktig' campinggasolflaska när det är lite för kallt för CP250-flaskorna och Biltemas 17613 (230 gram) och 17614 (450 gram) duger utmärkt för detta då det är i stort sett samma som Primus Powergas

---

Kinabrännaren är klart en kopia på orginalbrännaren men samtidigt syns det att det är en kopia - bla förvärmningsröret är mycket klenare i diameter medans den på orginal trangia (primus) GB-74 är synnerligen robust historia.

Hattbrännaren är också enklare design och frågan är hur väl den fungerar vid tex. låg gaspådrag om man skall sjuda/långkoka, då felgjort så finns det risk för underbränning (brinner under hatten - och hatten blir lysglödvarm och det kan poffa och hålla på sig) - orginalbrännarens stor fördel är att den är väldigt bra hela vägen från max flås till så svagt att det svagt blått skinn över hatt-ytan och nästan bara brinner i hålen utan oväntade problem - det är få brännare oavsett typ som klarar det

Får du smak på det här med camping så föreslår jag orginalbrännaren när du kör lite mer seriöst.

---

Det är lite att när man är nybörjare så bör man ha dom bästa prylarna så man lär sig hur det funkar när det fungerar bra och ju mer erfaren man är, ju sämre prylar tolererar man och ändå får 'till' det...
 
Originalet finns till reapris på Outdoorexperten och Addnature, 499kr
Det har dessutom ett andrahandsvärde om det är så att du inte är intresserad av att fortsätta med friluftslivet, tror ingen vill betala mycket för en begagnad kinabrännare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
balo Skillnad gasbrannare till Trangia ? Kök och brännare 22
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.