Skillnad på brännare till Trangia kök?

Hmmm, spridda skurar låter det som. Men det kanske inte är så mycket att bråka om då en originalbrännare går på runt 400:- (i all fall från friluftsvaror.se.( det är ju trots allt bara 200:- mer. Det är egentligen inte skitdyrt. Kanske bara dumsnålt att inte köpa en riktigt från början.

Sen har jag förstått att det där med gas är en hel vetenskap. Jag är humanist, och det är ingen slump att jag är det. Så snälla, bara tala om vad för slags gas jag ska ha. Drar ni upp tryck, bar, psi, matematik, fysik och kemi så talar ni för döva öron. Så snälla, bara säg vad jag ska ha så köper jag det :) inom rimliga gränser så klart...:)
 
Originalet finns till reapris på Outdoorexperten och Addnature, 499kr
Det har dessutom ett andrahandsvärde om det är så att du inte är intresserad av att fortsätta med friluftslivet, tror ingen vill betala mycket för en begagnad kinabrännare.

Jag köpte en andra Trangia GB-74 brännare för något år sedan på XXL, tror den kostade strax över 300kr. Nu ser jag inte att de har den i sin webbshop men kolla gärna på varuhuset som har bredare sortiment.
 
Hmmm, spridda skurar låter det som. Men det kanske inte är så mycket att bråka om då en originalbrännare går på runt 400:- (i all fall från friluftsvaror.se.( det är ju trots allt bara 200:- mer. Det är egentligen inte skitdyrt. Kanske bara dumsnålt att inte köpa en riktigt från början.

Sen har jag förstått att det där med gas är en hel vetenskap. Jag är humanist, och det är ingen slump att jag är det. Så snälla, bara tala om vad för slags gas jag ska ha. Drar ni upp tryck, bar, psi, matematik, fysik och kemi så talar ni för döva öron. Så snälla, bara säg vad jag ska ha så köper jag det :) inom rimliga gränser så klart...:)

Instämmer, köp riktiga grejor istället för kopior när inte prisskillnaden är större. Att ha ett krånglande kök när man är frusen och hungrig kan snabbt förtöra den positiva upplevelsen. Jag har använt Trangia med gas i runt 30 år och har bara positiva erfarenheter.
Har du ett Biltema varuhus i närheten rekommenderar jag 230g eller 450g behållarna från dem som brukar vara billigast, se länk. Primus Powergas eller motsvarande på Jula fungerar lika bra (troligen tillverkade i samma fabrik), så låt pris och tillgänglighet styra ditt val.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolbehallare-2000020058/

Min erfarenhet av gasåtgång med 2p (Trangia 27) och tre mål mat om dagen (med viss koktid) plus varm dryck är att en 230g gasbehållare räcker 3,5-4 dygn och 450g 7-8 dygn.
 
Jag köpte en andra Trangia GB-74 brännare för något år sedan på XXL, tror den kostade strax över 300kr. Nu ser jag inte att de har den i sin webbshop men kolla gärna på varuhuset som har bredare sortiment.

Där jag bor på hade XXL i går och idag Primusen till Trangia för 299 eller om det var 399 kronor -25 % (jag minns inte priset då jag redan har en, men jag tyckte det var billigt)

Per
 
Har du ett Biltema varuhus i närheten rekommenderar jag 230g eller 450g behållarna från dem som brukar vara billigast, se länk.

Sist jag köpte så var Jula billigare än Biltema.

Men som sagt var, det är i princip samma gasblandning i alla dessa billiga flaskor så man får kolla var det är billigast för stunden.

Jag minns när jag fick panikköpa en 450-grams flaska på en mack i skärgården. Den kostade 239 spänn...

Ska man vara ute i minusgrader så behöver man kolla på vad det är för blandning i flaskorna, då kan man behöva köpa dyrare varianter.
 
Du drukner kanskje i råd.
Den brenneren du spør om vil nok kunne holde i mange år, selv om kvaliteten forventes å være bedre på orginal brenneren. I hovedsak vil du merke at denne vil konsentrere varmen mer om midten på kjelen, og derfor risikere å brenne maten i center av kjelen. det kan også være litt vanskeligere å stille ned til svak varme, men antagelig ubetydelig forskjell.

Anbefales!

dsk
 
Sist jag köpte så var Jula billigare än Biltema. ...
Ska man vara ute i minusgrader så behöver man kolla på vad det är för blandning i flaskorna,
då kan man behöva köpa dyrare varianter.
Min åsikt också - ska man sommarcampa så funkar det alldeles utmärkt med en CP250-cassettegasflaska (tack xxargs!) via trefotsadaptern. (Möjligen med en 100-grammare med högt propan+isobutan-innehåll, inre vinter-kjol och hela baletten som en nödreserv om det blir osannolikt kallt för årstiden till någon tidig frukost.)

Kollade gaspriserna nyss hos hemsidor avseende 450 resp 230 gram Lindalgängat och 227g cassettegas:
Gasmängd - Biltema och från JULA
450gram - 13,31öre/gram - 13,31öre/gram
230gram - 17,35öre/gram - 21,70öre/gram
227gram - 08,77öre/gram - 08,77öre/gram

Så det syns tydligt att dom bevakar varandra hårt, skillnaden fanns just idag i 230grammaren där Biltema just nu var en tia billigare. Så att åka en omväg mellan dessa två leverantörer fordrar ett STORT köp av gasol för lönsamhet. Köp där det är närmast! Våra större postorder/ butiksfirmor redovisade inte sina gasolpriser så jag tog inte med dom i jämförelsen, det är ändå allmänt känt att dom normalt är dyrare än vad gubbdagisladorna är...

Måste man ha original Primus Wintergas - så får man bita ihop och betala för det: Primus publicerade listpris är för 450gram - 33,11öre/gram och för 230gram - 43,04öre/gram... Hm, då kör åtminstone jag hellre med Jet-A1 fotogen eller Aspen bensin!
YMMV
/Odd
 
Finns ju även gasol på Rusta, ÖoB och såna ställen. Har man tur har de rea ibland.

För en massa år sen (10 år sen kanske) var i slutet av semestern in på Rusta (tror det var i Örebro) och de hade rea på campinggrejer.

Blev nytt tält till halva reapriset (visst, Rusta-tält är inga supertält, men för camping på campingplats så var 350 spänn helt ok för ett 2x3-personers tält med ståhöjd) och dessutom tog jag alla fyra 230-grams gasolflaskorna de hade kvar på hyllan (det var röd prislapp, minns inte exakt vad de kostade).

Det var tur det var sista dan på semestern för det hade varit lite löjligt att åka runt med två tält i flera veckor:)
 
Gas året om...

Visst är det så att den röda funkar året om, men ibland mindre bra.
Har man toppmonterat och ställer ner köket på snön eller så, behöver inte ens vara kallt ute så faller effekten direkt!!

När jag var ute på en veckas tälttur förra vintern använde jag trangiat med gas och jag gjorde så här:

Hällde över ca 2dl ljummet vatten från termosen till den lilla kastrullen, i den ställde jag sedan gasen som på så sätt blev lite varmare och det fungerade hur bra som helst :)!

Annars vid kyla kan man få hålla upp behållaren så att gasen "rinner" ut genom slangen och ner i brännaren.
 

Bilagor

  • IMG_2213.jpg
    IMG_2213.jpg
    57.5 KB · Visningar: 906
Där jag bor på hade XXL i går och idag Primusen till Trangia för 299 eller om det var 399 kronor -25 % (jag minns inte priset då jag redan har en, men jag tyckte det var billigt)

Per

Jäkla otur att jag inte bor i närheten av någon xxl affär!
Har även kollat hemsidan. Där fanns ingenting förutom en multifuelbrännare för ca 1000:-
Annars hade jag nog banen mig köpt den!

Bara jag skaffat brännare så kan jag snöa in på gas sen :)
 
Originalet finns till reapris på Outdoorexperten och Addnature, 499kr
Det har dessutom ett andrahandsvärde om det är så att du inte är intresserad av att fortsätta med friluftslivet, tror ingen vill betala mycket för en begagnad kinabrännare.

Touché...

Alla är så himla besatt av att alla intressen nuförtiden är OINTRESSANTA, bara det är BILLIGT!

Om du nu är ny, varför paja din upplevelse med obeprövade produkter, som dessutom är billiga från början & har någon form av värde om du tröttnar?

Vet inte om det var du som köpte nån tråkig Trangiakopia på Jula (?), men min erfarenhet är att DET ENDA riktigt billiga som är underprissatt i hela dennhär hobbyn är Trangia & Moraknivar! Ändå ska folk köpa mer skitkopior...

Kopior som leder till att det finns ännu mindre pengar till produktutveckling etc.

Vi har alla ont om pengar, men varenda jävla hobby nuförtiden verkar gå ut på hur vi ska döda den och sluta ha kul.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
balo Skillnad gasbrannare till Trangia ? Kök och brännare 22
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.