Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum

Jag funderar på en Voyager Light 500 (800 cuin) som väger 990 g. Jag har mailat Roberts idag för att kolla vad den väger i Quantum i st f Pertex 4.

Skippar nog Endurance, trots Raskens synpunkter. Jag har ju ingen kåta :)

/Anders

Det är nog klokt. Finns ju ingen anledning att satsa på ett extremt vattenavvisande tyg, om det är helt osannolikt att det kommer att utsättas för vatten;-)

Raskesven

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nej, jag får även i fortsättningen försöka leva efter vad en av mina husgudar "den ultrakonservative klättergurun" (Citat ur Utemagsinet) Nils Faarlund sade:
-Man väljer själv om sovsäcken ska bli blöt eller inte.

//Anders

Raskesven; sa:
Så du har säkert rätt i att Quantum Endurance "andas" sämre än Quantum, dock; hur bra behöver en sovsäck som man ligger stilla i "andas"? Den "andning" den har räcker gott för ändamålet som sovsäck är min erfarenhet.

Raskesven

Jag tror du vet det här :)

Kroppen släpper ju hela tiden ifrån sig fuktighet, ca 0,5 kg per natt är ju en uppgift som brukar återkomma. Huvudparten av detta går dock genom utandningsluften, så andas man inte i säcken är det kanske 1-2 dl som s a s går ut i isoleringen och i bästa fall fortsätter till säcken utsida. Ju tätare yttertyg desto långsammare går detta och desto mer stannar i isoleringen. Eftersom vatten leder värme bättre än luft så försämras isoleringsförmågan.

Är det någorlunda varmt är inte detta ett påtagligt problem, men när yttertemperaturen sjunker så inträffar förr eller senare att daggpunkten hamnar någonstans inne i isoleringen. Vattenångan från kroppen omvandlas då till vätskefas och stannar kvar där. Pågår detta tillräckligt många nätter utan att man har möjlighet att torka säcken så kollapsar isoleringen så småningom.

Detta är naturligtvis i stor utsträckning ett vinterfenomen och en viktig anledning till att de flesta polarfarare använder någon form av ångspärrspåse eller -kläder inuti sovsäcken. Dun är också känsligare för detta än syntet.

En mätning skulle förmodligen visa att Endurance-säcken innehåller mer fukt och isolerar något sämre än en identisk säck under samma omständigheter i Quantum, men det betyder ju inte att man under normala omständigheter lider av denna skillnad.

Däremot kan det ju bli ett problem även under en barmarkstur med oväntat låga temperaturer och väder som omöjliggör all torkning av en sovsäck. Därför har jag valt bort Endurance till förmån för ett kombinerat Quantum-överdrag och myggtält. Detta väger visserligen 200 g men är mångsidigare, andas bättre och håller också blåsande regn och snö borta från sovsäckens yta när man ligger under tarp. Det är också lätt att hålla DWR-en på en god nivå i bivacksäcken genom att köra den i en maskin TX Wash in vid behov.

Det känns också som att jag är i gott sällskap. De flesta "gurus" verkar måttligt förtjusta i vattentäta sovsäckar och de har ju en obetydlig marknadsandel.

Jörgen

avslutad210712

Gäst
graylingman; sa:
Låter bra. Vikten på säcken anges ju i Roberts prislista med Pertex 4. Man kan ju undra hur mycket lättare det blir med Quantum... Vet du?
//A

Svaret jag fick angående viktskillnaden på en Voyager Light var:

Hi Bjorn,
A sleeping bag made completely of Quantum will be by about 160g lighter than the one made of Pertex 4.

Raskesven: Ingâr kalibrering av mittpinnen till de aktiviteter du i ditt kâtaliv (likt en järvs väg över kullarna) utför i eller utanför sovsäcken?

(Tánk att detta tema är sà outtömligt!)

Quantum släpper igenom dun då och då. även om man har 700 eller 800-dun räcker de enstaka små "pennorna" för att sticka hål. jag har två säckar med quantum och båda har ett antal silikon-duttar för att stoppa flykten. om man inte tycker det gör nåt är det väl ett svårslaget material viktmässigt. fast min nästa säck ska jag beställa med Epic.

jamo; sa:
Quantum släpper igenom dun då och då. även om man har 700 eller 800-dun räcker de enstaka små "pennorna" för att sticka hål. jag har två säckar med quantum och båda har ett antal silikon-duttar för att stoppa flykten. om man inte tycker det gör nåt är det väl ett svårslaget material viktmässigt. fast min nästa säck ska jag beställa med Epic.

Hmmm... det gillar jag ju inte. Fler med samma erfarenheter?

//Anders

jamo; sa:

Jag har inte denna erfarenhet. Dunet i quilten är köpt från Roberts och 800+. Har inte haft någon dunflykt, vilket man normalt får räkna med när det gäller dunplagg. Dvs att ett eller annat dun börjar arbeta sig genom väven.

Epic är ju lite åt Endurance-hållet, tyngre och tätare än Quantum. Andas eventuellt bättre än Endurance. Men det finns ju många varianter, jag har ett tält i Epic och det är inte säkert att det är samma Epic som används till sovsäckar.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips