Raskesven; sa:
Så du har säkert rätt i att Quantum Endurance "andas" sämre än Quantum, dock; hur bra behöver en sovsäck som man ligger stilla i "andas"? Den "andning" den har räcker gott för ändamålet som sovsäck är min erfarenhet.
Raskesven
Jag tror du vet det här
Kroppen släpper ju hela tiden ifrån sig fuktighet, ca 0,5 kg per natt är ju en uppgift som brukar återkomma. Huvudparten av detta går dock genom utandningsluften, så andas man inte i säcken är det kanske 1-2 dl som s a s går ut i isoleringen och i bästa fall fortsätter till säcken utsida. Ju tätare yttertyg desto långsammare går detta och desto mer stannar i isoleringen. Eftersom vatten leder värme bättre än luft så försämras isoleringsförmågan.
Är det någorlunda varmt är inte detta ett påtagligt problem, men när yttertemperaturen sjunker så inträffar förr eller senare att daggpunkten hamnar någonstans inne i isoleringen. Vattenångan från kroppen omvandlas då till vätskefas och stannar kvar där. Pågår detta tillräckligt många nätter utan att man har möjlighet att torka säcken så kollapsar isoleringen så småningom.
Detta är naturligtvis i stor utsträckning ett vinterfenomen och en viktig anledning till att de flesta polarfarare använder någon form av ångspärrspåse eller -kläder inuti sovsäcken. Dun är också känsligare för detta än syntet.
En mätning skulle förmodligen visa att Endurance-säcken innehåller mer fukt och isolerar något sämre än en identisk säck under samma omständigheter i Quantum, men det betyder ju inte att man under normala omständigheter lider av denna skillnad.
Däremot kan det ju bli ett problem även under en barmarkstur med oväntat låga temperaturer och väder som omöjliggör all torkning av en sovsäck. Därför har jag valt bort Endurance till förmån för ett kombinerat Quantum-överdrag och myggtält. Detta väger visserligen 200 g men är mångsidigare, andas bättre och håller också blåsande regn och snö borta från sovsäckens yta när man ligger under tarp. Det är också lätt att hålla DWR-en på en god nivå i bivacksäcken genom att köra den i en maskin TX Wash in vid behov.
Det känns också som att jag är i gott sällskap. De flesta "gurus" verkar måttligt förtjusta i vattentäta sovsäckar och de har ju en obetydlig marknadsandel.
Jörgen