Skillnad dun- mot syntetsovsäck

Har kikat på lite sovsäckar då jag är på jakt efter en som pallar lite kallare klimat. Har kollat på både dun o syntet och min fråga är vad är det för skillnad på en dunsäck som klarar -15 och en syntetsäck som klarar -15? Borde dom inte värma lika bra?

Tacksam för svar då jag ej kan nåt om det men vill lära mig.

Dom värmer precis lika bra (så länge dom är torra), men syntetsäcken kommer att väga nästan dubbelt så mkt som dunsäcken.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Dom värmer precis lika bra (så länge dom är torra), men syntetsäcken kommer att väga nästan dubbelt så mkt som dunsäcken.

Så det är mer eller mindre bara vikten och komprimerings-skillnader på dun vs syntet?
För ja känner att vikten kan jag leva med i början och kosta på mig en dunsäck när jag märkt att jag vill ha ner vikten.

Ja, d stämmer. En skillnad till är ju priset också, som du säkert sett. Dunsäck är generellt dyrare.
...Dunsäck är också ngt mer känslig för fukt/ mister isoleringförmåga lättare vid fukt/ användning i flera dagar med begränsade tork/luftnings-möjligheter.

Ja, d stämmer. En skillnad till är ju priset också, som du säkert sett. Dunsäck är generellt dyrare.
...Dunsäck är också ngt mer känslig för fukt/ mister isoleringförmåga lättare vid fukt/ användning i flera dagar med begränsade tork/luftnings-möjligheter.

Okej, då är med andra ord en syntetsäck en bra start för en som inte vart ute så mycket och som du säger, priset skiljer ju ganska mycket.
Tackar för info.

Ett litet tillägg..

Hejsan.

Håller med om det som är sagt, men har ett litet tillägg i frågan. Dunsovsäckar har (eller har hittills allt haft) mycket bättre livslängd än en syntetsäck om man bara ser till att sköta om dunsovsäcken. Så i långa loppet blir inte en dunsovsäck så där väldigt mycket dyrare + att man kan köpa en begagnad dunsovsäck och ändå räkna med att den fortfarande är var och skön.

/ Stefan

Låter kalas all info jag får. Dock hade ja lite bråttom denna gång då jag behöver en säck till helgen o inga beggade dunsäckar har dykt upp som jag tyckt vart intressanta samt passat mig längdmässigt. Men nu fick ja tag på en syntetsäck passande mina ändamål för helgen så det får bli min startsäck o fungera till mina strapatser framöver. Tackar er alla för bra tips o råd.

Sen till framtida dunsäck, hur tar man hand om den på bästa sätt för att få ha den bra o funktionell länge?

Ett antal gäss gläds över varje begagnad dunsäck som återanvänds och likaså över varje såld syntetsäck.
För normalanvändaren finns inget direkt behov av en dunsäck, under din gräns ca -15

Ett antal gäss gläds över varje begagnad dunsäck som återanvänds och likaså över varje såld syntetsäck.
För normalanvändaren finns inget direkt behov av en dunsäck, under din gräns ca -15

Varför har inte normalanvändaren behov av en dunsäck under -15? Jag anser mig själv som hobbyvandrare/campare men jag skulle behöva en sådan då jag faktiskt är ute då det är dom temperaturerna samt kallare.

Packvolym och vikt är definitivt betydligt mindre på dunsäcken. Värt merkostnaden menar jag. Djurskyddsfrågan är i och för sig knepig men syntetfibrer kan ha oönskade miljöeffekter.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips