Skidra eller åka skidor?

Talade nyligen med en som aldrig hört verbet 'skidra' förr.

Vad säger ni? 'Skidra' eller 'åka skidor'?

Jag kan tänka mig att man använder 'åka skidor' för både längd-/turskidåkning och utförsskidåkning, medan 'skidra' är förbehållet det tidigare.

Och när jag nu ändå håller på:

Finns fler ord för aktiviteten?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Det är en dialektal variant av skida

"SKIDRA ʃi³dra², v. -ade. vbalsbst. -ANDE.
[sv. dial. s(t)jider (kortstavigt med grav accent); jfr sv. dial. (Finl.) skider, n., skida; samhörigt med SKIDA, sbst.³]
(i vissa trakter, bygdemålsfärgat) åka skidor. Föret var lagom "skarpt" – det gick också ypperligt att skidra. SAMZELIUS SkogFjällstig. 153 (1894). Jägmästar'n kom . . skidrande öfver marken hit i går. AB 1896, nr 295 A, s. 3 En man (kom) skirandes utför backen. LIDMAN RegnsP. 228 (1958).
Särsk. förb.:
– SKIDRA FRAM ¹⁰ ⁴. (i vissa trakter, bygdemålsfärgat) på skidor åka fram (ngnstädes). SAMZELIUS SkogFjällstig. 154 (1894)."

Brukar stå på/gå på skidor eller skida, alternativet har jag bara läst i böcker med ålderstiget språk. Men vid samtal med äldre har det framgått att det brukats förr.

Roligt när det framkommer att språket är rikare än vad det oftast framstår, typ. ;-)

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

avslutat 73229

Avslutat
Använder "skidra" då och då och då förbehållet plattskidåkning, inte utförsåkning (eller längdåkning i spår). Det har väl en lätt ålderdomlig klang, men används nog tror jag rätt frekvent här i Norrbotten.

68678

Avslutat
Ordet "skidra" har jag faktiskt alldrig hört förut. Ordet "skida" där emot använder jag själv och det är ett annat ord för att åka skidor och då har det bara betytt att åka längd/turskidor.

Använder själv ordet skidra ibland efter att ha snappat upp det norrut. Roligt med ett rikt språk :)...

//J

Uppvuxen i Luleå med farsa från trakterna när Haparanda och mamma från Finland. Skidra är nog halvvanligt uppe i Lule vill jag påstå och betyder att åka skidor på platten.

Har läst skidra

då och då tror att det åtminstone någon gång använts av en finlandssvensk.

Använder inte ordet själv.

Thure

jmf skrinna

Man kan ju jämföra med skrinna och åka skridskor. Jag tror dock skrinna används oftare men nutidens lackmus-test av ord ger omvänt resultat: Skidra från 37400 träffar på google medan skrinna bara får 29500 träffar. Trodde skrinna skulle få betydligt fler.

/Patrik, som också lärt sig ett nytt ord idag: skidra

Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.