Skidra eller åka skidor?

Talade nyligen med en som aldrig hört verbet 'skidra' förr.

Vad säger ni? 'Skidra' eller 'åka skidor'?

Jag kan tänka mig att man använder 'åka skidor' för både längd-/turskidåkning och utförsskidåkning, medan 'skidra' är förbehållet det tidigare.

Och när jag nu ändå håller på:

Finns fler ord för aktiviteten?

Det är en dialektal variant av skida

"SKIDRA ʃi³dra², v. -ade. vbalsbst. -ANDE.
[sv. dial. s(t)jider (kortstavigt med grav accent); jfr sv. dial. (Finl.) skider, n., skida; samhörigt med SKIDA, sbst.³]
(i vissa trakter, bygdemålsfärgat) åka skidor. Föret var lagom "skarpt" – det gick också ypperligt att skidra. SAMZELIUS SkogFjällstig. 153 (1894). Jägmästar'n kom . . skidrande öfver marken hit i går. AB 1896, nr 295 A, s. 3 En man (kom) skirandes utför backen. LIDMAN RegnsP. 228 (1958).
Särsk. förb.:
– SKIDRA FRAM ¹⁰ ⁴. (i vissa trakter, bygdemålsfärgat) på skidor åka fram (ngnstädes). SAMZELIUS SkogFjällstig. 154 (1894)."

Brukar stå på/gå på skidor eller skida, alternativet har jag bara läst i böcker med ålderstiget språk. Men vid samtal med äldre har det framgått att det brukats förr.

Roligt när det framkommer att språket är rikare än vad det oftast framstår, typ. ;-)

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

avslutat 73229

Avstängd
Använder "skidra" då och då och då förbehållet plattskidåkning, inte utförsåkning (eller längdåkning i spår). Det har väl en lätt ålderdomlig klang, men används nog tror jag rätt frekvent här i Norrbotten.

68678

Avstängd
Ordet "skidra" har jag faktiskt alldrig hört förut. Ordet "skida" där emot använder jag själv och det är ett annat ord för att åka skidor och då har det bara betytt att åka längd/turskidor.

Använder själv ordet skidra ibland efter att ha snappat upp det norrut. Roligt med ett rikt språk :)...

//J

Uppvuxen i Luleå med farsa från trakterna när Haparanda och mamma från Finland. Skidra är nog halvvanligt uppe i Lule vill jag påstå och betyder att åka skidor på platten.

Har läst skidra

då och då tror att det åtminstone någon gång använts av en finlandssvensk.

Använder inte ordet själv.

Thure

jmf skrinna

Man kan ju jämföra med skrinna och åka skridskor. Jag tror dock skrinna används oftare men nutidens lackmus-test av ord ger omvänt resultat: Skidra från 37400 träffar på google medan skrinna bara får 29500 träffar. Trodde skrinna skulle få betydligt fler.

/Patrik, som också lärt sig ett nytt ord idag: skidra

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips