Hej!
Jag har lite bilder, tagna i augusti 1990 med en gammal pocketkamera. Fotograferade snabbt av dem ur albumet, därav kvaliteten... Vi var en vecka i Ramundberget och sista dagen fick vi möjligheten att ta helikopter till nordöstra sidan av toppen.
Mina minnesbilder är följande:
Vi gick upp till toppen på 1594 meters höjd där det finns ett röse som är runt 1,5 meter högt. Bara blockterräng. Ner från toppen gick vi först i nordlig något hundratal meter och så svängde vi vänster och gick i sydlig riktning rakt mot kanten av 'grytan'.
Som jag minns det går det en stenig stig på vänster hand (östra sidan) av bäcken som sedan blir en bra stig längs kanten av sjön. Så passerar man Sarvesgältas sydliga utlöpare och så gick vi på stigar fram mot Giertebaune-stugan som redan då var nedlagd som raststuga.
Har något minne att vi vadade en bäck cirka 10 meter brett utan problem och att det här fanns några ledkryss. Kan det vara leden som kommer från Klinken och går norrut.
Därefter var det betydligt blötare fram till grusvägen mellan Ramundberget och Klinken där vi vek vänster fram till Ramundberget för bastu, dusch, öl och en god middag... Om jag minns rätt var det ungefär 17 km att gå.
Lite bilder:
Nedanför toppen mot norr...
Ovanför grytan mot Sarvesgälta
Ovanför grytan mot söder
Ovanför grytan mot sydväst
Giertobaunestugan