Skarsfjällen

Börjat fila på nästa års sommarvandring och funderar på att utgå från Ramundsberget och gå skarsfjället - Nedalshytta - Sylarna - Helags - Fältjägaren - Ramundsberget

Behöver lite tips om Skarsfjällen. Har ritat in lite alternativ på kartan nedan. Synpunkter?

/Peter

skarsfjällen.jpg
 
Först: Jag har inga personliga erfarenheter av området. Men när jag ser kartbilden så vet jag vad jag skulle vilja göra. I södra delen av fjället finns en mycket tydlig glaciärnisch med en sjö (strax söder namnet Skarsfjället). Det ser ut som en mäktig gryta där man kan gå upp på fjället mot nordost. Sedan skulle jag nog gå ner strax nordost om detta. Verkar vara mycket vackert. Synd att bara vandra runt fjället.
Kartbilden är lite för dålig för att jag ska kunna vara tydligare. Vilken fjällkarta är det?

HåkanF
 
Ditt östligaste alternativ följer i stort sett Romboleden, som är lättvandrad och nymärkt (undertecknad) men kanske lite tråkig. Ditt västligaste alternativ innehåller lite mer sevärt längs vattendraget och sjöarna kring gränsen. Grytan som majjen skriver om är en helt underbar "solgrop" vintertid. Det går bra att gå över Duoresbakte, förbi sjön 1144, över "åsen" Sarvesgälta och på hyllan mellan sjön 1162 och Skarsfjällets topp och vidare väst-nordväst mot Isenjaure osv.

/Hans
 
Är det ungefär såhär ni menar? Linjen som går genom den gröna tvåan?

Vet ni hur det är med tältplatser i området för den gröna tvåan? Brukar kunna vara ganska stenigt så pass högt. Slår man läger här blir det en kort dagsetapp och man borde hinna med en topptur om vädret är bra.

/Peter
 

Bilagor

  • skars.jpg
    skars.jpg
    68.1 KB · Visningar: 5,743
Det här är mina färdvägar och tältplatser i området. Det går att hitta tältplatser nästan överallt. Visst finns det en del sten och blötmark lite här och där men man behöver inte söka länge. Din 2:a är säkert möjlig, annars närmare Isenjaure
 

Bilagor

  • skars_0003uts.jpg
    skars_0003uts.jpg
    170.2 KB · Visningar: 6,792
Mycket tack - börjar fundera på att skippa hela norra delen av turen för att få mer tid för att utforska Skarsfjällen på båda sidorna av gränsen. Verkar vara ett mycket intressant område som det inte är mycket skrivet om och kankse inte är så välbesökt.

Men än är det länge kvar, så hinner nog ändra planerna ett par gånger innan dess....

//Peter
 
Hej!
Jag har lite bilder, tagna i augusti 1990 med en gammal pocketkamera. Fotograferade snabbt av dem ur albumet, därav kvaliteten... Vi var en vecka i Ramundberget och sista dagen fick vi möjligheten att ta helikopter till nordöstra sidan av toppen.

Mina minnesbilder är följande:
Vi gick upp till toppen på 1594 meters höjd där det finns ett röse som är runt 1,5 meter högt. Bara blockterräng. Ner från toppen gick vi först i nordlig något hundratal meter och så svängde vi vänster och gick i sydlig riktning rakt mot kanten av 'grytan'.

Som jag minns det går det en stenig stig på vänster hand (östra sidan) av bäcken som sedan blir en bra stig längs kanten av sjön. Så passerar man Sarvesgältas sydliga utlöpare och så gick vi på stigar fram mot Giertebaune-stugan som redan då var nedlagd som raststuga.

Har något minne att vi vadade en bäck cirka 10 meter brett utan problem och att det här fanns några ledkryss. Kan det vara leden som kommer från Klinken och går norrut.

Därefter var det betydligt blötare fram till grusvägen mellan Ramundberget och Klinken där vi vek vänster fram till Ramundberget för bastu, dusch, öl och en god middag... Om jag minns rätt var det ungefär 17 km att gå.

Lite bilder:

skars0.jpg

Nedanför toppen mot norr...

skars1.jpg

Ovanför grytan mot Sarvesgälta

skars2.jpg

Ovanför grytan mot söder

skars3.jpg

Ovanför grytan mot sydväst

skars4.jpg

Giertobaunestugan
 
Jag har också varit vid skarsfjället, 2006 i slutet på september då alla höstfärger kommit har jag för mig att det va, och tyckte det var oerhört vackert! slog upp tältet inne i "grytan" vid sjön och gjorde topptur därifrån dagen efter. Gick upp igenom molnen och kom upp ovanför dom med en klarblå himmel och molnen nedanför, helt fantastiskt!!

Har för mig att vi startade omkring ramundberget - skarsfjället - vidare sydväst in i Norge och sen tillbaka österut tillbaka till Ramundberget.

Kan varmt rekomenderas!
 
Känner inte till området norr om Skars men för övrigt har jag vandrat och skidat många gånger i området mellan Ramundberget, Klinken, Gröndalen och Skarsfjället.
Vandringen från Ramundberget och upp mot Skars är mycket lätt. Leden via Klinken upp mot Giertebaunestugan går över kalkrika myrar som har en mycket rik flora av orkidéer. Giertebaunastugan hade för länge sedan ett litet krypin som disponerades av STF som övernattningsstuga men är numera helt privat.

Men den finaste vägen enligt mitt tycke är att efter Klinken fortsätta stigen på norra/östra sidan av Ljusnan fram till Tvärån och sedan följa ån upp mot Skars. Stigen går ofta mycket högt ovanför åravinen. Högre upp går stigen i stort sett alldeles intill ån med många fina små vattenfall. Tältplatser är inga problem, snarare kan det vara lite svårt att bestämma sig ibland.
Stigen har varit orösad och sparsamt använd men vad jag hört så är den sedan något år rösad som en "Guldtur" för vandrare som gör dagsturer i området. Så troligtvis är stigen röjd och lättare att ta sig fram på.

Sedan är som sagt Skarstoppen och sjön i glaciärnischen mycket sevärda.
God tur!
 
hur många dagar

Gick du din planerade rutt, och i så fall hur många dagar var du ute? Jag funderar på att vandra i samma område
 
Vart ingen fjällvandring förra året, men planerar är att gå i år i första havan av augusti.

Hur har du tänkt?

/Peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.