Skalkläder i framtiden? vad tror ni?

Jag håller också på komposittyger och fler funktioner. Sen är det ju snyggt med tåliga å väl passade kläder. Idag glider ju även "houte-couturen" allt oftare in på det mer funktionella, vilket är kul.

L
 
Jag tror på bekväma och "miljövänliga" kläder. Själv är jag stort fan av bomull :eek: Men det beror säkert på att jag mestadels tar det ganska lugnt och inte går turer på många mil rakt in i vildmarken. Hur som helst, det kommer säkert billiga syntetmaterial som är skönare än dagens obekväma plagg.
 
Jag tror att dom stora företagen som Gore-tex mfl,kommer att forsätta att vidareutveckla membranen så att kläderna blir allt lättare,samtidigt som dom andas bättre och samtidigt förblir lika starka. Jag tror att Soft-shellen kommer att utvecklas mer och mer och att Natur material som Ull kommer att säljas mer.

Vad får man kanske se om 10-15 år? Kanske en fjäderlätt Skal Jacka som väger 150 gram,men som ändå tål en vattenpelare på 30 m och som andas lika bra som en bommulls T-shirt och är lika slitstark som Kevlar? Spekulera kan man alltid!
 
Sedan kan man förstås ifrågasätta hur miljövänligt det är med t ex merinoull. Miljöpåverkan att föda upp fåren, kemikalier för behandling av ullen, och så transport över hela jorden från Nya Zealand...

Johannes

Vi kan ju jämföra mellan något underställ var tredje år och fjärrtransporterad mat 3ggr varje dag!
//J
 
Jag tror på bekväma och "miljövänliga" kläder. Själv är jag stort fan av bomull :eek: Men det beror säkert på att jag mestadels tar det ganska lugnt och inte går turer på många mil rakt in i vildmarken. Hur som helst, det kommer säkert billiga syntetmaterial som är skönare än dagens obekväma plagg.

Hur upplever du dagens plagg obekväma?
//J
 
Shoeller (tror jag) har ju redan experimenterat med material som varierar sin luft- och ånggenomsläpplighet med temperaturen.
Det kommer vi förmodligen se fler (och bättre fungerande) exempel på.

Ett annat utvecklingsspår som lär komma mer och mer är kombinationen stretch, ventilerande och regntätt.

Sen har vi ju redan sett facit. Jag vet inte vad mysoverallerna i star trek är gjorda av, men de duger uppenbarligen i alla klimat. :)
 
Ull är det nya soft-shell...
Jag säger bara: Vadmal.

Nä men ärligt talat så hoppas jag vi går mot dels mer miljövänlig tillverkning och matreal och dels att naturliga fibrer kommer att bli populärare.


/jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.