Skalkläder i framtiden? vad tror ni?

Hej!

Jag har gått och grubblat lite över hur frilufsandet och utrustningen kommer att se ut om 10 - 15 år.

Kommer det fortfarande vara laminerade hi-tec material som gäller eller kommer man återgå lite mer till basic med naturmaterial och sånt?

Detta är bara spekulationer och gissningar så dela med er av era tankar och funderingar!

Ha det bra!
/Emanuel
 
Jag kan säga vad jag tror är framtiden: Einride från Klättermusen. Den typen av tyst, miljövänligt och lo-tech material tror jag kommer stort i kläder medans utrustningen går åt andra hållet. Mer tekniskt, lättare och mer funktionellt.
 
Mmmm, du har säkert rätt men nu handlade inte tråden om vad som gäller idag eller vad som är poppis eller mest funktionellt just nu utan om vad vi tror kommer bli stort i framtiden och vilka trender och produkter som kommer att gälla om tio år eller mer. Jag tror folk kommer tröttna på plastjackor som prasslar och läcker kemikalier. Om vi tänker efter så är det ju lite knasigt att vi går med merionoullställ, läderkängor och en jacka av plast?
 
Ok, då säger jag så här.....

Tyst, miljövänligt och hi-tech material tror jag kommer stort i kläder och utrustning. Mer tekniskt, lättare och framförallt mer funktionellt. Bomull och andra gamla tekniker med sämre funktion kommer slås ut.
 
Det finns en statustrend i blandade naturmatrial, inte bara retro utan även framåt, men blindspår som bomull och kanfas hoppas jag vi sett nog av i skogen och på bergen. Givetvis kommer det komma ännnu bättre laminat och nylontyger med kevlar och andra armeringar i täta rutmönster, ullplagg är långt ifrån färdigutvecklade, måhända kommer tröjtillverkarna att inse värdet av den matrialsnåla glesstickade baströjan!
//J
 
Framtidens kläder!

Självklart är det så att utvecklingen kommer att fortsätta, när det gäller material av olika slag..Fler alternativ..fler användningsområden..skapar utveckling..På gott och ont! Det finns redan för mycket "måste" kläder man klarar sig utan,och nya kommer hela tiden.Men så fungerar marknaden och den går inte att stoppa,och varför skulle vi göra det.Hoppas bara att miljövänliga alternativ får större utrymme i framtiden.Men det är upp till oss konsumenter att bestämma...Synd, om så kallade "naturintresserade" människors privata "styling"och önskan att skaffa sig någon slags "självbild" som äventyrare leder till material och framställning av dessa, som inte gagnar miljön direkt utan tvärtom.Vi har alla ett ansvar som människor och konsumenter att skapa en hållbar framtid../Timo.
 
Sedan kan man förstås ifrågasätta hur miljövänligt det är med t ex merinoull. Miljöpåverkan att föda upp fåren, kemikalier för behandling av ullen, och så transport över hela jorden från Nya Zealand...

Johannes
 
Nano

Tror stenhårt på nanotekniken,den kommer snart.En kroppsstrumpa (kevlar eller starkare) med ett litet exoskeleton kanske,temperaturreglering (+ & -) är självklart.Väderprogrameringsmöjligheter i oändlighet och självrenande.

För de fåfänga finns en modell med pungpush-up.:)


peter
 
Det som framförallt kommer att utvecklas är antagligen tillverkningsmetoderna. Materialen kommer att bli mer "komposita" så att säga.

Idag är ju de flesta material som sagt var laminerade, jag tror man istället kommer tillverka kombinationerna redan på trådnivå eller fibernivå.

Återgång till naturmaterial tror jag inte, syntetmaterialen kommer istället att bli miljövänligare. Anledningen är ju att naturmaterial inte alls är särskilt miljövänliga. Bomull lär t.ex. vara en enorm miljöbov.

Som ping är inne på kommer vi nog få se mer "funktion" i kläderna. Plagg som har en knapp med vilken man kan styra plaggets täthet. När det inte regnar ställer man in det så det ventilerar som mesh, när det börjar regna tätar man till det med en knapptryckning.
 
Det som framförallt kommer att utvecklas är antagligen tillverkningsmetoderna. Materialen kommer att bli mer "komposita" så att säga.

Idag är ju de flesta material som sagt var laminerade, jag tror man istället kommer tillverka kombinationerna redan på trådnivå eller fibernivå.

Återgång till naturmaterial tror jag inte, syntetmaterialen kommer istället att bli miljövänligare. Anledningen är ju att naturmaterial inte alls är särskilt miljövänliga. Bomull lär t.ex. vara en enorm miljöbov.

Som ping är inne på kommer vi nog få se mer "funktion" i kläderna. Plagg som har en knapp med vilken man kan styra plaggets täthet. När det inte regnar ställer man in det så det ventilerar som mesh, när det börjar regna tätar man till det med en knapptryckning.

Kanske man kan tänka sig material av persienn-typ fast tvärtom? När det regnar fäller man ned lamellerna och vattnet rinner av, när det är solsken så fäller man upp dem och kroppsfukten kan passera. Fast på fibernivå då.

Jörgen
 
Jag tror (och hoppas) att det är materialutvecklingen som styr. Efter hand som vi närmar oss det Ultimata Plagget kommer vi att få kläder som blir allt enklare och smidigare. Hi Tech försvinner så att säga in i fibrerna. Enkla allsidiga plagg som håller i evighet och kan användas alltid.

På materialfronten ser jag fyra utvecklingsvägar. Dels fortsatt utveckling av kemiska fibrer. Dels hoppas jag på nanotekninken. Komposittyger har framtiden för sig. Och så det tabubelagda onämnbara; genmanipulerade naturmaterial.

På några hundra års sikt ser jag framför mig en kroppsstrumpa som kan användas i Arktis, vid ekvatorn, som dyk- och rymddräkt och givetvis i verkstan. Alltid sval men lagom varm, ventilerad och torr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.