Val av skalkläder

Jag ska köpa nya kläder som ska passa för de flesta uteaktiviteter.Jag har i princip inga vinterkläder utöver vissa plagg som fungerar i mild kyla i stadsmiljö. I fjol var jag på väg att köpa skidjacka och skidbyxor, men det visade sig att jag inte behövde det.

Det min garderob innehåller för tillfället är ett underställ, ett isolerande ställ i microfleece och ett lätt regnställ.

Jag vill ha en garderob som ska fungera till utfördsåkning, vandring, stillasittande med mera. Sommar som vinter. Jag vill kunna klara mig ned till åtminstone -30 i alla kombinationer av snöstorm och hällregn man kan tänka sig.

Först har jag tänkt på skalkläder i gore-tex. Men det tycks mig vara en kompromiss. När kommer det till sin rätt mot andra plagg egentligen? När man är aktiv i störtregn? Då fungerar ändå inte genomsläppet så bra vad jag förstår.

Min fundering är om det finns något bra softshell eller vindtätt och vattenisolerande fleece som skulle kunna fungera vid all aktivitet, och bara vara känsligt för eventuellt regn eller blötsnö. Vid ihållande väta skulle jag kunna dra ned på tempot och dra på mig mitt regnställ eller en vattentät dunjacka, beroende på temperatur. (Är exempelvis RAB's dunjackor vattentäta?) Men om jag ändå ska dra ned på tempot så kan jag heller inte hävda att det ligger gore-tex till last att genomsläppet blir sämre vid regn. Ja, om det nu ens blir det.

Jag funderar också på om det skulle vara nog med en vindjacka, så som marmots ion. Jag har läst på flera ställen om klättrare som använder den men byter till skaljacka vid låga temperaturer. Varför gör man detta? På vilket sätt blir man sårbar i en vindjacka vid låga temperaturer?

Ett annat alternativ jag har funderat på är att ha både en vindtät softshell/fleece/etc. och en vindjacka för att förstärka barriären och kunna vänta längre på att ta på något vattentätt plagg.

En annan faktor är hur mycket plaggen klarar av att nötas mot stenar, grenar och snö.

Det är en djungel. Har ni några tankar?
 
En första fundering är ju vad du ska ut o göra när det är -30 på termometern, man ska ju akta sig för att sitta still eller åka utför just då. Och de där med att vara aktiv i regn har inte jag löst på annat sätt än att sluta med att vara aktiv just när det regnar. Ett plagg som skyddar mot regn men som inte gör att man svettas mer har inte jag lyckats få in i min garderob.

Har du en budget som begränsar?
 
Senast ändrad:
När jag pratar om så låga temperaturer handlar det om att jag vill kunna vara ute överhuvudtaget utan att behöva frysa ihjäl. Nu kan jag knappt gå utanför dörren när det är -17, som idag. Det är alltså mest för vardagsbruk. Jag skulle inte bege mig ut på skidåkning om jag räknar med sådana temperaturer. Men jag skulle ändå uppskatta att ha med ett sådan plagg om jag är hemifrån och det är en bra bit under nollan. När jag drar på mig en jacka hemmavid vill jag heller inte behöva hålla på och tampas med isolerande plagg utöver vanliga vardagskläder, så jag behöver en dunjacka som klarar ganska låga temperaturer.

Jag trodde det var som du säger med regn och aktivitet. Fördelen med gore-tex som jag ser det blir då endast att man inte behöver byta eller dra på sig ett plagg till när det börjar regna, men det hjälper inte till att hålla en aktiv. Eller finns det någonting annat jag missar? Hållbarhet, kanske.

Jag har ingen egentlig begränsning i budgeten. Jag vill dock inte köpa dyrare saker än jag behöver, och ingenting med onödiga funktioner eller plagg som överlappar varandra (så som flera olika skalplagg om det räcker med ett eller två).

Tack för ditt svar!
 
Senast ändrad:
Om du ska ut när det är riktigt kallt är det ju också lager på lager som gäller, och då är det dumt att ha för tajta kläder som man inte får plats med dubbla långkalsonger och varma tröjor under.Och lägg stor vikt vid var du sätter på huvud, hals, händer och fötter.
 
Några tankar..

Mitt svar ska inte ses som något annat än mina egna högst subjektiva åsikter/tankar/reflektioner. Det är som du säger ett komplext ämne och det finns massor med åsikter om vad som är "rätt och fel". Det viktigaste är väl att man själv är nöjd och hittar ett koncept som funkar för ens eget behov. Vissa prioriterar slitstyrka, andra prioriterar vikten. Vissa är varma och svettas mycket andra fryser lätt. Alla har vi olika behov och förutsättningar.

Med det sagt, här är mina personliga tankar!

Ska du klara dina -30 garder så lär du behöva en rejält varm dunjacka att ta på vid raster. Exakt hur rejäl beror på hur mycket du vill släpa på. Skulle inte säga att det är nödvändigt med en vattentät dunjack (du kan spara lite vikt/volym här) eftersom det oftast är ganska torrt när det är svinkallt.

Du behöver ett skalställ. Dock är jag tveksam till om du kan hitta något som är optimalt både för sommar och vinterbruk och som dessutom är slitstarkt nog för skidbacken. För sommarbruk skulle jag köra på ditt lätta regnställ som du ju redan har. För kallare klimat och/eller mer extrema väder så skulle jag välja en lätt GTX-jacka, typ PacLite, dom behöver inte väga mer än ~300 g men är ändå väldigt rejäla, välj en med dragkedja under armarna för ventilationens skull, "andasfunktionen" i materialet räcker ingenstans. Tunga GTX plagg skulle jag skippa helt. GTX-byxor kanske man också kan skippa, tex kan man ju kolla på Marmot Precip Pants (med eller utan Full Zip) som ett lätt allround vatten/vindtätt skal. Nu åker jag själv inte utför men om jag gjorde det skull jag nog välja något billigare än GTX-stället i pisten men det beror säker på att jag antagligen skulle hasa på rumpan mer än stå på skidorna :)

Marmot Ion är ett väldigt trevligt plagg tycker jag. Utmärkt på sommaren och på bergsbestigningen ovanpå ett understället och/eller fleecen. Kombinationen fleece och Ion blir ungefär som en softshell fast mycket mer flexibelt. Har aldrig riktigt gillat dom vanliga softshell plaggen pga att dom är täta och tunga och lätt blir som ett våtvarmt omslag. Själv hittade jag en Mammut-tröja som är gjord i någon slags tunn fleece men som är något vindtålig men absolut inte lika tät som en softshell. Tillsmmans med Ion blir det en mycket flexibel kombination.

När det gäller detta med skalplagg i regn har jag själv inga större problem med att det blir för tätt och svettigt. För mej funkar det bra bara jag inte klär mej för varmt under. Sommartid i fjällen räcker det oftast med tunnaste understället och sen skaljackan på det. Givetvis blir man lite svettig men man kan ju ha en extra underställströja att byta med. Undviker dock att vandra i skalplagg om det inte regnar.

Skulle också satsa på ett förstärkningsplagg att ha under skalet när det är kallt men då man fortfarande är aktiv. Kämpar man sej fram på skidor eller uppför berget är superdunjackan för varm och dessutom svettas man såpass så dunplagg kan vara olämpliga pga fukten inifrån. Det finns lätta, komprimerbara värmeplagg av PrimaLoft som går in under skalplagget men som är lika lätta som fleece men betydligt varmare.

Sen skulle jag säga att det är värt att tänka till lite när man börjar shoppa och tänka på att plaggen bör passa bra ihop. Tex ska värmeplaggen givetvis passa bra in under under skalplaggen, superdunjackan ska gå att dra över allt annat osv..


//Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
MZS Val av känga Kläder 12
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Turpojken Varför bomull i skalkläder Kläder 8
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
jerklaren Skalkläder Kläder 5
macaronies Skalkläder för svettiga Kläder 3
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
prylManne Skalkläder i framtiden? vad tror ni? Kläder 18
Frettan Eider skalkläder Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.