Val av skaljacka?

Hej

Jag är på väg att köpa en skaljacka med en prislapp på mellan 3000-4000kr. Jag kommer att använda den mestadels för utförsåkning men även en del vandring året runt. Nu har jag hittat fyra stycken som är sköna och verkar bra, men jag kan inte bestämma mig.

Någon som har en åsikt om den funktionella skillnaden mellan en tre- och två-lagers Gore-Tex XCR.

De jag kommit fram till är:

Haglöfs Solid
Haglöfs T-Mark
Tierra Conrad Kain
The North Face Mountain Jacket

Någon som kan hjälpa mig med lite synpunkter?

Tacksam för svar

Christofer
 
Hej Christofer!

Jag har en Tierra Conrad Kain (dock den äldre modellen i PacLite). Jag har använt den både på sommar och vinterfjället. På sommaren är perfekt eftersom den tar liten plats i packningen (och där kan man ju hoppas att den är så mycket som möjligt...). Min erfarenhet från vinterturen är att huvan skyddar oerhört bra när vinden biter i. (Givetvis är jackan lika liten i packningen även på vinter...).

Jag är 188 cm lång och hyggligt smal och då passar Tierras modeller mig ganska bra. Min erfarenhet är att amerikanska jackor(t ex North Face) är lite kortare och bredare. Tänk på det.

/Tobias G
 
Hej!

Som alltid när någon ställer den här frågan och begränsar sig till vissa modeller kommer minst 17 svar av typen "varför begränsa sig till de här när det finns andra superduperjackor", så även detta svar :)

En jacka som du inte nämner är Norrönas Trollveggen. En bättre Gore-tex jacka går inte att få, i alla fall enligt mig. Har haft den på alla sorters turer, vinter, sommar, vår, höst under alla tänkbara förhållanden (tror jag) till olika aktiviteter som utförsskidåkning, turskidåkning, vandring, segling etc. Eftersom du bor i Västra Götalands län så kanske du inte har så långt till Göteborg, Norrönas kläder säljs på Femmans sport i Nordstan.

/Martin
 
Rätta mig om jag har fel. Gt är inte vattentätt. Därför bör man välja en jacka med trelagers gt om den ska fungera som enda jacka på sommar/höst, d v s även som regnjacka. XCR har jag dock ingen erfarenhet av.
/R
 
Jackval

Såg att du funderade på en conrad Cain, varför inte prova en Cassin ridge i stället. Samma modell men utan ripstoptyg, denna är lite kraftigare. Det som mest talar för den är dock bättre och längre armar (jag är 185cm 69 kg och på mig passade en M som gjuten). Den är något kortare än Conrad Cain i midjan men det är ingen nackdel. Luvan är även den bättre och har en stål tråd så den håller formen. (samma typ av luva som på min Lhotse från -91, den är TOPPEN).Jackan är 500 spänn dyrare men det är det värt, tyvärr finns bara den indigoblåa kvar men den sitter så bra så jag köper nog en sådan.
 
Två kontra trelagers

Hej,

Skillnaden mellan tre och tvålagers Goretex (eller XCR) är att tvålagersjackorna har ett löst innerfoder (lager 1 är yttertyget och lager 2 är Goretexen, därav 2 lagers). En trelagers jacka har däremot innerfodret limmat mot membranet, vilket gör att en trelages jacka upplevs som om det bara vore ett tyg.

Detta betyder att det bara är ett lager Gore-tex i båda typerna och vattentätheten är lika god.

Det går utmärkt att använda en XCR jacka som regnjacka.

Tvålagersjackorna tenderar dock att vara lite mjukare. Trelagersjackorna sägs vara slitstarkare på grund av att fodret inte skaver lika mycket mot membranet innifrån.

På vintern kan man få problem med att fukt fryser i fodret på tvålagersjackor - speciellt vid tältturer där det inte finns möjlighet att torka jackan.

Jag har dock använt tvålagers XCR byxor under tältturer på vinter och det har fungerat mycket bra. Dock kan ett löst foder i jackan - som tas av och på oftare - kännas besvärligt.

Om jag ska ge ett personligt råd vad det gäller jackan så titta främst på passformen. Se till att ärmarna räcker till och det går att få in en tröja under. Om man väntar sig att vara ute mycket i dåligt väder, särskilt på vintern, så är huvan mycket viktig. Kolla vilken som passar dig. Jag skulle nog tycka att en trelagers jacka i allmänhet är smidigare än en tvålagers speciellt om Du ska ligga i tält och dylikt.
 
Jacktips

Jag tycker nog att du har hittat några bra jackor för ditt användningsområde. Varför köpa mer extrem jacka än man behöver? (till er som rek. Cassin och Trollveggen). Om man nu inte skall glänsa i skidbacken:)

Mitt förslag är Tierra Conrad Cain som är en mycket bra allround jacka inte minst till utförsåkning och vandring. Dock är den (i alla fall min i paclite) för klen om man skall ägna sig åt saker som alpinkättring och liknande men det är få förunnat.

Skillnad mellan tre och två lagers,, Jag uppfattar trelagaers som mer flexibel och man kan lättare variera sin klädsel. Däremot skall du använda jackan även för vardagsbruk skall du nog överväga tvålagers då kommer den mer till sin rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
MZS Val av känga Kläder 12
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.