Kläd val för oss som svettas mycket?

Hej,
Skulle behöva hjälp med vilka kläder jag borde välja (material osv.) om man svettas mycket mer en normala?

För min del är det speciellt ryggen som jag svettas extremt mycket om. (även utan ryggsäck)

Intresserad av rekommendationer för kläder för höst/vår i "mellan svenskt klimat".

Tack så mycket.
 
Hej,
Skulle behöva hjälp med vilka kläder jag borde välja (material osv.) om man svettas mycket mer en normala?

För min del är det speciellt ryggen som jag svettas extremt mycket om. (även utan ryggsäck)

Intresserad av rekommendationer för kläder för höst/vår i "mellan svenskt klimat".

Tack så mycket.

Extra ombyte brukar fungera :)
 
Ylle!

Jag använder en långärmad underställströja i merinoull när jag vandrar i fjällen. Vid kortare raster i blåsigt väder tar jag på mig skaljackan utanpå. Yllet värmer i vått tillstånd, bara man skyddar sig mot vinden.
När jag kommer fram till mitt tilltänkta nattläger, byter jag till torra kläder. De blöta kläderna sköljer jag, och försöker se till att de kan torka så mycket som möjligt över natten. Det brukar dock för det mesta inte lyckas helt. Tar ändå på mig de fuktiga kläderna på morgonen och vandrar i dem. Kan vara lite obehagligt att ta på sig fuktiga kläder, men man blir fort varm när man börjar packa ihop lägret och vandrar vidare. Kortfattat kan man säga följande: Vandra i vått, övernatta i torrt.

God tur!
Lars Östlin
 
Håller med om ull. Jag kör själv i regel med en tunn långärmad merinotröja och en tunn fleece ovanpå. Måste kompletteras med vindtätt om det blåser mycket. Sen har jag en jacka (olika beroende på förväntat väder) och en tunn packbar GTex-jacka som regnjacka.

Aclimas Woolnet kanske kan vara något för dig? Kan nog knappast bli luftigare. Själv har jag en Lundhags Merino Roundneck underst.

2-l1.jpg
 
Jag använder en långärmad underställströja i merinoull när jag vandrar i fjällen. Vid kortare raster i blåsigt väder tar jag på mig skaljackan utanpå. Yllet värmer i vått tillstånd, bara man skyddar sig mot vinden.
När jag kommer fram till mitt tilltänkta nattläger, byter jag till torra kläder. De blöta kläderna sköljer jag, och försöker se till att de kan torka så mycket som möjligt över natten. Det brukar dock för det mesta inte lyckas helt. Tar ändå på mig de fuktiga kläderna på morgonen och vandrar i dem. Kan vara lite obehagligt att ta på sig fuktiga kläder, men man blir fort varm när man börjar packa ihop lägret och vandrar vidare. Kortfattat kan man säga följande: Vandra i vått, övernatta i torrt.

God tur!
Lars Östlin

Dethär är även den rutin man kör i djungeln där det är tämligen fuktigt. Den funkar väl vid vandring. Några stora säkerhetsnålar för att fästa det ställ som skall torkas under marschen underlättar.
 
Hej vega2k, som en extrem svettapa känner jag igen problemet. Jag blir dessutom väldigt varm så snart jag rör mig och förtvivlat kall så fort jag stannar... Kan bara konstatera att inga membrantyg duger för min del, inte heller syntet närmast kroppen p g a lukten, och att jag helt enkelt får temperaturreglera löpande medan jag går. Men det gör man faktiskt väldigt effektivt med små medel som uppkavlade ärmar, uppknäppta blusknappar, öppna/stäng i halsen med en scarf, på/av med mössa, vantar, byxben etc.

Vår-sommar-höst går jag i tunt ullunderställ, ovanpå det en tunn men tätvävd gammal herrskjorta i polyester/bomull. Mellan dem kan man ha olika tjocka värmelager om det är riktigt kallt, men bara underställ + skjorta räcker normalt för mig - t ex när jag nu senast kravlade runt högt uppe i Tatrabergen, med måttliga vindar och temperaturer mellan -10 på morgonen och kanske +5 mitt på dagen. Vid uppstigningar fick jag ändå knäppa upp alla skjortknapparna, kavla upp ärmarna etc. Vid nedstigningar på skuggiga/snöiga/blåsiga bergssidor knäppte jag först ihop skjortan etc, därefter virade min eviga scarf om halsen. Med de handskar och damasker som behövdes av andra skäl kunde jag för det mesta behålla min luftiga outfit på mer centrala kroppsdelar, men i något fall åkte även den ylletröja på, som jag också använder som rastplagg.
När jag stannade till åkte däremot genast ylletröjan, scarfen, mössan, vantarna och - om det blåste hårt - den tunna regn/vindjackan fram. Den jackan väger ca 200 g och används bara som rast- och regnplagg (regnar det duger inget av ovanstående knep - det är bara att välja om jag vill bli sjöblöt inifrån eller utifrån).

Vi är alla olika, men kanske detta kan vara till någon hjälp. Jag gör alltså ungefär som niklaz, utom att jag ersätter vindjackan med en tunn skjorta.

En ryggsäck med ram och/eller med genomtänkt ventilation av ryggen (t ex Osprey-säckarna) är också ett måste för mig - får jag ingen avdunstning från ryggen rinner det snart ner på rumpan, benen och ända ner i skoskaften... ;)

Ull tar inte åt sig lukt (jämför den vidriga stank som syntetunderkläder utvecklar på några få dagar), och jag använde faktiskt samma underställ i 10 dagar utan tvätt (men jag tvättade mig själv varje kväll).
 
Två tunna underställströjor (plus kalsonger på vintern) , skaljacka i impregnerad bomull, samt mellanlager plus mössa som förstärkning vid rast. Regnkläder tillkommer.
Membran - Nej tack!
Underställ i ull är att rekommendera.

En underställströja vid aktivitet, samt en som du har vid rast/vila. Efter rasten byter du tillbaka till din sjöblöta mysiga tröja.
En kort stunds obehag, men detta fungerar sommar som vinter och kräver bara två uppsättningar underställ.

Själva tricket är bara att sköta sig. Slarvar man får man leva utan torrt ombyte. Vintertid kanske man inte ens får leva ;-)
 
Merinoull i all ära

Sedan jag testade merinoull finns inte syntetplagg längre i mitt tycke. Jag har, och kommer säkert alltid ha, problem med svettning och när det kommer till friluftsliv är merinoull min räddning. Ingen lukt, aldrig blöt. Varmt när det är kallt, svalt när det är varmt. Förövrigt försöker jag använda mig utav jackor som andas, där jag helst ser att det finns en ventilationsmöjlighet under armarna då jag kan skifta ganska så snabbt mellan att tycka det är varmt och svalt. Någonting som också kan vara värt att ha i åtanke är att du måste behandla kläderna rätt exempelvis tvätta dom utan sköjmedel då det har en tendens att "täppa till porerna" på vissa kläder. Ett milt tvättmedel kan vara att föredra. Sedan om jag har förstått det rätt så är tvättmedel inte det mest optimala heller då det kan vara ganska starkt och även då ha förödande effekt på plagg som skall andas.

Du nämnde att ditt största problem är ryggen men jag kan annars rekommendera behandling med botox (vanligt vid fot- hand- och armsvett).
 
Jo, det är så jag personligen kör just nu.
Men planerar längre vandring och kan omöjligt ha med mig ombyte så jag klarar mig. :(

Grejen är att tunna underställströjor torkar så snabbt. På sommaren i alla fall. På vintern har jag inte testat. Mer än ett ombyte skulle jag inte ha med mig.

Jag gillar också aclimas brynjor. Riktigt bra när man svettas. De känns inte lika vått. Det torra ombytet kan vara lite varmare då det åker på när man stannar. T ex ullfrotté , eller microfleece.
 
Måste verkligen tacka så mycket för tipset om merinoull inhandlad mig ett underställ för en vecka sedan, efter innan bara haft syntet då ylle jag haft innan har kliat för mycket och vilken skillnad bland det bästa köp jag gjort väldigt varmt även när jag svettas mycket och den blir inte "äckligt" blött heller. Tack.

Hoppas den fungerar bra att ha som kort-armad till sommaren, kanske får testa nät-tröjan.
 
Måste verkligen tacka så mycket för tipset om merinoull inhandlad mig ett underställ för en vecka sedan, efter innan bara haft syntet då ylle jag haft innan har kliat för mycket och vilken skillnad bland det bästa köp jag gjort väldigt varmt även när jag svettas mycket och den blir inte "äckligt" blött heller. Tack.

Hoppas den fungerar bra att ha som kort-armad till sommaren, kanske får testa nät-tröjan.

Ull är fantastiskt. Lätt värt de extra hundralapparna =)

Ytterligare en fördel som du kommer märka är att det i princip är omöjligt att få ull att lukta illa. Syntet luktar "fan och hans moster" redan efter en dag, medan du kan umgås med folk i en ulltröja som har en veckas frilufsande på nacken =)

(Ull ska naturligtvis tvättas då och då det också. Smutsiga kläder värmer sämre)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.