Skalkläder

Hej,

Önskar skaffa lite kraftigare skalkläder än mitt tunna regnställ, för mer frekvent användning och för vinterbruk. Har tittat på Norröna Falketind dri3. Ännu ej provat stället dock och är öppen för andra förslag.

Är ovan vid vinteraktiviteter men kommer sannolikt åka en del turskidor och annat framöver. Funderar lite på om denna typ av ställ är lämpligt för vinterbruk. Falketind dri3 har ganska låg vikt och är inte så kraftigt. Det går heller inte så långt ned över rumpan utan är gjort för klättring (vilket passar mig i övrigt). Kommer jag sakna snökjol och annat på vintern?

Tips och allmänna reflektioner efterfrågas!

(ps. jag är medveten om begränsningarna i membranplagg när temperaturen början sjunka nedåt)
 
Tänkte börja predika men sen läste jag sista meningen i ditt inlägg... så du slipper tjafs från mig om icke-laminerade plagg iaf :)

Hmm, skalplagg för vinterbruk. Jag skulle spontant rekommendera dig att ta en titt på Klättermusns plagg. De är ofta anpassade för just vintermiljöer.

För vinteraktiviteter så utgår jag ifrån att ventilationskedjor på både byxor och jacka är viktigt. Om du rör dig i blåsiga miljöer så bör du ju vara mycket kräsen med hur huvan på jackan ser ut. För sådana situationer har jag bara hittat en typ av jacka som tillfredsställer mina behov, det är KMs jacka Brede. De har även en liknande modell som heter Froste. Vindstruten är ovärdelig när kylan biter på i vindarna. Det kan tyckas overkill men om man rör sig i ogästvänligare vinterklimat så är det ovärdeligt. Det både skyddar från frostbett och hjälper till att hålla temperaturen innanför kläderna uppe.

Fast de jackorna kostar ju skjortan, för att uttrycka det milt. Jag köpte min Brede på KMs fyndlista och enligt mig är jackan värd varenda öre. Prestandamässigt har den bara en nackdel, det är dess egenvikt, i övrigt är jackan bättre än allt annat jag provat på marknaden.

Kika på Haglöfs också, de har nog en del intressant :)

Hoppas du hittar vad du söker!
 
Hej,

Önskar skaffa lite kraftigare skalkläder än mitt tunna regnställ, för mer frekvent användning och för vinterbruk. Har tittat på Norröna Falketind dri3. Ännu ej provat stället dock och är öppen för andra förslag.

Är ovan vid vinteraktiviteter men kommer sannolikt åka en del turskidor och annat framöver. Funderar lite på om denna typ av ställ är lämpligt för vinterbruk. Falketind dri3 har ganska låg vikt och är inte så kraftigt. Det går heller inte så långt ned över rumpan utan är gjort för klättring (vilket passar mig i övrigt). Kommer jag sakna snökjol och annat på vintern?

Tips och allmänna reflektioner efterfrågas!

(ps. jag är medveten om begränsningarna i membranplagg när temperaturen början sjunka nedåt)


På vintern tycker jag att softshell är mycket bra. Andas mycket bra plus vindtätt och vattenavvisande.

Priserna på dessa jackorna ligger inte så högt som tex skalplagg.

Har själv haft denna ( http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT_MKINGPINJKT ) och var sjukt nöjd.
 
Köp äldre modeller av skalplagg

Under 90-talet tillverkades "riktiga" skalplagg, kraftiga (cordura? eller liknande) yttertyger som tål att slitas på, även om de säkert har gått hål på menbranet så fungerar de väldigt bra, även vid blötsnö eller en vinterregnskur på vårvintern.

Idén fick jag först i Lars Monsens "Vildmarksboken" (första versionen) och har därefter insett att mina gamla plagg faktiskt i mitt tycker är mer lämpliga som plagg vintertid, framförallt i skogsladet där det blir mer ved- och granriskhämtning. Skärningen på dessa plagg tillåter mer kläder under samt mer luft att vädras ut istället för att andas (vilket alla membranplagg har problem med vid minusgrader).

Alternativ till dessa är kläder i bomull / bom/polyster. Tunna typ G-1000 (fjällräven) eller millitärsatin som många använder. Personligen föredrar jag den kraftigare millitärsatinen istället för tunna typ G1000 vävar (för vår-sommar-höst). Försvarets M90 uniform eller Försvarets gamla M59 är kraftigare och släpper ut fukt bättre än G1000-väv och membranplagg. Finns nästan gratis på överskottslager.

Mitt förslag är att därför att köpa gamla skalplagg för ändamålet. På fjället skulle jag förslå membran och i skogen millitärsatin.

/ Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.