Skalkläder som inte är för tight?

Jag har svårt med för tight passform, spec över bröst och under armar och tycker många av dagens kläder har en mer slimmad design. Går man upp i storlek så blir armar och längden onödigt långa.

Kan ni rekommendera något märke som gör kläder med lite lösare passform? Jag tänkte köpa skalkläder eller eventuellt ett lätt regnställ samt merino underställ.
 
Senast ändrad:
Samma preferens här, och det är svårt att hitta ledigt skurna plagg. Tjejkläder är ännu värre och går helt bort för min del. Min lösning är ändå att helt enkelt köpa oversized - den extra rump- och ärmlängden tycker jag bara är till fördel. Med reglage vid ärmslut får man dem ändå där man vill ha dem, men det är skönt att kunna dra ner ärmarna helt över händer/handskar när det regnar. Att plagget täcker rumpan är också bara skönt, ska det avleda regnvatten säkert över regnbyxorna så behövs ett rejält överlapp, med marginal för rörelsebetingad uppdragning över höftbältet.

Löst sittande regnställ får man ju dessutom bättre "innerklimat" i, det blir mindre svettigt när luften får cirkulera mellan klädlagren och mindre "plåtkänsla" när det är så varmt att man helst vill ha dem utan tjocka mellanlager.
 
Tack för din input! Om det inte dyker några andra tips så blir det nog så att jag får köra på en storlek större för att få lite extra space.

Har du koll på merino underställ, något som inte sitter super tight?
 
(...) Har du koll på merino underställ, något som inte sitter super tight?
Inte riktigt samma problem, tvärtom vill jag inte ha några konvektionsdrivande luftspalter mellan huden och första klädskiktet, och helst inte heller något byls med risk för veck som kan skava. Men det är ju töjbara trikåtyger, så det ska mycket till för att de ska upplevas som hindrande, om man väljer en måttligt kroppsnära storlek.

För min del landar det i lite lätt oversized, och alltid killversioner. Tjejmodeller får jag ö h t inte på mig p g a tokigt smala ärmar och axlar, och ofta även tokigt smala ben i relation till rumpa/mage. Ditt urval som kille borde vara lite bredare :).
Sömmar kan ändå bli problem, både stela, felplacerade, vridna och alldeles för grova/vassa förekommer. Granska noga. Jag bär ofta hudnära plagg med avigsidan ut.

Jag har själv mest använt:
1. Aclimas Lightwool - välskuret, välsytt och i särklass lenast mot huden, men mycket ömtåligt - jag lagar ständigt nya små hål, men tycket det är värt besväret;
2. Polska Kwarks tunnaste - inte lika silkesmjuk men helt OK, lite hållbarare trots lägre ytvikt, och avsevärt billigare;
3. ...samt ett antal namnlösa loppisfynd, inte nödvändigtvis sämre :)

PS Välj så ljusa färger som möjligt, svart/mörkt brinner på huden när solen ligger på. Av någon obegriplig anledning är ändå svart vanligast. Jag köpte mitt Aclima-ställ på den tiden de fortfarande tillverkades i ljusgrått, vilket är en av anledningarna till att jag lagar det i oändlighet - det går inte längre att ersätta. Grönt finns dock fortfarande.
 
Senast ändrad:
Ok får testa mig fram. Aclima har jag förstått gör bra grejer. Har inga problem med att underdelarna sitter tight men just överdel, bröst/axlar/armhålor är jag allergisk emot :sneaky:
 
För min del landar det i lite lätt oversized, och alltid killversioner. Tjejmodeller får jag ö h t inte på mig p g a tokigt smala ärmar och axlar, och ofta även tokigt smala ben i relation till rumpa/mage. Ditt urval som kille borde vara lite bredare :).

Men det där alltså. Jag är ingen stor kvinna, men det är för tajt över axlar, ärmar och lår numera. Snickers lanserade yrkesshorts för kvinnor för några år sedan som visade sig vara helt obrukbara om man hade minsta muskler i låren. Lite för stort i midjan (vilket det brukar vara), bra över rumpan men som korvskinn över låren. Det är samma sak med byxor för vandring och regnkläder i damstorlekar. Det slutar med att jag köper herr istället för även om de blir lite stora i över axlar och bröstkorg och i midjan så går det ju att röra sig i kläderna. Det är en rätt trist utveckling. Jag har ju kvar grejer som är en 20 år som fortfarande sitter bra, men de är skurna annorlunda och inte så slimmat som det är idag.
 
Skönt att höra att man inte är ensam som ogillar dagens kläders passform.

Men lät inte kul alls, har nog förmodligen lite mer att välja på som man. Men trenden har varit länge med slim även på herrkläder. Hoppas fortf på den där motreaktionen av marknaden som brukar komma? :D

Köpte nyligen en begagnad skaljacka till fisket, som faktiskt hade en rätt generös passform. Så kanske idé att kolla på klädertill som riktar sig mot någon idrott där de designat för friare rörelser?
 
Gällande skalkläder med vidare passform, kolla på LEAF-serien från Arcteryx. Anpassade för att bäras med kroppskydd under (Militär eller polis)
Jag har en Alpha jacka, med vindslå utanpå dragkedjan.
Dock kan det finnas billigare....
 
Houdini Leward hade bredare passform för mig utan att jag behövde ha L eller XL, jämfört med haglöfs och Arcteryx LT beta och AR Beta där kläderna bara blev större på längd och över axlar bröst. men inte över höften.
Houdini funkar också med en tunn eller tjock dunjacka under.
 
För underställ tycker jag Janus funkar skapligt. Funkade också när jag hade lite mer muskler även om det självklart blev lite mer rymligt runt midjan med en storlek större och mindre midjemått.
182 och ca 110-114 kg i dagsläget. Tidigare kroppsvikt med mer muskler ungefär den samma.
Självklart blir det lite över både i ärmar och ben men då slipper jag också att kläderna glider isär.

Membrankläder har jag jaktmärken som ger mer rörlighet men vantrivs i alla membrankläder så använder sällan. För skalkläder kör jag Helikontexs version av den britiska armens jackor. Köper man äkta vara så är de baserade på längd och vikt samt har rekommendationer för bröstomfång, precis som med kängor har britiska försvaret fattat att folk är olika.
 
För underställ tycker jag Janus funkar skapligt. Funkade också när jag hade lite mer muskler även om det självklart blev lite mer rymligt runt midjan med en storlek större och mindre midjemått.
182 och ca 110-114 kg i dagsläget. Tidigare kroppsvikt med mer muskler ungefär den samma.
Självklart blir det lite över både i ärmar och ben men då slipper jag också att kläderna glider isär.

Membrankläder har jag jaktmärken som ger mer rörlighet men vantrivs i alla membrankläder så använder sällan. För skalkläder kör jag Helikontexs version av den britiska armens jackor. Köper man äkta vara så är de baserade på längd och vikt samt har rekommendationer för bröstomfång, precis som med kängor har britiska försvaret fattat att folk är olika.

Att ha storlekar baserat på längd och vikt är inte unikt för Brittiska försvaret, även svenska försvarsmakten anger jackr och byxor som en kombination av vikt och längd, tex 190/85. Mindre persedlar som kalsonger, strumpor och innertröjor har bara en siffra för att ange storlek, dvs färre varianter att lagerhålla och enklare/billigare logistik.
Vissa mer unika plagg tror jag sys upp måttbeställt, t ex MCordonansställ, men lite osäker.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.