Skaljacka

Jepp, kände att om man kunde få en Rolls Royce för mindre än en tusenlapp mer än man fick betala för BMW:n så.... :)
Återkommer som sagt!
 
Lite hädiskt...

Lite hädiskt att nämna i den här tråden kanske, men om man går ner en hel del i pris, och tittar på till exempel Mc Kinley Zip in på Intersport (hukar mig för arga kommentarer) vad förlorar man då i jackans "proffesionalism"

Jag är väl medveten om att det är en annan typ av kvalitet. Men exakt hur mycket sämre (?) är den?

Den är ju betydligt mycket billigare i alla fall.

/Mattias
 
Personligen är jag väl lite prylgalen men jag anser ändå att man i bland kan göra kvalitetsfynd i den lägre prisklassen. Problemet är att veta att det verkligen håller. Jag köpte 1989 en McKinley Nepal ryggsäck och den har hängt med på många resor och vandringar sedan dess men i somras kände jag att det var sista fjällvandringen den fick vara med på. Får nog bli en Lundhags V12 >90l till nästa säsong när budgeten återhämtat sig. Har även ett ca 1 år gammalt regnställ av ovan nämnda märke....sitter OK men är väl inte någon höjdare. Min uppfattning är att de kanske hade bätre kvalitet förr på sina grejer innan de blev ett utpräglat billighetsmärke med stora volymer som följd....andra åsikter välkomna!
/Peter
 
petho; sa:
Ohoy!
Hög tid att köpa en ordentlig skaljacka nu när regn-och-rusk-vintern kommit till sydsverige!
Är ute efter en högkvalitativ men prisvärd skaljacka. Har kikat lite på Klättermusen Bifrost. Tycks ju ha fått bra recensioner men finns det några i motsvarande kvalitet och måhända billigare?
Tacksam för svar!
/Peter

Jag letar också efter en bra skaljacka!
Funderar på MILLET K jacket GORE TEX XCR RAPTOR STRETCH 3L:
- Kevlar förstärkning
- Vattentäta blixtlås
- Ergonomisk huva
- Anatomisk skärning
- Förböjda ärmar
- Vikt 870g
Pris ca 4000:-

Finns även byxa till som kostar ca 3700:-

Undrar om någon kan hjälpa och tycka till om den?
 
Millet K Jacket

1; sa:
Jag letar också efter en bra skaljacka!
Funderar på MILLET K jacket GORE TEX XCR RAPTOR STRETCH 3L:
- Kevlar förstärkning
- Vattentäta blixtlås
- Ergonomisk huva
- Anatomisk skärning
- Förböjda ärmar
- Vikt 870g
Pris ca 4000:-

Finns även byxa till som kostar ca 3700:-

Undrar om någon kan hjälpa och tycka till om den?

Hej Patrik,
Ett tips till nybliven Utsidan medlem. I detta fallet vore det nog bättre att starta en ny tråd om Millet K Jacket om man vill ha många och bra svar.

Jag skall ändå svara på din fråga i denna tråden.
Jag har nyligen beställt just en sådan jacka, eftersom jag inte fått den ännu så blir detta bara reflektioner efter att ha provat den i butik.
Den var bra skuren, satt tight, kändes stabil. Jag har sett bättre lösningar på huvan dock utan att den var direkt dålig.
Till det priset är det nog den bästa jackan
jag hittat.
Jag återkommer när den blivit lite mer hårdtestad.

/ Ola
 
4 år senare...

...fortsätter tråden!
Har nu definitivt slitit ut den Klättermusen Bifrost jag köpte för 4år sedan efter användande ca 250 av årets 365 dagar (varje år) i såväl skånskt vinterväder som på regniga 7-10 dagars fjällturer. Kan väl inte säga att jag är helt nöjd men den har ändå fyllt sin funktion hyfsat.
På plussidan: Bra med ventilation under armarna, regntät första två åren.
På minussidan: Dålig regntäthet efter 2 år, blixlås trasigt efter 1.5år, inte särskilt snygg som stads-goretex, dyrare än många konkurrenter, relativt tung.

Så nu står jag då i valet och kvalet igen vad jag skall köpa för jacka som uppvisar mer positiva resultat på de punkter där Bifrosten fallerar.

Tierras Conrad Cain ligger bra till just nu men "medtävlare" till denna sökes och tips mottages med tacksamhet.
 
Vad är det du vill ha för typ av jacka?

Conrad Cain är en av de få jackor som fortfarande har dragkedja med dubbel vindslå, är mycket rymligt skuren, har styv formbar vindstrut och saknar allt vad sköljsäkra blixtlås heter.

Är det liknande jackor du är ute efter eller är det även intressant med minimalistiska jackor a la Arc'teryx, Millet o dyl?
 
Är ganska övertygad om att jag vill ha en jacka av Conrad Cain-typ men får väl ta en tur i några butiker och prova...
 
Har letat efter ny skaljacka i två år. Gick in på Nortstar i Malmberget för att byta en dunväst. Kom ut med en bytt dunväst och en BERGANS ANATOMIC LV jacket med Dermizax™ membran. Har nu avnänt den en vecka i regn, blåst och solsken.

Inget att klaga på. Blir lika svettig i den som alla andra supermembran som 'andas' på gränsen till hyperventilering.

Många fickor, regnar inte in genom dragkjedjan. Många färger men min blev gråsvart. Priset? Ca 2.400 skr.
 
Rungá; sa:
Har letat efter ny skaljacka i två år. Gick in på Nortstar i Malmberget för att byta en dunväst. Kom ut med en bytt dunväst och en BERGANS ANATOMIC LV jacket med Dermizax™ membran. Har nu avnänt den en vecka i regn, blåst och solsken.

Inget att klaga på. Blir lika svettig i den som alla andra supermembran som 'andas' på gränsen till hyperventilering.

Många fickor, regnar inte in genom dragkjedjan. Många färger men min blev gråsvart. Priset? Ca 2.400 skr.

Tack för tipset. Den måste jag nog prova. Annars ligger Marmots CerroTorre jacka i svart bra till just nu på min lista.
 
Har bra erfarenheter av Haglöfs Helium (3-lagers GoreTex XCR) ... även den har dubbel vindslå över dragkedjan fram, ventilation under armarna och bra justeringsmöjligheter - det enda jag kan klaga på är att kardborrfästena i ärmsluten inte fäster speciellt bra ... prismässigt ligger den runt 4500 ...
 
Rungá; sa:
Har letat efter ny skaljacka i två år. Gick in på Nortstar i Malmberget för att byta en dunväst. Kom ut med en bytt dunväst och en BERGANS ANATOMIC LV jacket med Dermizax™ membran. Har nu avnänt den en vecka i regn, blåst och solsken.

Inget att klaga på. Blir lika svettig i den som alla andra supermembran som 'andas' på gränsen till hyperventilering.

Många fickor, regnar inte in genom dragkjedjan. Många färger men min blev gråsvart. Priset? Ca 2.400 skr.

Tack för tipset Roland! Hade tillfälle att prova just en Bergans Anatimic i går här i Århus. Kostar 1999DKK så det passar ganska bra med det pris du angav. Tckte den satt suveränt! Mycket skönare och lättare och mjukare än min gamla Bifrost.
Lutar helt klart åt en sådan men skall försöka hitta en butik som säljer Marmots Cerro Torre för att kunna jämföra. Priset på den senare lär dock vara runt 450 US§ och enligt det här testet så är ju Bergansjackan mycket prisvärd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.