Skaljacka

Ohoy!
Hög tid att köpa en ordentlig skaljacka nu när regn-och-rusk-vintern kommit till sydsverige!
Är ute efter en högkvalitativ men prisvärd skaljacka. Har kikat lite på Klättermusen Bifrost. Tycks ju ha fått bra recensioner men finns det några i motsvarande kvalitet och måhända billigare?
Tacksam för svar!
/Peter
 
Jag har själv en Bifrost och är mycket nöjd.
Men nu var det ju inte det du ville veta.

Jag tycker du ska titta närmare på Tierras sortiment, deras priser är något "humanare" är Klättermusens
 
Jag har en Klättermusen Megin som jag tycker är riktigt bra!! Köpte den dessutom för 2800 direkt
på Klättermusens utförsäljning. Du kan ju kolla
om det finns något kvar! . Annonsen
står forfarande på deras nyhetssida iallafall.

MVH Erik
 
kesomeso; sa:
Jag tycker du ska titta närmare på Tierras sortiment, deras priser är något "humanare" är Klättermusens

Instämmer - har själv en Tierra Conrad Kain som snabbt blivit en stor favorit sen jag köpte den förra vintern. Lätt, smidig, snygg, genomtänkt, bra kvalitet. Kostar inte så fasligt mycket heller, speciellt inte om du håller på och tittar på vad Klättermusen vill ha för sina jackor.
 
jacka

Jag har en Norröna Vestveggen jacka som jag är mycket nöjd med. Främst gillar jag jackans stora fickor. Blev bortskämd i lumpen men m90-jackans stora fickor och Vestveggen jackan har ungefär lika stora. Dock är priset högt 4400:- :-(


kolla in den på:
http://www.norrona.com/
 
Tackar för svaren!
Tycks som om Tierras Conrad Kain är en av de mer prisvärda på marknaden både att döma av era svar och det man hört på andra håll!
 
jojomänsan

min tierra conrad kain är en underbar vän i vått och torrt...för mig är det en optimal jacka som inte svikit mig än så länge...

/Magnus
 
Jag var som några av de ovanstående helt inne på en Conrad Cain jacka. Detta tills jag provade cassinridge jackan, om Cain jackan satt bra (det gjorde den) så satt denna perfekt. Fastän jag är lång och smal så satt jackan lagom tight utan att ärmarna blev för korta. Så mitt tips är att prova denna jacka innan du bestämer dig...

Uffe
 
Vart kan man köpa/prova

Jag håller också på och kolla efter en ny skaljacka, så Tierras Conrad Kain är något jag skall titta noggrant på.

Däremot så har jag ett annat problem, jag är 205 lång... Så jackorna brukar visa sig för korta för mig :(

Någon som vet om en bra jacka som passar en lååång person? Som dessutom går att prova i stockholm?

/Mattias
 
Det skiljer dock lite mer mellan de namnda jackorna an priset...
Visst ar Conrad Kain en av Tierras basta jackor och den har hyffsad passform. Dess storsta svaghet ar dock luvan som inte ger ett bra skydd. Bifrost ar overlagsen i det fallet men aven Marmot Glenmore har en bra huva. Megins ar bra men inte riktigt lika bra som Bifrost. Grim ar ocksa en grym jacka men annu dyrare... Har inte provat den i praktiken sa jag vet inte hur bra ventilationen pa ryggen funkar.
Det ar framforallt vintertid som skillnaderna i luvan visar sig. I Tierras luvor driver det in sno vid hart vader, det gor det inte i de andra jag namnde. Andra skillnader finns forstass oxa, tex passform och kvalitet pa yttertyget. Min Marmot ar tva ar nu och har blivit flitigt anvand bade i vardagen och pa diverse aventyr men den ser fortfarande ny ut. Flickvannens Tierra som varit med lika lange ser avsevart mer sliten ut.
Kop en riktig jacka, det lonar sig i langden.

/Bjorn
 
Re: Skaljackor

I Utemagasinet 6/2001 testas en del skaljackor och där ligger ju inte Tierras Conrad K långt efter Klättermusen Grim. Marmot Glenmore fick ju också bra betyg precis som du nämnde. Är det någon som provat Haglöfs Solid Q? Den tilsammans med de övriga tre nämnda jackorna verkar ju vara snarlika i kvalitet.
 
Mitt tips ar att strosa in pa en butik och kanna pa jackorna. Det skiljer en hel del pa kvaliteten i tyget, man kanner det direkt. Du kommer ocksa marka skillnaderna pa luvorna da. Jag har en bekant med en Haglofs jacka som han har problem med, den haller inte tatt men han far den inte utbytt av haglofs. Jag ar personligen skeptisk till det mesta haglofs gor, de har tyvarr ganska ojamn kvalitet pa sina grejjer.
Nu har dessutom Glenmore II kommit och den ar mestadels i strechtyg vilket gor den valdigt smidig men lite tyngre. Jagar man gram finns det andra jackor som ar lattare an de som namnts har men da far man gora lite avkall pa finesser, bekvamlighet och slitstyrka.

/Bjorn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...