Skaljacka

Trollväggen

Jag har en Norröna Trollväggen som jag är mycket nöjd med.
Trelagersjacka är för mig numera enda alternativet då de tvålagersjackor jag provat inte hållit måttet riktigt. Både yttertyg och foder slits snabbare än en trelagersjacka. Skall tillägga att jag prioriterar slitstyrka högt. Vill att jackan skall gå att slita på ordentligt.
Min trollväggen är även relativt lätt, ca 800 gram, Rörligheten är hög, Huvan går att reglera och följer med huvudets rörelser. Ingen ventilation i armhålan men viss ventilation om man lämnar bröstfickorna öppna.

Av de märken jag ägt anser jag klättermusen vara kvalitetsmässigt bäst med robusta komponenter i allt. Har haft en Fimbulljacka i Cutan. Saknade väl inget men var heller inte för mycket utrustad. Otroligt bra huva. Tycker dock att den på något sätt var lite för präktig vilket gjorde den lite krånglig att använda. Ett ex för att peka på vad jag menar är att de otroligt väl vattenskyddade Napoleonfickorna. Blixtlåsen är så skyddade att man måste leta efter kläpparna för att kunna öppna. Finns fler exempel på detta nästan övervåld i ordentlighet. Så vägde den också 1300 gram.

Både Trollväggen och Fimbul är långa jackor med god marginal för svenskt skitväder, sommar som vinter i all tänkbar miljö vi har, med stora kvalitetsmässiga marginaler. Skall man inte bo ute i sin jacka en hel vinter så tycker jag att Trollväggens relativa enkelhet är att föredra.

Har haft Jackor från exvis TNF och Peak som jag inte ens vill nämna i samma inlägg som dessa två mycket fina jackor.

Haré Bosse
 
Nu har jag efter en del provande köpt en Tierra Cassinridge som sitter mycket bra. Men efter en del provande hemma skall jag nog ta och byta färg...visserligen betydligt mindre viktigt än passformen men men....man kommer ju att använda den jämt och ständigt och då är ju kanske inte röd-grå-svart den mest diskreta färgen.
 
Yukon?

Om det är en "lååång" jacka du vill ha, och du har fastnat för Tierra, kanske du ska kika på deras Yukon (eller hur det nu stavas)? Har haft min ett par år nu, under långa sässonger i fjällen sommartid, och är nöjd. Kanske inte ser lika cool ut på stan som en kortare, snävt skuren klätterjacka, men väl ute i blåst och regn är det ju gott att ha röven skyddad! Det enda jag saknar från Cassin Ridge (jag hade en sån innan) är huvan med ordentlig styv skärm som jag tyckte var ypperlig. Fast faktum är att Yukons huva aldrig har irriterat mig heller, väl ute.

Fast man kanske kan hysa vissa aversioner mot Tierra efter dom saftiga prishöjningarna i samband med Fjällrävens uppköp?

/Per
[Ändrat av fson 2002-12-09 kl 12:30]
 
Jag såg också nu att den inte finns på hemsidan. Den brukar iofs inte vara med i vinterkatalogen, eftersom det är en utpräglad "vandrar-jacka", men ändå..? Kanske utgången.

Jo, jag gillade som sagt Cassin Ridge oxå, men eftersom jag klättrar väldigt lite i min jacka (jag är en utpräglad grillkorvs-och-kanelbulle-klättrare) så kändes den onödigt kort i rocken. Jag tyckte faktiskt också att dan satt lite bylsigare, men det hängde kanske ihop med att jag hade en "för stor" storlek - för mig är det dock viktigt att det aldrig glipar i midja eller ärmar. På den var också en del smådetaljer, dragkedjekläppar och sånt, smått och pilligt vilket rimmar illa med en utpräglad vinterjacka, men det är säkert fixat sen dess.
Jag gillade som sagt däremot huvan bättre på CR, men av bilden på hemsidan att döma så har dom plockat bort den breda plast-skenan i huvskärmen.



/Per
 
Cassin Ridge

Jag har en Tierra Cassin Ridge, som jag använt så gott som dagligen i 4-5 år. Det är framförallt till långfärdsskridsko och cykling men även stillsammare aktiviteter. Jag är mycket nöjd med jackan. Den är nu utsliten men jag kommer inte att köpa en ny Cassin Ridge. Skälet är att jag tycker att 3-lagers GoreTex har för dålig ventilation vid mer ansträngande aktiviteter. Vid långfärdskridskoåkning t.ex. har jag ett Lundhags Ullådalen ylleunderställ, ett par tunna vindbyxor och jackan, dvs två tunna lager. Detta fungerar bra vid -10° till +5° Vid högt tempo är jag inte torr under. Nu funkar ju ganska bra ändå med ullen under. Jag letar nu efter en skaljacka som andas bättre.

Jag har provat en testjacka från Klättermusen i det nya materialet Epic. Det andas mycket bättre. Jag var torr under jackan under en hel dags skridskoåkning. Den kändes något mindre vindtät än Gore men ingen stor skillnad. Vattentätheten har jag inte provat men den ska klara 3-4 timmar kraftigt regn. Nu gillade jag inte Klättermusens anorakmodell. Lundhags har en ny jacka och byxor (Pathfinder) i samma material. Jag hoppas kunna prova en sådan till helgen.
 
Är sedan i går en lycklig men fattig ägare till en Klättermusen Bifrost. Har naturligtvis inte kunnat prova den under svåra väderförhållanden och ej heller under större fysisk aktivitet men den sitter fantastiskt och utstrålar en helt underbar kvalitetskänsla. Eventmaterialet tycks fungera fint men jag får naturliogtvis återkomma med mer recensioner när jag testat den under rätt förhållanden!
/P
 
Tjatar

Tjena.

Antar att eftersom ingen av er svarat på min fråga så är det alltså ingen som vet var i stockholm man kan hitta butiker som har dessa jackor.

Märkligt...

/Mattias
 
Jasså, du bytte bort Tierran :)

Du blir säkert helnöjd med din Bifrost och det skall bli spännande att höra hur Event fungerar, det låter ju bra i reklamen men har inte hört några kommentarer om det. Återkom gärna när du hunnit varit ute några svängar i skitväder.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.