skal/regn-jacka

Jag funderar på att köpa en lite billigare skal/regn-jacka och vore tacksam för tips angående för och nackdelar på några modeller. Jag vet att det har skrivits mycket om det här ämnet och för den delen om vissa av modellerna, jag hoppas i alla fall att få lite guidning i just hur de förhåller sig jämfört med varandra. Jackan ska främst användas som regnjacka på fjällvandringar och jag kommer att ha med mig en vindtät fleecejacka som komplement.
Jackorna jag har funderat på är först och främst TNF Rainfall Jacket (tvålagers gore-tex), Marmot Precip Jacket, Marmot Streamline Jacket, Lowe Alpine Adrenaline Jacket, Fjällräven Singi, Fjällräven Ruska och Haglöfs Foss. Alltså sju jackor som jag har funderat på men jag tar gärna emot andra förslag. TNF jackan är dyrast och kostar nästan dubbelt så mycket som den billigaste men är å andra sidan i gore-tex, om nu det är bra? Jag vill gärna ha en jacka som känns som en "vanlig" (vanlig=inte stel och prasslig) jacka utan att betala en förmögenhet ;)

Mvh. eric Sandin

jackval

Är inte lätt! Men vad vill du ha? Finesser som ventilation och fickor som går att nå med ryggsäck på?
Hur mycket får det väga och vad kostar det? Konstruera ett vägningssystem som du tror på och läs tidigare recentioner. Tänk på att en regnjacka skall vara rymligare än en klätterjacka.
Luftigast som regnskydd med ryggsäck är cape!
Själv har jag en signi som jag är mycket nöjd med, hitintills, även om den inte är den lättaste.

Gott val

Johan K

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle själv vilja ha en regn/allroundjacka. Använder fortfarande min gamla Tierra Fitz Roy men den är lite styv och skrymmande på sommaren.
Av de märken/modeller som du räknat upp skulle jag personligen välja Marmot. Jag tycker dom gör bra produkter.
En kompis till mig har Mountain Hardware Epic Jacket och är helnöjd. Kan vara värt att kolla upp. Den fick även bra omdömme i Utemagasinets test (tror jag det var). Jag vet att man inte ska stirra sig blind på tester (speciellt inte Utemagasinet's) men jag ville ändå nämna det.

/K

Precip!

Jag har en Marmot Precip jacka och tycker att den är hur bra som helst i sin prisklass... Det är dock inte den jackan jag tar ut på fjället när det vräker ner och är minus 20 utan den lämpar sig mer för försäsong eller vår/sommar bruk!

/Calle

Eftersom du skall ha med dig en vindtat fleece skulle jag rekommendera att du valjer den lattaste och tunnaste skaljackan eftersom den formodligen bara kommer att anvandas vid regn/sno. Marmots Precip ar en guldjacka till ett bra pris. Den andas battre an GT men yttertyget ar ganska tunt vilket gor den lite kansligare for slitage. Den ar dock formodligen ypperlig till regnjacka sommar/host men spara ihop till en kraftigare for kravande vinterturer, tex Marmot Glenmore eller Klattermusen Bifrost.

/Bjorn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips