Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep?

Har tittat på ett Beal Top Gun-rep till bra pris, men det är svart!

Finns det några risker med ett svart rep (skymning, svårt att se, kontrast mot klippan etc.)

Jag är nybörjare så det blir mest topprepsklättring till att börja med men ambitionen är att så småningom att klättra trad.

Det ar bara att kopa men e det inte ett Joker? Hur som tank pa att det inte gar att ha en mittmarkering sa ar du i behov av det sa ska du inte kopa ett svart rep

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Butiken säger att det är ett Top Gun-rep. Repet är på metervara (kapat till 60 m) på repändan är det Beals ID-tejp med id-nummer och info om att tjockleken är 10,5 mm samt Dry Cover-behandlat. (en viss reservation dock eftersom de i butiken inte verkar ha full koll på sina klätterprylar)

Topgun är ett superbra rep för nybörjare som mest topprepsklättrar men vill ha ett bra rep att leda på också. Mittmarkering kan du lösa med en tejpbit även om det finns nackdelar med det.

Du bör även vara på att du kan få frågor om repet är statiskt eftersom statiska rep ofta görs svarta.

Dynamiskt?

Är repet dynamiskt eller statiskt?
De enda svarta rep jag har sett är statiska. Och kollar man på www.bealplanet.com så står det inget om att TopGun finns som svart.
Tyvärr har jag sett butiker som inte riktigt vet vad de säljer...

Jag tror de svarta klätterrepen egentligen är avsedda för militärt bruk. Men ett Top Gun är ett Top Gun är ett Top Gun...

Jag kollade också på Beals hemsida men hittade inte något svart Top Gun. Jag upptäckte också att man kunde kolla repet via ID-numret, men det viste jag inte när jag stod i affären. Jag får kolla upp det imorgon.

Tack för svaren och jag tolkar dem som att det bara är att köpa (om det nu stämmer att det är ett Top Gun-rep). Som bonus får man kanske lite Rambo-känsla och möjligheten att impa på någon som tror att insatsstyrkan är och tränar klättring :)

Nu är repet kollat. Det var ett semistatiskt rep (typ grottrep), alltså inget Top Gun. Tack för visat intresse och svar!

Svordom!!!
Det är inte bra att butikerna inte vet vad det säljer. Det är banne mig livsfarligt att sälja semistatiska rep och säga till kunden att det är ett dynamiskt. Hoppas att inte fler kunder blivit lurade.

Förr så kunde man säga att färgglada rep är dynamiska och vita rep är statiska. Men sedan så kom det svarta rep...

Edit: Repet håller ett fall, men fångrycket kan bli för stort.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips